انخرط كلاً منهما فى العمل فلم يستدعها والد معاويه مره أخري و لم تتفرغ للتحدث معه بشأن الفكره الخاصه بها ..
يبدو أنه كتب على هذا الوضع أن يستمر لبعض الوقت حسناً لا بأس ..
انتهت من العمل و توجهت الى المنزل و قد احضرت بعض الفاكهه التى يحبها معاويه في طريقها ..
عادت الى المنزل طرقت الباب ثم فتحت و دخلت الى المنزل لتسمع الاصوات من المطبخ ..تحركت مسك تجاهه لتجد معاويه يقف امام الموقد يقلي قطع الدجاج بينما هناك اوانى اخري و اطباق من السلطه موضوعه على الطاوله ..
التف اليها ليجدها تنظر اليه بثبات لم تتحرك ليتكلم هو : انتى جيتي امتى محستش بيكي .. بصي انا مش شاطر اوى فى الاكل بس لقيت ورق ريحان و انا الصراحه بحب المكرونه بيه فقررت اعملك الغداء علشان ناكل سوا تعويضاً عن غداء امبارح واحده قصاد واحده ..
قالها مازحاً يحاول اخراجها من ذلك الجمود ليخرج صوتها ضعيف : هروح ابدل هدومي و اجي ..
خرجت من المطبخ و نظر هو فى اثرها بحزن يعلم انه لمس جرحاً لن يلتئم لكنه يحاول فعل شئ جيداً لأجلها ..
أغلقت باب الغرفة لتضع يديها على وجهها لتنفجر فى بكاء صامت .. لكم تشعر بالوحده .. كم عدد السنوات التى بقيت فيها وحيده فى هذا المنزل .. كم عدد السنوات التى تناولت الطعام المكرر وحيده لعدم اتساع الوقت .. كم عدد السنوات التى لم يشاركها احد طعامها ..
وضعت يديها على موضوع قلبها تضغط عليه مع شهقاتها الضعيفه .. متى ينتهي هذا الألم .. رفعت عينيها لتقع على التقويم الموضوع بالحائط لتغمض عينيها هذا ما كان ينقص بالفعل ..
بالأخير مسحت وجهها وقامت بتبديل ملابسها ثم اتجهت الى الحمام تغسل وجهها و قامت بالتربيط على وجنتيها قائلاً : فوقى يا مسك فوقى يا ماما .. قبل ما معاويه يبوظ المطبخ ..
خرجت اليه كان يضع الاطباق على الطاوله نظر اليها بجانب عينيه : ايوة عارف انا الحركات دي تقعدي تلفي علشان اجهز كل حاجه لوحدي .
- اعتبره ايجار الكنبه ..
- الحمد لله انه مش سرير ولا اوضه كنت شغلتيني عبد عندك ..
قالت و هي تعتدل فى جلستها على الكرسي : معاويه عيب احنا اهل .. عاككلنا ايه بقي ..
- عارفه .. هسيبك تدوقى علشان متاكد انها حلوة و هسحب منك الطبق علشان أذلك ...
ضحكت مسك وهي تشرع فى تناول الطعام ليكمل : ايه اللي حصل ..
- زعلان مني .. بس معرفتش اتكلم فى حاجه علشان الدنيا كانت زحمه النهارده .
- يعني عايزة تقنعيني انه مصالحكيش ده انتي الدلوعه بتاعته ..
طرقت بيديها عده طرقات على الطاوله الخشبيه قائله : الله اكبر .. قل اعوذ برب الفلق ..
أنت تقرأ
ما يخبئه الغد ❤️ - مكتملة
Short Storyمسحت دموعها المتلاحقة كأنها تخشي علي البحر أن يتعكر بسببهم و من ثم قفزت الي الماء ليغطس جسدها في الماء بأكمله في استسلام و ليسدل الستار الاسود علي عيناها ... بدئت في 12.12.2022 🍂 انتهت كتابه في 12.1.2023 🦋 انتهت نشر في 20.3.2023 ✨