#الفصل_الثامن _والثلاثون
#ما_يطلبه_القارئون
#لقد_كتبت_الأساطير_النهايةها قد تحققت المعجزة الذى أقسم الجميع على عدم حدوثها ، فقد فتحت أرض كِندراش أبوابها للخروج منها ، وهنا يكمن سر الإصرار والمحاولة ، فذلك السر وراء كل ما حدث فى الأرض ، هذا سر الأرض الذى لم يعلمه احداً بها حتى الأن"
♧ مذاكرت الساحر كِندراشكانت ديه اخر جملة ظهرت فى كتاب الساحر ومذاكراته ....
وقف طفل صغير وهو بيبص لنجمه واللى معاها بدهشه وخوف وبينادى على أهل القرية: فيه ناس خرجت من البئر ..
اغلبهم كان تعبان بسبب التغيرات العكسية اللى حصلت، فيه منهم اللى أُغمى عليه من التعب زى راناش وراميان وماندريانا .. وبعضهم اللى كان دايخ فقط ومش مُدرك لشئ حواليه زى نجمه وقمر وعبد الرحمن وأدم ..
كانت قمر بتفتح عيونها بصعوبة وبتحاول تقوم وهى بتسند على البئر ، وقفت وهى بتبص حواليها وشايفه ناس متجمعه حواليها ونظراتهم كلها دهشة وحيرة، غمضت عيونها وهى بتستلم للإغماء بتعب .. و وقعت جنب راميان ... وهى بتفقد الوعى بالكامل .
اهل القرية بدأو يبصوا لبعض بإستغراب واحد منهم إتكلم : دول اتنين ، يعنى نجمه اللى اختفت من حوالى ٨ شهور وقمر اللى من ٢٢ سنه .. مين الباقى دول ..
بص شخص لراميان وهو بيقول: دول معاهم طفل صغير.
كانت الساعه ٦ صباحاً
أطفال القرية كانوا بيجروا وكل واحد منهم بيخبط على باب شقة أسر وبينادى بصوت عالى وهو بيمشي: نجمه طلعت من البئر .. نجمه طلعت من البئر ..
كانت نجمه بتحاول تقف بصعوبة ، إتحركت خطوتين بتعب وهى بتبص ليهم برجاء إنه يمسكها لكن محدش قدر يتحرك من الخوف ..
غمض أسر عينه وفتحها اكثر من مره وهو سامع صوت خبط الباب واوقات بيكون بقوة حسب عمر الطفل .. الباب خبط اكثر من مره .. ركز أسر مع صوت الخبط والكلام اللى بيسمعه .. إتردد فى ودنه صوت طفل قالها بصوت عالى: نجمه طلعت من البئر ..
فتح عيونه بصدمه وهو بيقعد على السرير وبيردد مع الطفل فى عقله نفس الجمله ، مسك العكاز وهو بيقوم من على السرير وبيسند عليه .. خرج من الشقه وهو سامع صوت الأطفال كلهم وهما بيتكلموا عن الحدث ، ساب باب الشقه مفتوح وهو بيمشي اتجاه البئر واللى كان قريب من بيته .. شاف تجمع الناس عند البئر فبص عليهم وهو بيدخل وسطهم علشان يوصل للمقدم، بص بصدمة للى الأشخاص الموجوده ، همس واحد من اللى واقفين لشخص جنبه: هو ده اللى يعرف إذا كانوا ناس طبيعيه ولا عفاريت ...
كانو نجمه سانده على البئر علشان تقدر تقف شافت ظل أسر وهو بيقرب عليها وملامح وشه توحى بالصدمة والإندهاش فى نفس الوقت .. إبتسمت وهى بتقول قبل ما تفقد الوعى : أسر ..
كان أسر قرب عليها ومسكها بإيده السليمة وهو بينادى فى الناس اللى واقفه بصوت عالى: يمسكها معايا .. حاولوا تفوقوا حد فيهم .. بدأ الناس يتحركوا والرجاله بدأت تحاول تفوق عبد الرحمن وأدم وراناش .. إتكلم أسر وهو بيوجه كلامه لنجمه: انتِ بجد موجوده معايا ، يعنى انتِ هنا .. نجمه فوقى ...
واحد من اهل القرية شال نجمه من بين إيدين أسر وهو بيقول : هننقلهم على البيت عندك .
هز رأسه بموافقة ، فبدأ كل شخصين من اللى موجودين يسند شخص منهم ويدخلوه بيت أسر .. وقف أسر عند باب البيت وفتحه على أخره بعدها دخل وهو بيفتح باقى الغُرف وبيقول للناس: نايموهم على الكنب وفى الأوض ....
إتنقلوا كلهم داخل الشقه وفضل الناس واقفين مستغربين .. إتكلم أسر بصوت عالى: حد ينادي طبيب الوحده والممرضين اللى هناك علشان يكشفوا عليهم ..
واحد منهم إتكلم : حد بينادى عليه من قبل ما تقول ، حالتهم مش مبشرة بالخير ..
حس أسر بقلق وبدأ يبص للناس وعلامات واضحه على وشه ..
_ السلام عليكم .. وسعوا شوية يا جماعه عايز ادخل ..
كان كلام الدكتور وهو داخل بيت أسر .. دخل معاه ممرضتين فقعد على اول حاله شافها واللى كان راناش وهو بيقول للاثنين الثانين: قيسوا نبض كل واحد فيهم ، وهل بيتنفسوا بصعوبة ولا لا!
طب واحد بدأ يشوف شغله .. وأهل القرية بدأو تدريجياً كل واحد فيهم يمل ويمشي .. ، كشف الطبيب واللى معاه عليهم .. بعد نص ساعه طمن الدكتور أسر وهو بيقول: كلهم كويسين .. حالة إغماء مش اكثر وهيفوقوا منها كمان شوية..
إتكلمت ممرضة من اللى واقفين وقالت: فى جروح فى ظهرهم مش معروف سببها ..
هز الطبيب رأسه بتفهم لإنه شاف جرح راناش وقال: اه .. لما يفوقوا اكيد هنعرف السبب منهم ..
هز أسر رأسه بتفهم وهو بيدخل على الأوضه اللى فيها نجمه وبيقعد جنبها .. كان بيبص لملامحها البهتانه من التعب بحزن، إبتسم بسعادة وهو بيمسد على شعرها وبيقول: انتِ فعلاً موجوده معايا .. انا كنت فقدت الأمل بإنى أشوفك تانى ..
نزلت منه دمعة فخرج من غرفتها وهو بيشوف قمر وعبد الرحمن بص على عبد الرحمن وهو بيقول: اصحى ، نفسي احضنك زى زمان ..
____________________________
* فى أرض كِندراش
وقف الملك الأصلى للأرض " الملك نِرداش " على شُرفة القصر وهو بيُخطب فى اهل الأرض: لقد عاد الملك الأصلى للأرض وذهب راناش ..
الناس بصوا لبعض بإستغراب لكون نِرداش لسه عايش ، تشجع واحد فيهم وهو بيقول: كيف ، لقد قط_ع الملك راناش رأسك .
نرداش بثقه: لقد خدعكم ملك مزيف والان انا ملك الأرض .. فليطمئن الجميع .. ستسير الأرض كما ذى قبل ..
رفع واحد رأسه رأسه وهو بيقول: أين ذهب الملك راناش إذاً!
بص الملك للشخص وقال: لقد قط_عت رأسه ..
وقف الجميع بذهول بسبب الأحداث الغريبه اللى حصلت فى الأرض .. من قت_ل قمر ل تولى الملك نِرداش الحكم بعد ما كان ما_ت .. لحد قت_ل راناش زى الملك ما اتدعى حالياً .
سكت الملك وهو بيتابع همسات الشعب بعيونه .. شاور للخدم بعيونه قبل ما يدخل من الشُرفة فنزلوا علشان يمشوا الشعب من قدام القصر ..
إتنهد بهدوء وهو بيتمشي فى طرقة القصر وبيعيد ذكرياته عن حكمه القديم فى الأرض .. دخل جناح العرش .. إتقدم بخطوات ثابته ونظره إتجاه كرسي العرش .. قعد عليه بفخر وثقه وهو بيقول : لقد انتهى عصرك يا راناش.
_______________________
* فى القرية " فى منزل أسر"
فاقت نجمه وكانت اول شخص فاق منهم كلهم .. كان أسر قاعد على كرسي قدامها فى غرفتها وساند بظهره على مسند الكرسي وباصص للسقف ..
سمع صوت حركة على السرير وبعدها صوت نجمه وهى بتنادى: أسر ..
بص عليها وبعدها مسك العكاز .. مشي ناحيتها اكثر من خطوه وقعد جنبها على السرير وهو بيبص لملامح وشها وبعد كدا قال: انتِ نجمه فعلاً .. انا شايفك بجد ..
هزت رأسها بتأكيد وهى بتقول:ايوا انا ... انا جيت هنا عشانك ..
حضنها بإيده السليمة وهى بادلته الحضن وهى بتبكى معاه وبتقول: وحشتنى .. كان دايماً نفسي اشوفك ..
عيونه دمعت : كنت فاكر إنى مش هشوفك تانى ..
مسح دموعه بإيده وهو بيقول : الحمد لله إنى شوفتك .. الحمد لله إنك عايشه ..
مسحت دموعها وهى بتقوم من مكانها وبتقول: بابا وقمر ، عايزه اتطمن عليهم...
قام معاها وخرجوا من الغرفة علشان يتطمنوا عليهم .
كان أدم قاعد مكانه وماسك رأسه بتعب .. شاف نجمه خارجه ومعاها أسر فرفع رأسه ليهم وبصلهم وهو بيتنهد بتعب ، قعدت نجمه قصاده وسألته:انت كويس!!؟
هز رأسه بتأكيد وهو بيقول: ماندريانا فين !!؟
بصت نجمه لأسر .. فبصلها بإستغراب: فيه بنت فى اوضة ماما جوا!!
شاورت لأدم برأسها على الغرفة فقام دخل وبص عليها علشان يطمئن إنها موجوده .. خرج ثانى وقعد قدام نجمه وهو بيقول: الموضوع كان صعب اوى ..
غمضت عيونها وبعدها هزت رأسها بتأكيد وقالت: اهم حاجه إن احنا بخير ...
وافقها على كلامها وهو بيبص لراناش وعبد الرحمن وراميان اللى نايمين فى الصالة وقال: هيفوقوا امتى !؟
بصتلهم نجمه بأسف : أعتقد هيكون متأخر ، لإن بابا سنه كبير وراناش مش هجين وراميان طفل وكذلك ماندريانا.
هز رأسه بتفهم وهو بيبص على الغرفة اللى خرجت منها قمر وهى بتنادى على راميان ..
قامت نجمه تسندها علشان تقعد ..
قعدت وهى بتبص فى المكان وقالت: كأن المكان زى ما هو متغيرش ..
بص نجمه وأسر لبعض فقامت وقفت وهى بتقرب من أسر وبتقول بمحبة: وحشتنى اوى ..
إبتسم أسر وهو بيحضنها زى نجمه وبيقول: كنت مستنى إنك تيجى مع بابا فى اليوم اللى روحتى فيه هناك .. عايز أسألك عن كل حاجه بس مش وقته دلوقتى ..
سمع أسر صوت راناش وهو بيقول بتعب واضح: إبتعد عنها..
لفت قمر لراناش اللى كان رفع جسمه بتعب وقال الجمله ديه ، نزل جسمه تانى وهو بيغمض عيونه بتعب .. قربت قمر منه بهدوء وهى بتقول: الأمر مؤلم بالنسبة لك كثيراً ، تحمل من أجلى ..
مسكت إيده وهى بتحاول تخليه يقعد ..
كان أسر بيتابعهم بعينه .. بص لنجمه وهو بيهمسلها: مين ده !؟ وليه بيعامل قمر كدا!!؟
همست نجمه فى ودنه: ده راناش ملك الأرض وزوج قمر ..
ظهرت الصدمه على ملامح أسر وقبل ما يسأل تانى كان راميان فاق وهو بينادى : ماما.
الله اكبر .. نطقها أسر اول سمع راميان بينادى قمر وبيشاور عليها .. سند بظهره على الكنبة وهو بيراقب قمر بتتحرك ناحية راميان علشان تتطمن عليها .. همست نجمه لأسر: ده إبن راناش وقمر... راميان .
أسر بإستغراب من الأسامى: راناش وراميان وماندريانا .. مفيش اسم حد طبيعى هنا ..
نجمه لا فيه ..
شاورت برأسها لأدم وقالت: إسمه أدم .. إبن الحاج توفيق الله يرحمه .. اللى اختفى وهو عنده ٩ سنين .
بصله بصدمه وهو بينطق: انت إبن الحاج توفيق الله يرحمه .
هز أدم رأسه بحزن رداً على سؤاله..
فاق عبد الرحمن وقعد على الكنبه وهو بيبص عليهم كلهم بتعب .. لمح أسر فقام وهو بيبتسم بفرحة دموعها فى عيونه .. لمس وشه بإيده وهو بيقول بفرحة لنجمه:زى ما خلينى اشوفه .. زيه بالظبط ..
إبتسم أسر بحنان وهو بيحضنه وهنا كل الكلمات اللى كان عايز يقولها لما يشوفه تلاشت أمام الموقف .
كان عبد الرحمن بيبكى من الفرح وهو بيردد عبارة: يا ما انت كريم يارب .
خرج أسر من حضنه وهو بيضحك وبيقول: شكلك شباب يا حاج وعايز عروسة قريب .
إختلطت دموعه بالضحك وهو بيقعد جنبه وبيقول: من بعد الله يرحمها كريمة مقدرش اشوف غيرها عروسة فى عينى ..
إفتكر أسر والدته بحزن وقال بأسف: الله يرحمها .
خرجت ماندريانا وهى بتسند على الحيطة او اى أثاث جنبها بتعب وبتدور بعيونها على أدم لمحها أدم فقام علشان يسندها، قعدت جنبه وهى بتقول بألم: الموضوع طلع صعب .
هز أدم رأسه بتفهم لحالتها عيونها كانت بتدور فى المكان لحد ما شافت أسر فبصت للجميع وهى مستنية تفسير منهم عن الشخص الغريب اللى موجود .. فهمت نجمه نظراتها فقالت وهى بتوجه كلامها لماندريانا: ده أسر اخويا يا ماندريانا .
إبتسمت ماندريانا لأسر وفضلت باصه حواليها للبيئه الجديده بإستغراب .
نزل راميان من على الكرسي وهو بيجرى على والده وبيقعد فى حضنه وبيقول بفرح: هل سنبقى سوياً ودائما هنا .
هز رأسه بتأكيد فصرخ راميان بفرحة وهو بيقول: سنجلس سوياً دائماً .
كان بالنسبة لأسر فيلم هندى بيتفرج عليه بينهم بسبب اللغة العربية الفصحى ما بين راناش وراميان وقمر .
إتنهد تانى وهو بيقوم من مكانه وبيقول: هطلبلكم أكل .
YOU ARE READING
بئر كندراش
Fantasyواحد .. اثنان .. ثلاثه .. كانت بداية فقدان اعز ما تملك .. ثم فقدت كل ما تملك لم يعد لديها غير الحزن الذى استوطن قلبها .. لكن للقدر راى اخر ليعيد لها بعض الامل من جديد .. ماذا عن النجوم؟ هى النجمه التى تضي حياة كل من يدخلها حتى لو كانت...