الفصل _ الحادى_ عشر

111 13 0
                                    

ابتسمت نجمة  بعد ما والدها وقمر صقفوا  ليها على  الأنجاز اللى وصلتله  فى فترة قصيرة
_______________
  لا تتهاون بتلك القدرة،    ذلك السحر الذى سُخر لها ليس من الهين  الاِستهانة به ،  لا تتهاون  بالتعامل مع  سحر الخدمات  التى حصلت عليه   فإذا  انقلب   العداء  ضدك لن تستطع إيقاف المقذوفات"
من مذاكرت  الساحر  كِندراش

قفل الملك كتاب الساحر  وخرج من المكتبة .. كان بيتمشي  عند سور القصر لما شاف  نجمه  واقفه مع والدها وقمر   والسحر  بتاعها ظاهر فى الهواء  ..  كان بيتعجب  إنها خلال فترة قصيرة قدرت تكسب السحر  ده  .. افتكر اللى  قرأه فى  كتاب الساحر   وهو بيقرب منهم ببطئ، كانت ملامح الدهشه والاِستغراب  مستوطنه  وجه  واللى لاحظتها قمر بشكل  كبير لما قرب منهم ..   وقفت نجمه عن حركتها السحرية والصمت  ساد الموقف ...
اتكلمت  قمر وهى بتقول: لقد طلبت منها أن أراها، لإن..
  رفع الملك ايده كعلامة  إنها توقف كلام وهو بيسأل نجمه: كيف تعلمتِ هذا ومن  علمكِ!؟
    اتكلمت نجمه  بثقه وهى بتقول:   سحر   الخدمات لا يستطيع  احداً  أن يعلمه لأخر  مولاى.
ابتسم عبد الرحمن على رد  نجمه   
الملك رد عليها وهو بيقول: إذا  تعلمتِ هذا فى تلك الفترة القصيره!
هزت رأسها وهى بتقول: نعم ..
قمر كانت مستغربة من أسئلة الملك المتزايدة  ولكن متكلمتش ..
  الصمت ساد الموقف للمرة الثانية 
   اتكلمت نجمه  وهى بتودع قمر و والدها وأدت  التحية للملك وهى بتطير  ناحية كوخ  ادم.
_______________________
* فى كوخ أدم
كانت ماندريانا   وادم  قاعدين بيتكلموا    عن نجمه
  ماندريانا  اتكلمت بعجب وهى بتقول :   غريبة إن  نجمة قدرت تكسب السحر ده كله  فى  اسبوع  واحد
أدم بعدم إهتمام :   عادى .. مش مهم
ماندريانا: لكن  أى حد فى الأرض كان  علشان يكسب السكر بيحاول اكثر من مرة وممكن يفشل  .. عكسها !
كان ادم هيرد  لكن قاطعه دخول نجمه
  دخلت نجمه  الكوخ ،  قعدت وعقلها  شارد فى اسئله الملك الكثيره
لاحظ أدم  إنها شاردة  اتكلم وهو بيشاور بأيده وقال: اللى واخد عقلك!
  نجمه  بصتله وهى بتقول: فى الغالب  لما حد بيكسب  سحر .. الملك بيسأله  هو كسبه ازاى !!
هز أدم  رأسه بالنفس وهو  بيقول: لا.. هو اتكلم معاكى !؟
هزت رأسها وهى بتقول:أسئلته غريبه .. ونظراته  وهو بيسأل اغرب .. فيه حاجه الملك  مش عايز يكشفها لحد  !
ماندريانا  بإستغراب: وانتِ  عرفتى منين!
نجمه:  اسئلته، أسئلته غريبة وكلامه دايماً فيه استفهام مش مفهوم!
ماندريانا  وادم  بصوا لبعض بإستغراب   وفضلت نجمه شاردة فى الأفكار اللى فى دماغها ....
__________________
كان أسر  قاعد فى البيت مخرجش من وقت زيارة اللواء  رأفت ليه، التلفزيون كان شغال  وكان فى فيلم أجنبى  بيتفرج عليه
"  The Gray man"
      سمع صوت  الباب بيخبط   .. قفل التلفزيون  وبعدها قام فتح .. كان مصطفى وسيف أصحابه
   سلم عليهم وهما بيدخلوا  وبعدها قفل الباب .. دخل   وراهم وهو بيقول: تحبوا تشربوا ايه!!
        سيف اتكلم وقال: احنا جايين نقعد معاك شوية يا جدع .. اقعد بس
     اسر: ياعم متبقاش بخيل ... هعملكوا  حاجه سخنه تشربوها  .. الجو  سقعه

بئر كندراش Where stories live. Discover now