السادس والعشرون

116 7 1
                                    

#الفصل_السادس_والعشرون

انا حقاً أُحبك.. فأنتِ الشخص الوحيد الذى مهما فعل لا أُعاقبه .. كل ليلة  ألعن  ذاك الحُب الذى يجعلني أتنازل عن كونى ملك  ولكنكِ ملكتى قلبى.

_ اهلاً وسهلاً يا مرحب  بالحبايب.
كانت صباح" والدة هنا" بترحب بالضيوف
قعد شخصين على الأنتريه  وقالوا : الف سلامة عليكى يا صباح، كدا ماتتصليش تقولى إنك تعبانه  ونعرف بالصدفه.
  صباح : مش بحب اتعب حد معايا يا احمد وانت عارف  وبعدين كفاية هنا وحسن تعبتهم معايا ..
قامت هنا وهى بتبتسم وبتقول: تعبك راحة يا ماما .. تشرب ايه يا خالو
صباح: يشرب .. لا  ده هيتغدى  معانا النهارده   إبتسم احمد وقال: لا احنا  كمان شوية وماشيين  انا بس جيت اطمن عليكى..
دخلت هنا علشان تحضرلهم حاجه يشربوها .. وفضل صباح وحسن قاعدين معاهم .. سمعوا حد بيخبط على الباب  فقام حسن علشان يفتح .. ندهت صباح عليه وهى بتقول: مين يا حسن!!
حسن : ده أسر يا ماما
كان أسر ماسك فى إيده بوكس شيكولاته وبوكيه ورد  .. خرجت هنا من المطبخ وكان فى إيدها صنية  عليها اكواب عصير .. لما شافت أسر إبتسمت  وهى بتقول:   لا ده احنا نزودهم  واحد ..
ضحك أسر ودخل مع حسن لغرفة الضيوف 
سلم أسر على احمد وإبنه اللى كان معاه .. وقعد جنب حسن وقال بإبتسامة:   الف سلامة عليكى.
إبتسمت صباح  وقالت: ربنا يباركلك يا بنى .. الله يسلمك ..
إبتسم أسر ودخلت هنا  وهى بتحط الصنيه على الترابيزه  وقعدت جنب والدتها ..  اسر موجه كلامه لأحمد: كنت عايز حضرتك فى موضوع ينفع نقعد لوحدنا نتكلم ..
قام احمد وقال: اكيد يا بنى .. تعالى ..  اخد احمد أسر وقعدوا فى الصالة..
____________________________
وقف  راناش  ونظراته كانت عليهم نجمه وقمر وفارس ..     الصمت   ساد المكان وكل  واحد مستنى الشخص الثانى يبدأ بالحديث .. إتكلم فارس بمرح وهو بيحاول يتدارك الموقف : إذاً جلالتك .. تأكدت أن الشبه الذى بينهم لا مثيل له.
  رفع  الملك إحدى حاجبيه وقال بسخرية:  ولم تتأكد مُنذُ قبل!!

كان واضح من اللبس  إن قمر هى اللى واقفه  جنب فارس  ..  بصلها الملك وقال بحدة: لقد حذرتُكِ مراراً صحيح!!
وقفت قمر بهدوءها المعتاد وقالت:  انت لا تسمح لى بالخروج ولا تسمح لها بالدخول متى سنتقابل إذاً!!
إتكلم الملك بغضب: وما دخل الأُمراء فى ذلك إذاً .. كان يقصد بالكلام  الأمير فارس .. 
نجمه  كانت ساكتة  لكن متابعة ردود  فعل الملك اللى مش بتبشر  بالخير ابداً  بصلها الملك فقالت: إذا  جلالتك فلتحدد يوماً نتقابل فيه.. ولا يخالف احداً اوامرك

اصمُتى...
قالها الملك  بغضب وبعدين وجه  كلامه لفارس:  ضيوف الأرض لهم أماكنهم فى القصر  لا سراديب تحت القصر ....
 
بص لنجمه بحدة: المرة القادمة  التى سأراكِ بها فى  القصر سأُعلن أمام   جميع سكان  الأرض  أمر  موتك..

بص لقمر بحدة وقال: اتبعينى... وانت أيها  الأمير   من الأحسن لك   أن تجلس فى اعلى القصر لا اسفله  .. وانتِ اذهبِ إلى الأرض 
   كلهم بصوا لبعض وبدأو فى تنفيذ الأوامر .. خرجت نجمه من القصر وشعورها  بالحرية بدأ مريح بالنسبالها ..  أدركت دلوقتى  إحساس قمر فى القصر واللى رغم إتساعه بيكون   زى السجن ..  وقف فارس وهو شايفاها واقفه على اول القصر   فأبتسم وقال بصوت عالى: لا تنسي اتفاقنا..
  بصتله وبعدها طارت فى اتجاه كوخ ادم
__________________________
* فى كوخ ادم

بئر كندراش Where stories live. Discover now