d - absquatulate.

22 3 2
                                    

About her and her unwanted goodbye.

-

-

-

"DARWISH!"

"Jangan pergi!"

Air mata Delluna mengalir laju.

***

"Weh Dell! Kau kenapa ni?" Aku terus buka mata.

Aik? Macam mana...

"Kau mimpi apa sampai pekik nama aku dalam mimpi kau ni?" tanya Darwish sambil mengemas barangnya. Aku pandang dia tak berkelip.

Bukan tadi...

"Dahlah mimpi, menangis pulak tu. Nah tisu. Lap air mata tu," tutur Darwish sambil menghulur tisu ke arah aku. Segera aku pegang wajah aku. Basah.

Bila masa aku menangis?

Dek tak tahan dengan kelembapan aku, Darwish terus tarik tangan aku dan letakkan tisu. Masih lagi dengan keadaan asal aku, dia mendengus perlahan sebelum mengambil semula tisu tu. Dia yang tolong lapkan.

Aku pandang sekeliling. Ya, aku masih di sekolah. Dan kenapa mimpi tadi real sangat? Aku pandang Darwish sekali lagi. Masih ada di depan aku. Dia tak pergi mana-mana. Masih lagi di SM Seri Tirani.

Aku picit kepala perlahan. Kenapa pula aku dapat mimpi macam tu. Mentang-mentang nak habis sekolah, dia bagi mimpi sedih pulak. Tak guna betul.

Selasai mengelap air mata yang jatuh dipipi, Darwish simpan tisu tadi dalam poket. Dia kata nanti jumpa tong sampah dia buanglah.

"Kau mimpi apa Dell?" Darwish tanya aku, berjalan beriringan dengannya ke pintu kelas. Aku angkat bahu.

"Tak naklah bagitahu. Nanti kau kata aku emo," kataku tanpa memandang ke arahnya. Segan.

Dahlah tidur depan dia, entah ada air liur basi ke tidak entah dekat muka aku. Bukan tu je, siap menangis! Malu weh!

Darwish jeling aku. Aku pun balas balik jelingan dia. Eleh, dia fikir dia je ke ada mata? Aky pun adalah.

"Nak SPM dah kita, kan? Lepas ni mesti aku tak jumpa kau dah. Mesti kau tak nak kawan aku dah," tutur Darwish tiba-tiba. Aku pandang dia sebelum sepakan ke belakang lututnya aku berikan.

"Weh, sakitlah!"

"Padan muka kau. Cakap bukan-bukan lagi. Nak ke aku tak kawan kau?" Aku umpan dia. Laju dia geleng kepala sambil gosok belakang betisnya.

"Tahu tak apa."

"Ni nak pergi Books n' Coffee ke SL's Cafe ni? Aku lapar," tanya Darwish. Aku pandang ke atas. Berfikir.

Books n' Coffee ada novel dengan buku ilmiah. SL's Cafe ada pastri sedap. Nak pergi kafe yang mana eh?

"Pergi SL jelah. Tak rasa nak baca buku pulak hari ni sebab aku kena balik awal. Kerja addmath Cikgu Yus bagi banyak kot." Aku pandang telefon yang berada di tangan.

"Itu aku setuju."

***

"KAK IQA, bagi Dell dengan Darwish menu macam biasa."

Kak Iqa anggukkan kepala. "Hm... Kejap akak ulang. Iced matcha dengan iced chocolate chip? Makanan... Croissant dua, donat coklat dua dengan plain croffle satu? Betul tak?"

Laju Darwish di sebelah aku anggukkan kepala. Suka betul.

"Kau orang baru habis kelas tambahan ke?" tanya seseorang di sebelah Kak Iqa.

narrative.Where stories live. Discover now