"Congrats, sebab dah menang hehe.. Nah air untuk awak". Dhea hulurkan botol mineral sejuk yang dia beli dari mesin gedegang tu pada Aliya. Aku hanya mampu tersenyum tengok effort dia ni.
"Hah? Ahh thankyou for the wish and mineral, i memang haus teruk ni.. btw, you Dhea kan and yang sebelah ni Arianna? Dari kelas 5B?" soal Aliya memandang kami berdua sambil meneguk air mineral tu sampai habis sebotol. Betul-betul haus dia ni.
"Ya, i Dhea and yang sebelah i ni kawan baik i, Arianna aka Anna, game korang harini memang nice. Terbaik lah!" rancak mereka berdua borak. Aku hanya membisu sesekali menjeling minah kerek yang turut membisu di sebelah Aliya. Tak tahu nak borak topik apa.
"Owh Anna, i know you.. i minat tengok lukisan-lukisan you dalam bilik kelab seni tu hehe, ahh btw kenalkan yang kat sebelah i ni Triss, kawan baik i" Aliya tersenyum manis kenalkan minah kerek tu pada kami.
Aku hanya membalas senyuman. "owh thankyou Aliya" jawabku tanpa melihat pada minah kerek yang dikenalkan Aliya tu.
So nama minah kerek ni Triss. Ceh nama tak secantik perangai. Minah kerek ni pun tak reti reti nak maniskan muka tu. Ingat aku terhegeh ke nak tengok kau kat sini.
"Erm Dhea, aku rasa aku nak pergi bilik kelab seni dululah, korang boraklah" aku terus gerak keluar, sengaja memberi ruang untuk dorang. Dan aku pun malas nak tengok muka minah kerek tu.
"Eh alahh kau nak gerak dah ke, tunggulah kejap". Dhea cuba menahanku dari pergi.
"Takpe, korang boraklah aku taknak ganggu. Lagipun aku dah lama kat sini teman kau, good luck". Sempat aku kenyitkan mata pada Dhea sebelum pergi.
Laju aku berjalan keluar dari court tu tetiba tanganku ditarik dari belakang. Aku terdiam bila tengok dia yang tarik tangan aku. Terus direntap tangan aku dari pegangan dia. Dah kenapa minah ni. Sejak bila pula dia ikut aku keluar. Nak cari pasal lagi ke, tak tau ke aku menyampah tengok muka dia.
"tunggu jap, kau memang dah kenal aku kan?"
"hah? Apa kau merepek ni?"
"jangan tipu, aku nampak kau jeling aku tadi. So kau mesti dah tau aku sape kan?"
Aku mengeluh berat. Huhhhh
"so kenapa? Kau nak langgar aku lagi? Ke kau dah sedar silap kau, baru nak minta maaf dengan aku?"
Jawab aku geram.
"tak, aku nak cakap sikit.. lain kali jalan pakai mata bukan lutut. Muka dah cantik tapi sayang, tak pandai jalan elok-elok. Nasib baik aku tak langgar kau haritu, menyusahkan!"
Dia terus tinggalkan aku lepas cakap macamtu dengan muka beku tak ada perasaan. Tak sempat aku nak jawab dia terus hilang di sebalik dinding. Aku masih cuba proses apa yang diucapkan dia tadi. What the fish!! Dia yang salah, cakap aku menyusahkan?! Serius aku BENCI MINAH KEREK tu, sumpah aku tak akan teman Dhea pergi tengok bola tampar lagi.
******************
Aku terus ke bilik kelab seni. Dah jadi kebiasaan, setiap hari selesai waktu sekolah aku akan ke bilik kelab untuk melukis. Menghabiskan waktu sementara tunggu papa ambilku pulang.
Kanvas putih ku tenung, pensil diasah agar matanya tajam. Perasaan marah aku tadi dibuang jauh-jauh, taknak fokusku terganggu. Bila dah mula melukis aku seakan lupa waktu bergerak dengan pantas sehinggalah tetiba bahuku ditepuk perlahan dari belakang.
" Hei Anna, taknak balik lagi ke? Dah nak pukul6 ni, papa kamu lambat ke harini?" Cikgu Yanie menegurku. Dia merupakan cikgu penasihat untuk kelab seni.
"Alamak cikgu, saya tak sedar dah lambat. Leka pula bila dah melukis hehe, terima kasih cikgu ingatkan saya" aku tergaru garu kepala sambil mengemas semua peralatan melukisku.
"Tak apa, hmm cantiknya lukisan awak ni.. nampak natural, bagus teknik awak makin bertambah baik" Cikgu Yanie tersenyum memuji lukisan aku.
Muka aku berubah merah bila dipuji. Cikgu Yanie ni bukan mudah ya untuk beri pujian pada setiap hasil lukisan ahli kelab. Dia sangat tegas dan teliti, bila tak mencapai kepuasan hatinya, saat itulah dia jadi Hulk. Hahahah teruk pula samakan dia dengan Hulk.
"Hehe terima kasih cikgu, saya akan cuba lagi perbaiki lukisan saya. Saya balik dulu ya cikgu" aku menyalam tangannya lalu bergegas keluar. Kelihatan papa dah menungguku di luar sekolah. Haih nasib baik papa seorang yang penyabar, tak pernah merungut tunggu anaknya yang seorang ni. Sebab tulah kot mama sayang papa.
Malam tu, entah kenapa sukar untuk aku lelapkan mata. Puas aku mengiring ke kiri ke kanan, tetiba muka minah kerek acah cool tu muncul dalam bayanganku.
"Cantik, kau sangat cantik tapi kenapa mulut kau tak secantik muka. Kalau kau tak kerek, mungkin aku pun boleh terjatuh hati dengan mata hazel kau tu" bantal minion ku dipeluk erat, cuba memejamkan mata untuk tidur. Terasa hari ini sangat panjang.
YOU ARE READING
My Beautiful Artist
RomanceTriss merupakan atlet bola tampar disekolahnya. Anna pula merupakan ahli kelab seni yang sangat berbakat di sekolah itu. Pertemuan dingin mereka berdua yang secara tak sengaja pada pagi hari perlahan lahan mewujudkan satu perasaan yang mereka berdua...