Bingung

293 23 4
                                    

"Aduhhhhh, dah kenapa aku cakap macamtu kat dia, sengal lah kau ni Triss!" aku ketuk kepala sendiri bila teringat kebodohan aku tadi. Aku sebenarnya nak minta maaf je pasal haritu, tapi bila tengok muka dia yang comel tengah tahan marah tu tetiba mulut ni lebih laju dari otak.

Sumpah, aku tak tahu kenapa jantung aku berdegup laju bila tengok dia. Tak pernah aku rasa perasaan ni, sedangkan Aliya dengan Thia yang cantik cun melecun tu pun tak mampu buat jantung aku laju macam dengan dia. Haihlah hati, kenapa mesti dia. Mesti dia makin benci aku kan.

"Triss, kau ok tak ni? tadi aku tengok kau tergeleng-geleng masa nak start game tadi, ni kau ketuk kepala sendiri kenapa?" soal Aliya, tangannya menyentuh dahiku.

"Hm tak panas pun, ingatkan demam"

"yelah Triss, kau kenapa ni? tetiba macam stress je aku tengok kau" Thia pula bersuara.

"takde apa lah korang, janganlah risau aku ok je. Jomlah minum cendol, aku belanja".

"Yeayyyy! Jommmmmm" serentak mereka berdua tarik tangan aku menuju ke kedai cendol pak karim depan sekolah. Aku hanya mampu gelengkan kepala je dengan perangai dorang ni, bab makan memang laju. Nasib badan...

"Pak Karim, macam biasa ya nak cendol pulut dua, cendol jagung satu"
Thia memberi pesanan di kaunter sementara aku dan Aliya mencari tempat. Biasalah waktu petang macamni ramai pelanggan di kedai cendol ni. Cendol pak Karim memang the best.

"Weh Triss, aku nak tanya ni tadi aku ternampak kau cakap dengan Anna kat luar court, korang ada apa-apa ke hehehehe" nak tersedak air liur aku bila Thia tetiba tanya soalan di luar kotak. Dia tanpa rasa bersalah langsung tersengih sengih depan aku.

"Aah lah weh, tadi masa aku dengan si Dhea tu borak, aku perasan kau dengan Anna macam semacam, main jeling-jeling siot" Aliya mengangkat angkat kening tersenyum sinis.

"Apa yang korang merepek ni, takde apa lah" aku cuba mengelak dari soalan dorang berdua. Keadaan jadi senyap kejap bila Pak Karim menghantar cendol di meja kami.

"terima kasih" ucap kami bertiga, pak Karim senyum lalu beredar.

"hah sambung, aku nak tau je korang borak apa, macam dah kenal je aku tengok" soal Thia yang jelas minta penjelasan.

"Ok macamni, ingat lagi tak kes yang aku terlambat haritu, yang aku hampir nak langgar budak perempuan depan sekolah, budak tu Anna lah" aku terus terang jelah malas nak disoal lagi sebab aku dah faham sangat perangai dorang ni, selagi tak dapat jawapan selagi tu disoal sampai puas hati. Aku hanya mampu mengeluh dalam hati.

"Haa aku ingat, owh so budak tu Anna lah. Woww macam jodoh lah korang ni. Dari mata ke hati gitewww" nak dihempuk je aku dengan Thia ni. Mulut tu nak je aku letak cabai bagi senyap.

"Anna? Owh patutlah dia main jeling-jeling kat kau, ni mesti dia tak puas hati dengan kau kan, hahahahaha" sakan dorang gelakkan aku.

Aku hiraukan gelak tawa dorang, cendol disuap ke mulut. Bagi sejuk hati kata orang.

"Habistu yang korang borak berdua kat luar court tu, kau minta maaf ke dekat dia?" Eiii berapa banyak lah soalan nak ditanya ni.

"Tak"

"Aik, habistu pasal apa.. Aku tengok muka Anna tu merah macam tengah tahan marah je masa korang bercakap tadi"

"Aku cakap kat dia, lain kali jalan pakai mata bukan lutut, menyusahkan je" jawab aku perlahan sambil cendol disuap ke mulut.

Ternganga habis mulut dua gadis depan aku ni seolah tak percaya apa yang aku dikatakan aku tadi. Hmm over betul

Pap!

Aliya menepuk dahi. Habis merah jadinya.

"serius ah weh kau cakap macamtu? Wah makin bertambah perang dingin lah korang berdua"

"Hmmmm"

My Beautiful ArtistWhere stories live. Discover now