😊الفصل السادس😊

243 15 17
                                    

مرت الايام سريعا وحان موعد زفاف بسمه.

« في صالون التجميل» تجلس بسمة تتجهز استعدادا لليلتها المميزة فكانت كالحورية بفستانها الملائكي، وحجابها الذي يزينها نظرت إليها قمر بانبهار ثم اقتربت منها وقالت:

« ما شاء الله يا حبيبتي ربنا يحميكى شكلك كأنك حورية من الجنة.»

بسمة:« تسلميلي يا قلبي تعالي يا بت اقرصيني في ركبتي عشان تحصليني في جمعتي ههههههههههه.»

قامت قمر بقرص بسمه وهي تقول:«اهو يا اختي يمكن ربنا يفك النحس والبس الفستان الابيض انا كمان.»

بسمه:«يا بت هو انتى كل اللي همك تلبسي فستان الفرح.»

قمر:«لا مش الفستان بس انا نفسي كمان اتجوز عشان اعرف العرسان بيقولوا ايه لبعض وهم بيرقصوا سلو ههههههههههه.»

بسمه بدهشة:« يخرب بيت دماغك هو ده كل اللي انتي عايزاه من الجواز.»

قمر:« اومال هعوز ايه تاني يعني؟»

بسمه:« ليه يا اختي هو الجواز فستان ورقصه في فرح بس! انتى يا بت انتى هبلة ولا حد خبطك على دماغك وانت صغيره يا بنتى الجواز ده عشرة والفة ومحبة ما بين اتنين حاجة كده زي شركة بين اتنين كل ما راعوها واهتموا بيها الشركة دي هتكبر وهتديهم خير كثير والخير ده هيبقى الاولاد اللي بالتربية الصالحة هتنولي برهم وحبهم.»

قمر:« ايه يا اختي الكلام الحلو ده لا لا لا لا انا مش قدك.»

«ثم علا صوت الزغاريد لتعلن عن وصول العريس.»

قمر بفرحه:« يلا يا حبيبتي عريسك وصل عشان ياخدك على الحصان الابيض وتروحي مملكتك.»

بسمه بفرحة:«عقبالك يا روحي انتى كمان لما افرح بيكى»

«دخل العريس واخذ بسمة وذهبوا إلى القاعة كان الفرح من اجمل ما يكون جلست قمر مع والديها واخوتها على احدى الطاولات كانت ترتدي فستانا رائعا، يزينها حجابها وميك اب بسيط راتها احدى السيدات فأعجبت بها وسألت عنها وعرفت كل المعلومات التي تلزمها وقررت ان تجعلها عروس لابنها.»

بعد انتهاء الفرح ذهبت بسمه مع عريسها الى شقتهم وذهبت قمر مع اهلها الى منزلهم.

قمر:«الفرح كان حلو قوي يا ماما والبت بسمة كانت عاملة زي الحورية ما شاء الله عليها.»

سمية:« عقبالك يا قلبي لما افرح بيكي انتى كمان.»

يوسف:« لااااا  ما ليش دعوه انا الاول.)

مصطفى وهو يضربه خلف راسه:«مش لما تبقى تخلص الثانويه العامية تبقى تفكر في الجواز اذا كنت انا خلصت وبشتغل ولسه ما اتجوزتش.»

صالح لمصطفى:«وانت حد ماسك فيك يا حبيبي ما امك كل ما تجيب لك عروسه ترفضها وتطلع فيها القطط الفاطسه نعملك ايه يعني هات انت عروسه وانا اجوزها لك من الصبح.»

لَمْ يَکْنِ سَنِدٍآ لَيحيث تعيش القصص. اكتشف الآن