After Midnight

26 1 13
                                    

MICHAEL

Kl. 00:03

Jeg ser på bartenderen. Han har på seg en svart singlett, har svart, krøllete hockeysveis og ringer i ørene. Jeg svelger. "Har du noe du anbefaler?" Stemmen min knekker ved slutten av setningen.

Herregud, jeg er tjue-fem, ikke femten. Jeg gnir meg i hendene.

Han slenger et tørkle over skuldra, skikkelig bartender-stil og kommer over til meg med med hevede øyebryn. "Unnskyld," sier han med aksent. "Hva sa du?"

Jeg kremter. "Har du en anbefaling?"

Han smiler. Blikket går over meg, jeg er sikker. "Du trenger noe sterkt. Noe hot."

Jeg lener meg på albuen, holder blikkontakt med han mens jeg later som om jeg ikke er kjempenervøs.

Jeg kjenner plutsdlig en hånd på skuldra mi. Hva faen? Hva nå? Jeg snur meg rundt.

Beck sender et strengt blikk mot batenderen som får han til å gå. Jeg har lyst til å rope at han skal komme tilbake. "Han der var interresert i meg," sier jeg oppgitt på Beck.

"Å kom igjen, alle vet at bartendere flørter med alle kundene sine. Er sånn de tjener penger jo." Jeg åpner munnen men svarer ikke.

Beck setter et brett med tomme glass på baren før han legger begge henda på skuldrene mine og griper fast til. Jeg svelger, kjenner varmen fra henda gjennlm skjorta mi.

"Jeg stikker tilbake, følger Lucia og Fern med det samme."

Ehm okei? Jeg vender på meg, og ser på han med studerende øyne. Han gir meg samme blikket tilbake.

"Jeg skal følge de hjem," sier han sakte denne gangen. Jeg tror han. "Blir du igjen?"

Jeg ser rundt meg. "Har Asher og Tyler dratt?" Jeg gidder ikke være igjen her alene. Men så kommer bartenderen tilbake til tankene. Jeg kjenner en gay mann når jeg ser en. Kanskje å være alene er det beste nå...

Beck ser seg rundt med sammentrukne bryn. "Hvor-."

"Kanskje de dro hjem?" foreslår jeg.

Det blir stille. "Hvis du ser dem, si at vi dro tilbake." Han seg bakover. Lucia og Fern står ved inngangen, Lucia med et stort smil klistret på ansiktet og Fern med armene i kryss.

Jeg nikker, og vinker hade til jentene. Når jeg snur meg, står mr. kjekk bak baren med et smil. Jeg skvetter nesten.

"Jeg tar det sterke du foreslo," sier jeg med et smil.

Han holder øyekontakt mens han sjenker oppi glasset mitt.

LUCIA

Kl. 00:21

Hvem bryr seg om Mason? Ikke jeg hvertfall. Langt ifra. Jeg kom ikke hit for å bli lekt med av en eller annen gutt som flørter hver gang han åpner munnen. Jeg kom hit for å lage dokumentaren min.

Seriøst Lucia. Ha litt selvrespekt.

"Og det var derfor jeg valgte å studere likestilling." Fern ser opp på Beck.

Jeg blunker meg selv ut av tankene om Mason. Prøver å hekte meg på samtalen jeg egentlig skulle vært en del av.

"Men hva hjelper det å vite at verden er urettferdig?" spør Beck. "Det er ledelsen i store selskap og politikere som har noe å si om det. Og tro meg, de vet at diskriminering er en ting."

"Så vi skal bare stoppe med å rette fokus mot det da? Bare late som om alt er helt perfekt akkurat som det er?"

Beck rister på hodet. "Hva nei. Jeg skjønner bare ikke hva godt du får ut av det."

De fortsetter slik og jeg soner ut igjen. Jeg vet i grunn ikke hva jeg synes selv om temaet. Hva hjelper det å hoppe inn da?

Blikket mitt vandrer ut mot havet, til da jeg så hva som viste seg være Esther og Tyler sammen i går kveld. Vi snakket aldri om det da hun kom tilbake til rommet en halvtime senere. Hva skulle jeg liksom si. "Koste du deg med Tyler i kveld eller?" Jeg hadde bare hørtes sjalu ut.

Jeg sparker på litt sand. Vinden løfter den høyt og slår den rett tilbake mot alle oss tre. "Hva-?" bryter Fern ut før Beck ler.

"Oj, hva skjer med deg i kveld? Sint eller?" Jeg tror først han snakker til Fern men inner at han snakker til meg.

"Hva? Nei, jeg-"

"Hvis det er over han Mason ville jeg ikke tenkt på det," avbryter han meg. "Fokuser på byggingen og den dokumentaren din du. Ikke la gutter distrahere deg."

Jeg nikker sakte, tvinger på et smil. "Jepp. Takk." Bare fokuser på dokumentaren din du Lucia. Ikke bruk tid på ting som uansett ikke er ment til å skje med deg.

Ikke vær dum.

"Jeg går ned til stranden en stund jeg," sier jeg. Jeg tror Fern ser på meg at jeg ikke er helt på topp for hun spør meg om det går bra. Hva annet skal jeg si enn ja?

Fern og Beck nøler faktisk med å la meg gå ned dit alene, men etter jeg lover at jeg skal være forsiktig, fortsetter Fern og Beck mot bungalowene mens jeg vandrer alene langs vannkanten med bare føtter.

Jeg skulle hatt kameraet mitt her, tenker jeg. Det er mye som kan filmes, selv i mørket når man tror ingenting skjer.

ASHER

Kl. 00:35

Jeg har sittet på do inne på baren i en halv time nå. En lokal dame begynte å henge seg på meg da jeg stod i køa. Jeg flørtet litt med henne, du vet, for gøy.

Men nå tror hun at hun skal bli med meg hjem i natt.

Så nå sitter jeg her.

Jeg scrollet en stund gjennom gamle bilder på mobilen - lånemobilen jeg fikk har var allerede tom for mobildata - men en melding fra pappa fikk meg på andre tanker. Jeg ser ned på mobilen min.

Pappa: Hvordan går sommerskolen?

Det knyter seg i magen. Hvor lenge kan jeg lyve for han. Hva gjør jeg når sommeren er over?

Hvilken idiot blir utestengt fra studiet i ett år fordi han har strøket for mange fag to år inn i studiet? Ingen fortalte meg da jeg startet at det i det hele tatt var en ting.

Jeg fortalte pappa om fagene jeg strøk. Vi er nærme sånn. Men at jeg nå er utestebgt i ett år før jeg får vise meg i forelesning og ta eksamen igjen, det klarte jeg ikke.

Så da kom jeg på ideen sommerskole...

Jeg våger meg ut av doen igjen, og blir sjokkert når jeg ser Michael råkline med bartenderen bak baren. Shit.

Go Michael.

Jeg vurderer spørre han hvor resten er, men bestemmer meg så for å droppe det.

Så jeg bestemmer meg for å ta kvelden. Når jeg kommer tilbake til bungalowen og banker på er det ingen som åpner. Men jeg hørte folk. Flertall.

Flott, tenker jeg. Tyler og Esther igjen? Lucia denne gangen? Mason?

Samma det.

I natt blir det sykesenga.

TYLER

Kl. 00:45

Jeg skulle ikke blitt med på beer pong. Jeg visste det var en dum idee.

Jeg drikker ikke av en grunn.

Jeg liker ikke hvem jeg blir når jeg drikker.

Sjalu, sint, for pratsom og åpen for mitt eget beste. Alle kvaliteter jeg endte opp med i kveld.

Jeg sitter ved strandkanten like nedenfor baren, med en joint mellom fingrene, da jeg ser noen gå mot meg.

Er det ... Beck?

Frivillige in da jungleWhere stories live. Discover now