"انا عايز اتجوز"اصدرت هذه الكلمه من ادهم بجديه ليقول ياسين وهو ينظر اليه "ومين الاخت"
نظر إليه بعدم معرفه لتقول تسنيم "بكره اجبلك واحده"
"هو جاتوه" قالها ياسين بتعجب مما يقوله ليقول ادهم كالاطفال "مليش دعوه جوزوني"
" روح نام يا ادهم و بكره هجبلك واحده زي ما قولت"قالتها تسنيم بفرحه ليقول ياسين "ليه بتحسسوني كأنهم قطع جاتوه..وانت خلصنا و ادخل اتخمد"
سمع ادهم إليه ثم دخل الي غرفته بتذمر
_______________________________
"بولد يا كريم" قالتها بصوت عالي ليقول كريم "يخربيتك بتولدي دلوقتي" قالها بفزع
"وانا مال امي انا مال امي هو أنا اللي قولتله يجي" قالتها وهي مازالت تصرخ ليقول هو بتعجب"هو ايه "
" مش وقته اسأله هولد يخريبتك "
"اعمل ايه طب اروح فين اجي منين اعمــل ايـــــه "قالها بتوتر و هو ينظر حوله بفزع و تحير ليقاطع تفكيره صوت نوران قائله"وديني المستشفى يابن الحلال هولد يخريبتك "
ليقول وهو يضرب يدي ببضها كانه حصل على أحد الأفكار"ايوه المستشفى..اطلعي بينا يلا "
"اطلع بيك ايه وهو انا اتعلمت حاجه يابن الموكوسه"
"طب والله لاقول للموكوسه قصدي امي..امال عماله تحبي فيها ويا ماما و يحبيبتي والله لاقولها" قالها وهو يضع يده في وسطه وقد نسي وضع زوجته
"يـــا ابن الحــلال وديني المستشفى هولد وهموت هفطس يا كريم "
"يا نوران منتِ اللي جايه تولدي واحنا داخلين على الفجر اعمل ايه طب " انتهي من حديثه ثم نظر اليها وقد ظهر علي وجهها التعب ليقول هو بتسأل"هو أنتِ مش بتهزري "
ليتفزع من صوتها "وانــا ههزر ليه" قالتها بتعب شديد
"يعني ده بجد"أصدرت منه هذه الجمله بتسأل مره اخري "كــريــم هولـــد يـــا كــريم " انتهت من حديثها ليظهر علي وجه الصدمه و الخوف لينزل سريعا من السيارة وحملها واتي بيها الي المقعد الخلفي ليذهب هو الي المقعد الأمامي وهو يمسك ظهره قائلا "يخربيتك ضهري وجعني"قال جملته ثم اشتعل السياره ذهب نحو المستشفى
_______________________________
كانت تجلس في الغرفه وهي تشاهد أحد المقاطع علي هاتفها لتجد من يقتحم جلستها قائله"بتعملي ايه "
"بتفرج علي حاجه "قالتها مريم وهي تطفئ الهاتف
لتردف والدتها"هو ده اللي انتي فالحه في "
تنفست هي بضيق لتكمل والدتها قائله"عملتي اللي قولتلك عليه "
اومات و هي تشاور الي أحد الزوايه قائله"اهو " ذهبت والدتها الي هذه الزوية وقفت قليلا و هي تنظر بقرف "ده منظر هو انتِ منعدكيش ضمير ده منظر"قالتها و هي تصرخ بها بصوت عالي
"يا ماما اسمعيني " قالتها و هي تحاول ان تقص عليها ماذا فعلت لتصرخ بها مره اخري"انا مش عايزه اسمع صوتك أنتِ لا ليكي لازمه ولا اهميه أنتِ علطول قاعده كده مبتعمليش حاجه لا بتذاكري ولا بتعملي معايا حاجه في شغل البيت حياتك عباره عن قعده علي الموبايل و نزول ده أنتِ اللي زيك فاتح بيت ده انتِ عيله فاشله ياريت تيجي في دراسه فاشله تعليم فاشله تربيه فاشله في العمل فاشله في البيت اللي حواليكي احسن منك في ايه عشان يبقوا بيعرفوا يعملوا كل حاجه وانتِ لا "
كانت تبقي بصمت وهي تسمعها لتقول مره اخري"طب اسمعيني هقولك بس انا مكنتش عارفـ.." لتقاطعها مره اخرى قائله "قولت مش عايزه اسمع لكن قسما بالله لو متعدلتي لهوريكي ايام اسود من الايام اللي من اللي انتي فيها "
"اسمعيني بقي كفايه.. كفايه كلام سلبي كفايه تحطمي فيا كفايه تكرهني في العيشه طريقك دي هي اللي بعدتني عنك هي اللي مخلتنيش قريبه منك زي ايه ام بنتها ليه دايما بتحسييني بقله الحيله و اني فاشله ليه بتشوفي الحاجات الوحشه بس ليه قوليلي ليه أنتِ المفروض متبقيش ام أنتِ مدمره لنفسيه عيالك و بس انا زهت و كرهت العيشه معاكي ده انا لو ليا مرات اب مش هتكون بكل القسوه دي " لتتفاجئ مريم بصفعه شديده من والدتها قائله
"اخرسي يا قليله الادب و نعمه التربيه و الاحترام في بنت بتكلم كده مع مامتها و انا لسه عند كلمتي انك فاشله ومش نافعه في حاجه قله ادب " قالت اخر كلمتها و هي خارجه من الغرفه لتجلس وهي تتذكر كلامتها بحسره و بكاء و كلما تذكرت زادت شهقاتها و بكاءها
____________________________________
كانت نائمه حتي استيقظت علي صوت هاتفها موجبه "السلام عليكم"
"وعليكم السلام ورحمه اللّه وبركاته...ازيك يا ماما "نظرت هي الي الهاتف ثم وضعته علي أذنها مره اخري"انت بتهزر يا كريم انت متصل عليا وانت في الاوضه اللي جمبي تقولي ازيك يا ماما "انتهت من حديثها واستمعت صوت نوران وهي تصرخ بيه"وقت سلامات هو يعيله متخلفه"
لتقول"ايه الصريخ ده"
ليقول هو ببسمع بلهاء "لا دي نوران بتولد "
"نعم يخويا"قالتها بفزع وهي تقوم من سريرها لتكمل "انت بتهزر يا كريم وعمال تتكلم"
"مانـ..."
"مش وقته حكاوي انتو فين...ســـراج قوم نـــوران بتولد "قالتها وهي تفيق سراج من النوم
اعطي لها كريم العنوان واغلق ليذهب الي نوران مره اخري ويقول بحنان"نوران متخافيش انا معاكي اهدي...هيبقوا بخير "قال اخر جملته ببسمه"الموضوع خطر عليهم "قالتها بخوف و ألم ليردف"طب اصبري هطمنك " انتهي من حديثه ثم نظر حوله ووقف احد الممرضين قائلا"لو سمحتي هو فين الدكتور "
"ثانيه واحده وجاي " قالتها الممرضه ليوما اليها كريم ورجع الي اطمئنان نوران مره اخري حتي جاء الطبيب و الذي يسمي بـ اجاويد قائلا "السلام عليكم"
"وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته"رد كريم و نوران السلام"ليذهب اجاويد نحو نوران ليتفحصها ليأخذ كريم في أحد الزوايه البعيده "المدام مش اول واحده تولد في السابع كله بيدِ اللّه فسبها علي ربنا ثم عليا وحضرتك لازم تحسسها بالأمان عشان تدخل أعصابها هاديه وميحصلش حاجه للاطفال "
"في خطر عليها وعليهم " تسأل كريم اجاويد ليجيب"علي الاطفال بس سيبها علي ربنا و متقلقش " أومأ إليه كريم مره اخرى ثم ذهب اليها وقال"خليكي معايا واعملي زي ما بقولك و مش هيبقي في خطوره عليهم
___________________________________________
دخل الي غرفته بعد أن قام بالوضوء لكي يُصلي فرضه اقام وقف امام سجادته واقام الصلاه بدء أن يتلو القران ثم رقع ثم سجد أخد يدعي اللَّه ان يقربها اليه وان تكن له وكان يدعي ويقول "اللهم اني احبيت عبدا من عبادك يسمي... فإن كان خيراً لي فليكن من نصيبي...اللهم قربها الي واجعلها من نصيبي...اللهم احفظها و كن معاها في كل وقت و كل ضيق اللهم احفظها بعينك التي لا تنام" أخذ يدعي اللَّه كثير ان يقربها اليه وعند سجوده اغلق أثِم مصباح الغرفه ودخل بحظر ليرتفع زين من سجوده و يتفزع من الظلام ليؤدي التحيات و يسلم ثم يقف سريعا و ينظر حوله بخوف و قال وهو يكاد يبكي "انا فين" ليجد احد يقف بعيدا ويقول "ما هو دينك" ليقول "الاسلام"
"من هو رسولك" ليجب "رسولي محمد ابن عبد الله"
"من هو الله" ليجيب "الله هو الذي لا اله الا هو وحده لا شريك له "
اجاب وهو يكاد يبكي ليقول"انا موت "
لم يأتي رد ليقع هو ارضا مغشي عليه
_______________________________
دخل ادهم الي غرفته بتذمر من حديث والده وامسك هاتفه و اخد يتصفح حتي أتي إليه اشعار والذي يسمي باللغة العاميه بـ"طلب الصداقه" ضغط ادهم علي ذالك الاشعار ووجد احد يسمي "لا امان للامان" ليحدث نفسه قائلا "هجرب" وافق ادهم علي طلب الصداقه لياتي بعد قليل اشعار اخر وكانت رساله من "لا امان للامان" ليجد رساله بيها "ازيك يا ادهم انا كنت مش حاسه بالأمان خالص لحد ما لقيت الاكونت بتاعك و اول ما شوفته حسيت بيه اوي"
كان ينظر إلى الرساله ببلاها ليكتب لها"وحضرتك سيبتي الكل وجبتي تحسي معايا انا " لتجيب هي"ايوه اصل حسيتك حنين "
ليجيب هو "نعم حضرتك انتي عايزه ايه يا عسل "
"مفيش عسل غيرك يا عسل انت"ليقول هو "حبيبتي تسلمي " لتضحك هي في احد الفويسات ضحكه عاليه ليقول هو"اللهم صل على النبي ضحكتك صحت امي و ابويا "
لتردف قائله"اقولك نكته "
"قولي "
"مره حديده صدت وقفوها جون...هقهقهقهق"
"انا غلطان... بلوك "
لتقول هي"استني بس هقولك واحده تانيه...مره واحد كبر دماغه معرفش يلبس التيشيرت...هقهقعقهق"
"انا ابن كلب اني معملتش بلوك من الاول "
__________________________________________
وصلت سراج و عائلته الي المستشفي وكانت نوران قد دخلت الي غرفه العمليات
وبعد مرور نصف ساعه كان اجاويد يصرخ بأحد الممرضين بان يسرع"المريضة في خطر "
استمع كريم جملته ودخل الي الغرفه سريعا ذاهبا نحو نوران ليقول اجاويد"جهاز التنفس "
ليقول كريم "جهاز تنفس؟!"
أنت تقرأ
ملكة كياني
Misterio / Suspensoكانت تجلس في الغرفه وهي تشاهد أحد المقاطع علي هاتفها لتجد من يقتحم جلستها قائله"بتعملي ايه " "بتفرج علي حاجه "قالتها وهي تطفئ الهاتف لتردف والدتها"هو ده اللي انتي فالحه في " تنفست هي بضيق لتكمل والدتها قائله"عملتي اللي قولتلك عليه " اومات و هي تشاور...