_الفصل الثالث عشر "وراك رجاله"
انتهت روان من ارتدتها ثم سمعت صوت ياسين من الخارج يقول "بت يا روان"
لتردف روان قائله " قلبها يا حج" ..ابتسم ياسين ثم ذهب إليها وقال وهو يضمها " بنوتي كبرت وبقت عروسه يولاد" لتقول روان ببسمه " حبيبي يا ياسو "
ليتحدث ياسين قائلا بحب لأبنته وهي يخرجها من احضانه" هتفضلي بنوتي و دلوعه البيت حتي بعد ما تروحي بيتك و حتي لو جبتي بيبي هيبقي ابن بنوتي او بنت بنوتي في الحالتين هتفضلي أنتِ اللي منوره حياتنا " انتهي والدها من حديثه وهو ينظر إليها والتي كانت تنظر إليه بحب وبكاء ثم ذهبت الي احضانه مره اخري وهي تقول" ربنا يديمك ليا يا بابا..انا بحبك اوي "
لتقاطع هذه اللحظه دخول تسنيم وهي تقول" الله الله...ابعدي يبت عن جوزي " لتنظر إليها روان بتذمر وهي تقول" يوه بقي" ثم تنظر إلى ياسين قائله" يرضيك المعامله دي يا ياسو " انتهت روان من حديثها لتقول تسنيم وهي ترفع يدها في الهواء قائله "ياسو مين يا ام ياسو اتلمي يبت وروحي روحي عمر مستنيكي تحت وحسك عينك اسمعك تقولي ياسو تاني" لتخرج روان من احضان ياسين ثم تقول " امي دي ولا مرات ابويا يوه" قالت جملتها ثم ذهبت نحو الباب و بخلفها ياسين و تسنيم
________________________________________ كانوا يجهزون اغراض سبوع المولود الجديد ليقول باسل وهو يقف اعلي السلم " امسكي كويس ينور"
لتقول نور بثقه " ثق فيا بقي وراك رجاله" ليبدأ باسل في تثبيت الزينه وهو يغني " انهارده فرحي يجدعان عايز كله يبقي تمام .. انهارده فرحي يجدعان عايز كله يبقي تمام" ليأتي صوت من تحته قائلا " حتي في دي احول..ده سبوع يا باسل يا اخويا والله " لينظر لها باسل من الاعلي بتذمر قائلا"ده أنتِ فصيله... متسبيني مندمج بقي" لتقول نور وهي تقلب في هاتفها"هشغلك اغنيه انما ايه..ثانيه بس " انهت جملتها ثم تركت السلم الذي كانت تمسكه ليصرخ باسل قائلا" يا غبيه...يخربيتك هقع " ليسمع صوت من تحته قائلا بمكر" اقع وانا هلقفك" .. ليردف باسل قائلا وقد اسند نفسه قبل أن يسقط " ياض بطل تبقي منهم ده انت ما شاء الله معاك طفلين" ليقول كريم بتذمر" يخربيت الظلم..انا اصلا غلطان اني مسكته قبل م تقع وتتكسر..انا رايح اشوف روح عملت ايه" وقبل أن يذهب تحدث باسل قائلا ببراءه" اهون عليك يا كيمو...تسبني اقع" ليرد عليه كريم قائلا" اه عادي " انهي كلمته ثم تركه وذهب متجهاً للمطبخ
ذهب كريم للمطبخ وهو يردف لوالدته قائلا وهي ياكل من عده اطباق " تسلم ايدك والله يا روح الروح" ..لتقول روح بحب " حبيبي يا كريم ربنا يباركلي فيك انت ونوران ويباركلك في اولادك يحبيـ... يابن الطفسه خلصت البطاطس " ليتصدم كريم من حديثها المفاجأة لتكمل هي قائله" اطلع برا يابن الطفسه مشوفش خلقتك في المطبخ تاني "
___________________________________________كان زين ينظر الي تلك الأوراق بتركيز كبير ليقاطعه صوت ادهم قائلا" ها..هنعمل ايه؟"
تنهدت زين ثم نظر إليه تاركاً الاوراق " مش ناوين يجبوها البر"
" والحل ؟"
"بص في حالين..الحل الاول نفكنا من الموضوع ده رقم الحل التاني نشتغلهم " انهي زين حديثه قائلا اخر جمله بمكر ليقول ادهم" نشتغلهم ازاي " ليقول زين وهو ينظر أمامه مندمجاً مع المشهد" هقولك " ليقول ادهم " طب قول ".." زين..زين..زيـــن" ليقاطع ادهم صوت افكار زين قائلا" معلش اندمجت شويه..هقولك اهو "
انهي زين حديثه ليقول ادهك وهو يمد يداه" يبقي اتفقنا" ليصافحه زين ايضا " اتفقنا"
تنهدت ادهم رادفا"اظن جه معاد الراحه..انا همشي وهستناك علي معادنا مع الاسره الكريمه "
___________________________________________
أشار عمار الي تلك السيارة الكبيره والتي تمسي بـ " ميكروباص" ..ليدخل و تصحبهوا مريم ..جلسوا بجانب بعضهما لتسأل مريم اخيها قائله "هو احنا رايحين فين ؟"
" مكان هتحبيه" قالها عمار ثم شعر بيد تخبطه برفق من الخلف لينظر إليها هو وتقول هي" واحد لو سمحت " اخذها منها عمار ببسمه دون ان يتحدث معطياً ايها لمن امامه ثم ينظر إلي مريم قائلا" راحين عند ماما حنان " ليظهر علامات التعجب علي وجه مريم ليقول هو" مامت منذر... حبيبي وصاني عليها قبل م يدخل في الغيبوبه " قال جملته بحزن شديد لتقول مريم وهي تربط علي ظهره" ربنا يشفيه ويقوم بالسلامه يحبيبي"
"ان شاء الله...هو وصاني عليها وانا لما كنت برا كنت ببعت ليها اللي يكفيها وزياده وكانت بتستلمهم" انهي حديثه لتقول مريم "ازاي" ليقول عمار " دي معرفهاش..بس هي كانت بتطمني كل مره بتستلم فيها انها استلمت لكن ازاي دي معرفاش "
"في باقي ورا واحد من العشره يسطا " قاطع حديث عمار ذلك الصوت ليجد من يعطي له المتبقي للخلف ليعطيها إياها بتقول هي"تشكر يزوق " ليردف عمار قائلا"شكر علي واجب يا انسه " ليعود عمار مره اخرى ينظر إلى مريم قائلا"مش عايزك تزعلي من حاجه يا ريمو كله بيهون ويعدي وانا جمبك اهو متقلقيش " ابتسمت مريم بحب ثم قالت" ربنا يديمك ليا يا حبيبي يارب "
في الخلف كانت تنظر إليهم ملك بتركيز وهي تقول بتفكير" طب يا تري ده اخوها ولا جوزها..يُكنش هما من العيال بتوع الارتباط دول...طب ما ممكن يكون صاحبها بس اكيد من ورا اهلها " كانت ملك تفكر ولكن للاسف كان صوت أفكارها عاليه حتي وصلت الي مسامع عمار ليقول بصدمه" تصدقي انك واحده بتحشري نفسك في اللي ملكيش فيه" ليتنظر إليه ملك بصدمه قائله وهي تشاور لنفسها" انا ؟!"
"لا الست الوالده " ثم اكمل حديثه "أنتِ مالك أنتِ اخوها ولا جوزها" لتقول ملك بغضب"لو سمحت التزم حدودك معايا في الكلام" ليقول عمار "أنتِ اللي حشاريه" لتقول ملك وقد امتلأت عيناها بالدموع" انت كان ممكن ترد عليا بحترام وتقولي كذا.. لكن انتو كده معندكوش تفاهم ولا حتي مشاعر"انتهت من حديثها ثم قالت "علي جنب لو سمحت"
نزلت ملك من السياره لتقول مريم " ثانيه احنا كمان نازلين" ليقول عمار لسه موصلناش " لتردف مريم بهمس لعمار" لو سمحت يا عمار انزل"
___________________________________________
كانت يُمني تقف بجوار نور وهم يختارون موسيقى الاحتفال
لتقول يُمني "حلوه دي" لترد عليها نور قائلا " اه حلوه فعلا"
لتقول يُمني "بصي في واحده بتاعت يتربي في عزو دي برضو جامده"
لتقول نور بتنهيد " كده اغاني السبوع خلصت فاضل اللي هما العاديين"
لتردف يُمني قائله " سيبي الباقي عليا انا هروح اجيب الاب وهظبط كل حاجه"
لتقول نور " واثقه فيكي اكيد هيبقوا جامدين" لتقول يُمني بثقه"اه عشان زوقي" لتردف نور متحدثه بتسقيف"يواد يا نرجسي "
لتردف يُمني بضحك "عيب عليكي برضو" انتهت من حديثها لتسمع صوت شئ يسقط وصوت باسل يصرخ قائلا "كُـــله مــنك يـا نــور الـكـلـب"
__________________________________________فليكن هناك سر عزيزي القارئ
فماذا بعد؟!
أنت تقرأ
ملكة كياني
Misterio / Suspensoكانت تجلس في الغرفه وهي تشاهد أحد المقاطع علي هاتفها لتجد من يقتحم جلستها قائله"بتعملي ايه " "بتفرج علي حاجه "قالتها وهي تطفئ الهاتف لتردف والدتها"هو ده اللي انتي فالحه في " تنفست هي بضيق لتكمل والدتها قائله"عملتي اللي قولتلك عليه " اومات و هي تشاور...