الفصل الرابع والعشرين

14 1 0
                                    

اللهم صّلِ وسَلّمْ عَلۓِ نَبِيْنَامُحَمد ﷺ

بقلم نرمين احمد عبدالباقى

مستنيا تعليقاتكو

&&&&&&&&&&&&&&&&&&

ثم هما سريعا وغادر المكتب فى عجله ،وركب سيارته واتجهت إلى مبنى ضخم يعم ب الناس ،التى تدخل والتى تخرج ، فذهب إلى احد المكاتب .

طارق : صباح الخير ،كنت عاوزه اقدم بلاغ .

الضابط :انت مين وعازه تقدمه فى مين ولى ؟

طارق : انا دكتور طارق ...... وبقدمه فى دكتور عمرو ......

الضابط : لى

طارق : بتهمه بتشويه صورتى وسرقه اوراقى !

الضابط : احكيلى ملابسات الواقعه ؟

طارق : ى فندم انا لقت ملفات مهمه جدا ضايعه من مكتبى وخلتهم يفتشوا المكاتب ولقيتهم فى مكتب عمرو وعندى شهود على كده .

الضابط بمهنيه : مش غريبه ى دكتور انك تطلب تفتش مكاتب زمايلك ،اعذرنى مش وقاحه منك .

طارق برتباك : ما ى فندم اعمل اى يعنى الملفات مهمه اووى وانا دورت فى كل مكان ومش لاقى ، مكنتش قدامى حل غير كده ؟

الضابط : ومفكرتش تراجع الكاميرات ؟

طارق : حصل ى فندم ورجعناها وملقناش حاجه ، اكيد مسح كل حاجه لما سرق الملفات .

الظابط بمهنيه : بس دا مش دليل يثبت التهمه عليه ، وكمان ى دكتور ،لما حد يسرق من حد ملفات مهمه اوى كده هيحطها فى مكتبه عادى كده ،مفكرش إنك ممكن تعمل كده ، أو حتى حد يشوفها ب الغلط ، يعنى ملقاش الا مكتب شغله ال يعنها فيها.

طارق : هتلاقى ى فندم كان ناوى يخبيها بس ملحقش يعمل كده .

الضابط بعدم اقتناع : طب انت ى دكتور كنت حاطط الملفات المهمه دى فين ؟

طارق : فى درج مكتبى ى فندم .

الضابط : طب ازاى ملفات مهمه اوى كده تتحط فى درج المكتب عادى ؟

طارق بتوتر : اصل اصل ى فندم كنت حاططها فى المكتب ونسيت ارجعها الخزنه .

الضابط ب عدم اقتناع : نسيت اه ، وماله كلنا بننسى برده .

طارق : كده ممكن امشى ؟

الضابط : وقع هنا ى دكتور وتقدر تتفضل .

ووقع طارق بعجله وخرج من المكتب متجها لسيارته ، فى حين أن الضابط لم يلتمس الصدق فى كلامه ، وبعدها امسك الضابط هاتفه وأجرى مكالمه .

الضابط : الو

عمرو: ابن خالتى ال واحشنى .

الضابط ' محمود': لو واحشك بجد جيت شويه !

ما بين الواقع والخيال حيث تعيش القصص. اكتشف الآن