مستنيا تعليقاتكوبقلم نرمين احمد عبدالباقى
اللهم صّلِ وسَلّمْ عَلۓِ نَبِيْنَامُحَمد ﷺ
★★★★★★★★★★★★★★★
وفى يوم جديد فى شركه مالك الشاذلىوفى غرفه مجلس الإدارة يجلس مالك الشاذلى و صالح وزين الشاذلى ،
صالح : احنا كده كسبنا المناقصه واخدنا الأرض .
مالك الشاذلى: هايل .
صالح : بس تفتكر آسر النمر هيسكت ؟
مالك : هيعمل اى ، ولا اصلا هيقدر يعمل اى !؟
صالح : اصله بتاع مشاكل وحوارات .
مالك : أعلى ما فى خيله يركبه ، هو اهبل هيلعب مع مالك الشاذلى ؟
صالح : ايوه صح ، بس بقولو ممكن عقله يصورله.
مالك : يبقى يستحمل بقى ال يجراله .
وانهى كلامه وخرجوا من المكتب .
★★★★★★★★★★★★★★★
وفى النقيد الاخر عند آسر فى مكتبهآسر بغضب : ازاى اخسر المناقصه دى .
محمود ( مساعد آسر ) : والله ى باشا احنا عملنا كل حاجه بس دا برده مالك الشاذلى.
آسر بصراخ وغضب : وانا آسر النمر وال يقف قدامى افرمه.
محمود : أهدى ى باشا خرسرنا جوله مش المتش كله .
آسر : ورحمت امى لدفعك تمن الخساير دى ى مالك ى شاذلى، انت تجمعلى كل المعلومات عن ال زفت دا ، مفهوم !؟
محمود : حاضر ى باشا
★★★★★★★★★★★★★★★
وفى ألمانيا فى المستشفى
اتت روما ومريم إلى عملهم ب القسم ك العاده ولكنهم لم يجدوا الدكتور عمرو ،فذهبت روما لتسأل عنه فى غرفه الأطباء ، فأخبرها أنه فى العمليات ومعه حاله فى غايه الخطوه ، وأنه لا يعلمون المده التى تستغرقها العمليه لأنها تعتمد على الطبيب نفسه ، فذهبت روما الى القسم ،واصبحت بين الحين والآخر تذهب لتعلم اخر اخبار العمليه الجراحيه ،فقضت ساعه وساعتين وثلاث ساعات والعمليه لا تنتهى ،شعرت ب شئ من القلل عليه ، وبعد انقضاء اربع ساعات فى غرفه العمليات ، اتت إحدى الممرضات لتخبر روما أن قد استدعاه دكتور عمرو الى غرفه العمليات وأنه يجب عليه أن تتعقم وتدخل إلى الغرفه، ففعلت روما ما طلب ودخلت الغرفه فوجدت عمرو واقفا يباشر عمله وعلى وجهه علامات التعب الشديد والارهاق وقطرات العرق التى تمسحها الممرضه ب استمرار ، ولم يكن هو الوحيد المرهق بل طاقم العمل الموجود ب الداخل قد ٱنهكو كليا من التعب ، ذهب إليها عمرو فور رؤيتها .
عمرو ب إرهاق وهو يتحدث وعلى فمه الكمامه: انا استدعيتك عشان انتى ال هتكملى الجراحه .
روما : بس ى دكتور .
أنت تقرأ
ما بين الواقع والخيال
Romanceفهذا هو عالمي انا لا اعيش في عالم الواقع كليا لانه بعض الاحيان يرهقني الواقع و يصعب عليا تقبله ، احيانا يقسو عليا فلا اجد لى حلا سوى الهروب فى عالم آخر ،عالم اعيد تشكيله بنفسى حتى لا اجد فيه شئ مما اكره ، فالجا إلى الخيال ،ولى فى الخيال حياه ،حياه ب...