Ana Tanrılar
Tengri
Gök tanrısı. Her şeyin yaratıcısıdır. Tengri, Göksel küreyi kontrol eden ana Tanrı kendisi insanlardan ibadet, tapınma istemez çünkü sen bir zarar işlersen o zarar yine dönüp dolaşıp sana gelir, sen bir iyilik işlersen yine o iyilik dönüp dolaşıp sana gelir o yüzden onun ceza veya ödül vermesine gerek yoktur. Bitki, hayvan ve insanlarda onun ruhu eşit şekilde paylaşılmıştır o yüzden bir ağacı veya hayvanı keseceksen geçerli bir sebebin olmalı ve karşılığında ağaç dikmeli veya hayvanlara iyi bakmalısın.
Umay veya Umai
Bereket tanrıçası. Aynı zamanda bekaret tanrıçasıdır ve bu nedenle kadınlar, anneler ve çocuklar ile ilgilidir. Doğan çocukları korur, kadınlara yardım eder, beyaz sacla tasvir edilen güzel bir kadındır, en az Tengri kadar önemlidir. Çocuklara ruh verir.
Kayra veya Kaira
Babası Tengriden sonra neredeyse ona denk tutulan bir isimdir, babası gibi yaratma gücüne sahip.
Erlik
Ölülerin ve yeraltı dünyasının tanrısı. İslam dinindeki şeytan ile aynı özelliklere sahip. İlk insanları yoldan çıkardı ve insan neslini hâlâ kötüye iter.
Ülgen veya Ulgen
İyilik tanrısı. Kayra'nın oğlu. İnsanların iyilik ve hzuuyicinde yaşaması onun görevi. Babası yolundan sapınca ortaya çıkmıştır.
Mergen
Bilgelik tanrısı. Kayra'nın oğlu. Bolluk ve bilgi tanrısıdır.
Kızagan
Avrupa Hunlarının savaş tanrısı. İlk Türklerin bir savaş tanrısı yoktu. Kızagan, Kayra'nın oğlu ve Ülgen'in kardeşidir.
Ay Ata
Ay Tanrısı. Mitolojiye göre, o bir ay tanrısı ve Gün Ana ile birlikte gökyüzünün altıncı katında yaşıyor.
Gün Ana
Güneş Tanrıçası. Kazak ve Kırgız mitolojilerinde ortak tanrıçadır.
•
Yaratılış destanını, türeyiş destanı gibi destanlara da bakarsanız daha kolay okuyabilirsiniz.