2- "Lelaki Gila"

1.2K 38 0
                                    

TAB mandi yang berisi air itu perlahan-lahan dimasuki Ivan. Sebaik sahaja air sejuk itu menyentuh kulit hangatnya, memberikan sensasi melegakan untuk dirinya setelah penat seharian menguruskan hal di pejabat, dia berasa sangat nyaman. Hari ini memang hari yang sangat memenatkan. Bermacam urusan tentang pengeluaran model kereta yang baru Steer X keluarkan yang perlu dia uruskan. Kadang rasa mahu sahaja dia berhenti dan jadi buruh binaan. Kerahkan tenaga fizikal daripada tenaga mental. Dia rela.

Kepalanya disandarkan di birai tab mandi. Tangannya juga begitu. Mindanya menerawang memikirkan segala hal. Termasuklah hal gadis itu.

Haidar Zaheera.

Gadis yang baru sahaja dia temui namun sudah menjadi igauan buatnya. Parah sungguh kes Ivan kali ini. Baru bertatap mata sebanyak dua kali, dah tak senang duduk. Perempuan-perempuan yang sebelum ini tidak pula sampai ke tahap angau siang macam ni.

"Haih...". Tanpa sedar, dia mengeluh panjang. Kepalanya diselam selama dua saat di dalam air tab itu sebelum diangkat semula.

Sesaat dia membuka semula matanya, retina Ivan disapa oleh bayangan si ibu yang berdiri sedikit menjauh daripada bilik air. Haih, mama ni buat terkejut je. Entah bila mamanya itu sampai. Nasib lah badannya masih bersarungkan seluar pendek.

"Ivan...". Panggil mamanya lembut.

"Ya, mommy. I am in the bathroom".

"Keluar sekejap, mommy nak cakap sesuatu".

Nak cakap apa sampai tak sempat nak tunggu Ivan keluar daripada bilik air? Penting sangat kah?

"Can you wait until dinner, my?". Bukan niat Ivan nak berkurang ajar dengan satu-satunya ahli keluarga kandungnya itu, tapi sekarang Ivan betul-betul perlukan istirehat. Dia malas nak dengar topik sama yang bakal dibuka oleh mommynya itu. Ianya samaada menyuruhnya untuk berkahwin ataupun...

"I can't. Come out now before mommy merajuk dengan Ivan". Puan Chua yang sudah kenal dengan perangai keras kepala Ivan itu terpaksa menggunakan cara terakhir itu; mengugut untuk merajuk. Selalunya akan menjadi.

Ivan mengeluh panjang sebelum akhirnya melangkah keluar daripada tab mandi itu dan mencapai jubah mandinya. Sempat dia menutup pintu bilik air itu untuk menyalin seluar pendeknya yang sudah kebasahan dek kerana berendam tadi.

Seluar pendek dibuang lalu digantikan dengan jubah berfabrik seperti tuala itu. Jubah itu dia ikat di bahagian pinggang sebelum dia membuka kembali pintu bilik air itu dan matanya sekali lagi menangkap figura ibunya yang kini sudah duduk di birai katilnya.

"So, whats the topic for today? Apa penyebab mommy datang rumah Ivan ni? You want to persuade me to get married or you want to ask me to go to the church with you tomorrow?". Esok hari Ahad, sudah menjadi rutin bagi orang beragama Kristian untuk pergi ke gereja. Termasuk dirinya... sepatutnya lah.

"Both".

Ivan menggeleng berkali-kali. Sudah dia jangka, yang dua topik ini yang bakal dibualkan oleh mamanya. Tiada yang lain.

"Ivan... Sampai bila Ivan nak jadi macam ni? Pasal kahwin tu, mommy masih boleh bertolak ansur. But...".

Kata-kata Puan Chua terjeda seketika.

"About your faith... sampai bila nak jadi macam ni? Nanti daddy--".

"Dia bukan daddy Ivan. I never take his last name. You did, mommy. Bukan Ivan. Pada Ivan, Uncle Raymond tak ubah macam orang asing dalam diri dan hidup Ivan. Ivan masih belum boleh terima dia selagi papa masih ada di hati Ivan". Tegas Ivan berbicara. Dia cukup sebal sekarang ini tapi dia tahan. Tidak mahu melepaskan amarah kepada ibunya.

HAIDAR ZAHEERA ||©Where stories live. Discover now