مروان : مالك يا حبيبة بابا ايه الى مزعلك كده وبيخليكى تبكى ؟حبيله ببكاء : انا اسفه يا بابا انا السبب فى الخناقات والمشاكل الى بتحصل بينك وبين ماما انا اسفه يارتنى كنت مت وانا صغيره .
(حبيبه فتاه فى الصف الثالث الاعدادى فتاه طيبت القلب تحب والديها يشده تكره حياتها وتعتقد ان هيا السبب الرئيس فى الخلاف بين والديها تحب الجلوس بمفردها فهيا تعتقد نفسها منبوزه من قبِل الاخريين تعتقد انهم يرونها قبيحة لانها لا تمشي على قدميها وتمشي على كرسي متحرك رغم انها ليست قبيحة فهيا تمتلك شعر أشقر وناعم مثل شعر الاجانب بالظبط ولديها عيون زرقاء جميله وجسد متوسط الحجم فعلاً اية من الجمال تحب الذهاب الى الشاطيئ فقط لتنظر الى البحر فهيا تعتقده انه مثلها احيانا يكون الجميع حوله من كلا الجوانب ومن ثم يبدأ الجميع فى الاختفاء الى ان يبقى بمفرده تحب اخواتها البنات بشده التؤام ندى ومى الذين لا يفارقان بعضهم ابدا ويرتدون نفس الملابس كل ما تتمناه من هذه الحياه هو ان تشفى بأسرع وقت كى تستطيع المشي وتكون صداقات فهيا ليس لديها اى اصدقاء نهائيا لكن اخواتها يعتنو بها جيدا عندما يكونو فى المدرسه فمدرستهم تبدا من الصف الاول الابتدائي الى الصف الثالث الثانوى اى فى نفس المدرسه ومن بعدها ينتققيلون الى الجامعه . تتمنى الحصول على اى صديقه قبل خروج اخوتيها من المدرسه كى تعتنى بها ويقتربا من بعض فتاه زكيه جدا جدا وتحب مادة الرياضيات)
مروان بحزن : بعد الشر عليكى يا عمرى لو سمعتك بتدعى على نفسك تانى انا هزعل ومش هخليكى تروحى المصيف لوحدك زى كل مره .
حبيبه بخوف فالبحر هو المكان الوحيد الذى تظل به بمفردها كى تفرغ كل الشحنات السالبه التى تختزنها الى ان يأتى الصيف وتفرغها دفعة واعده : لا لا خلاص يا بابا اوعدك انى مش هدعى على نفسي تانى بس بلاش تلغى حكايه المصيف دى وبعديين صحيح هيا ماما مالها بيك .
مروان بمزاح : امك هتموتنى ناقص عمر . ليكمل بهمس : انا عاوزك تتشوفيلى عروسه كده حلوه وصغيره من صحابك احسن الواحد هيطق من الصنف الى امك منه .
حبيبه بحزن : يا ريت يا بابا بس انا معندييش صحاب . لتمسك عجلات الكرسي وترجع به الى الوراء لتستدير وترجع لتنظر من النافذه لتخفى دموعها تاركه والدها يجلس مكانه بالارض لتخفى عيونها عنه فهيا لا تود ان تكون ضعيفه امام احدا حتى ولو والدها .
ليقوم ويرفعها ويجلسها على السرير ويفرد قدميها عليه كى يريحها ومن ثم يجلس بجانبه ويمسك يديها قائلا : اسمعينى يا حبيبه انا عارف انك مدايقه وزعلانه وانك نفسك تمشي على رجليكى بس صدقينى ربنا مبيدييش الانسان كل حاجه ولو ركزتى هتلاقى كل واحد فيه حاجه ناقصه هيموت ويكملها لاكن مش بتكمل طبعا كل شيئ بأرادت الله بس مفيش حد كامل غير ربُنا سُبحَانهُ وتعالى هو الوحيد الكامل المتكامل ولو ركزتى اكتر مش هتلاقى حاجه وحده بس الى ناقصه لأ كذه حاجه لان دى هيا معايير الحياه انت شايفه انك مش بتمشي رغم انك بتمشي بس ده اختبار ربنا حطك فيه عشان يختبر ايمانك وايمانا ولازم تثقى ان ربنا عنده كتيير ومش كده وبس لأ وكمان لو ركزتى اكتر مش هتلاقى حاجه وحده بس الى ناقصه طب حطى نفسك فى مقارنه بيين حد من اخواتك خلينا ناخد مى يا عم بصى شوفى ايه عندك وعندها هتلاقى انك انتى عندك عيون زرقه وهيا عاديه انت عندك شعر اشقر وهيا عندها شعر بنى عادى طب بصى انا عارف دماغك بلاش نتكلم عن المظاهر الخارجيه خلينا نتكلم على المظاهر الداخليه زى مثلا التفكير نتلاقى نفسك احسن منها بمراحل طب بلاش التفكير خلينا فى الذكاء انت عندك ذكاء مش موجود فى المدرسه
كلها دا حتى بتبقى المدرسه كلها ساقطه رياضيات وانتى الوحيده الى بتجيبى أمتياز رغم ان كل وهنا بنستخلص ان كل العيال بتمشي رغم انها ساقطه وانت رغم انك مش بتمشي بس بتنجحى ولا كلامى فيه حاجه غلط .
أنت تقرأ
💖 الحب المستحيل 💖
Romanceفتاه فقيره فى وسط عائله فقيره تتعتقد ان الاموال والسلطه هي التى تجعل البشر ينعمون بحياة جميله تعتقد ان الفقراء لا يمكن او لا يحق لهم ان يعيشو قصص حب او يكون لهم حظ جييد فى هذه الحياه ولا تعلم ان عندما يريد الله لشيئ ان يكون سيكون قصه تعبر عن احداث...