الفصل الثالث : 🦋

3.7K 77 0
                                    

الفصل الثالث.
فريده بصدمه . مراتك مراتك إزاى ي أدهم أنت اتجوزت من ورايا.
أدهم. مش كده يا ماما انتى مش كنتى عاوزانى اتجوز واتجوزت اهى مراتى.
فريده . تعالى يا حبيبتي قربى انتى خايفه ليه
لتتقدم منها روز بعده خطوات تقدمت منها فريده قائله. بسم الله ماشاء الله ايه دا انتى جميله أوى ثم قامت بالحتضانها والله زين ما اخترت يا أدهم.
عائشه بمرح. ايه الجمال دا كله انتى حاطه حاجه ولا دا وشك
لتنظر لها روز وهى تبتسم لا وشى
عائشه بهزار. يالهوي الحقى يا ماما شوفى عنيها لونها ايه أكيد دي عدسات صح
روز بضحك على مرح عائشه. لا والله عينى حتى بصى كويس.
فريده. سيبيكى منها يا حبيبتي ها قوليلى اسم الجميل ايه.
روز.. روز اسمى روز يا طنط
فريده . الله حتى اسمك جميل بس ياريت تقوليلى يا ماما ايه طنط دى انتى خلاص بقيتي بنتى زى عائشه بالظبط.
لتبتسم روز لها وهى تشعر ان الله قد عوضها بعائله اخرى ويحبونها .لتقول لها حاضر ي ماما لتحتضنها فريده وهى تفكر فى مدى طيبه وبراءة هذه الروز التى اكيد هى التى سوف تقوم بتغيير ابنها هذا عديم المشاعر الى عاشق ولهان.
عائشه بحزن مصطنع. ايه دا يا ماما بقا هى بقت بنتك وانا خلاص طب ماشى انا زعلانه منك لتلوى فمها بطريقه مضحكه لتضحك عليها روز وفريده قائلا. هوا انا اقدر دا انتى السكر كله بس هى بردوا بقت بنتى دى مرات الغالى لتنظر الى أدهم فتجده ينظر إلى روز وهى تضحك وكانه يقوم بحفر جميع ملامحها فى قلبه قبل عقلبه لتبتسم على ابنها الذى قد تأكدت ان روز هى من ستغيره الى انسان ذا مشاعر . لتردف ها روحت فين يا أدهم.

ليفيق أدهم من سرحانه وهو يقول. هاا طب انا هدخل المكتب هخلص شويه ورق على لما تحطوا العشا .
ليذهب قبل أن ينتظر الرد حتى لم ينظر إلى روز ولم يعطيها اى اهتمام مماجعلها تنظر لاثره بحزن لتلاحظ عائشه وفريده هذا لتقول وهى تربت على ظهرها. مالك يا حبيبتي زعلانه ليه قوليلى دا انا زى مامتك وممكن تحكيلي إللى عاوزاه.
لتنظر لها روز بعينين دامعتان ثم ترتمى فى حضنها وهى تبكى بقهر وفريده ترتب على ظهرها و.مالك ياحبيبتي احكيلى مالك.
روز ببكاء انا تعبانه أوى يا ماما محدش بيحبنى
عائشه. مين قالك كدا يا حبيبتى كلنا بنحبك وأكيد ابيه كمان بيحبك علشان كده اتجوزك.
روز.لا هوا مش بيحبنى هوا متجوزنى غصب بس علشان ياخد فلوسه من بابا
فريده بستغراب هى وعائشه. إزاى ي حبيبتي فهميني الموضوع من الاول
لتحكى روز كل شي عن طبيعه زواجها من أدهم وعن والدها ومرات ابوها.

اما فى المكتب كان يجلس على كرسيه وهو ينظر أمامه ويفكر . اكيد هيا كل همها الفلوس زى ابوها ومراته بس اكيد هيا بتمثل علينا دور البريئه اكيد انا هعرفها مقامها كويس أوى انا مش لازم أضعف قدمها انا هستحملها بس علشان اخلص من زن أمى عليا .
ليسمع طرق على الباب ليسمح للطارق بدخول .
أدهم بجديه ادخل لتدخل الخادمه أدهم بيه العشا جاهز
أدهم ماشى روحى وأنا جاى

فاتنتي المراهقه 🦋حيث تعيش القصص. اكتشف الآن