episod 22.

250 8 0
                                    

Kaki dihentak laju berulang kali. Belakang depan, belakang depan. Siapa lagi kalau bukan Ayyash yang kecemasan!

Ayyash yang cuba memujuk anaknya sedang menunggu Dhia datang dengan susu bancuhan. Panjang umur, sebelum Iman menangis lagi rancak, Dhia datang dan menyumbat puting botol yang berisi susu buatannya. Diam terus Iman.

"Nasib baik sayang datang cepat. Kalau tak nii?" Ayyash dengan leganya.

Dhia mendekatkan wajahnya ke arah Ayyash dengan senyuman lebar manis. "Awakkk. Rajin tak?".

Sudah tentu suaminya kenal apa maksud dalam senyuman itu. Tetapi, agak cantik juga yaa. "Kenapa? Awak nak apa?" Ayyash menjeling Dhia lembut dengan senyuman terbalik.

"Craving croissantt." Dhia laju menjatuhkan dagunya ke atas tangan suaminya yang ada Iman dipangkuannya. Lantas saja Dhia membuat muka yang membuatkan Ayyash malu.

"Eish. Yelaa, jangan comel sangat!" Ayyash mencubit hidung Dhia hinggakan Dhia berenjak kebelakang sambil memegang hidungnya yang agak sakit. "sakitlahh!" Tangisan Dhia. Kalau diikutkan perasaan Ayyash, kalau boleh, dia nak cium satu muka. Terus cubit kedua-dua pipi seperti pau itu dan terutamanya, hidung. Biar merah. Hahaha!!.

...

Ayyash bersiap untuk misi mencari croissant yang isterinya mengidam. Kalau tak, nanti tak dapat balik apa yang dia mahukan hehe!

Dalam baik-baik jalan dengan laju menuju ke pintu hadapan, Darwina malah datang menyekat laluan Ayyash. "Abang nak pergi mana? Saya nak ikut!" Darwina mendekati Ayyash dan berhenti betul-betul berhadapan dengan Ayyash.

"Uhm. Ikut jelah." Bahaya kalau tinggal Dhia dan Darwina ni. Silap-silap balik rumah bersepah selerak.

Tentulah Darwina seronok.

....

Ayyash dan Darwina pergi ke sebuah mall yang tidak jauh dari rumah ibu bapa Ayyash. Ayyash datang bertujuan untuk mencari roti yang isterinya mahukan.

"Abangg, jom makan?"

"Aish. Kat rumah aku dah masak penat-penat kau boleh makan kat luar?" Ayyash terlebih dahulu jalan melepasi Darwina. Malaslah Ayyash nak layan.

Darwina terus mengejar Ayyash dan mengunci pergerakkannya dengan menahan lengan Ayyash. "Alah abang. Jangan kau-kau boleh tak? Awak jugak yang terlanju--"

Laju Ayyash menjeling sinis Darwina. "Kau cakap lagi, aku ceraikan kau." Jari telunjuk ditujukan ke arah sebuah salah satu kedai di mall itu. "Pergi sana dulu. Nanti aku seludup masuk sekali." Telefon Ayyash berbunyi bunyi mesej. Lantas Ayyash mengeluarkan telefon bimbitnya dan memeriksa. Rupa-rupanya mesej dari Dhia.

" A b a n g ? "
-my love-

Lantas saja Ayyash membalas. Tombol berwarna hijau gelap ditekan dan terhantar sudah mesej itu.

" Y e D h i a E i r a ? A l r e a d y m i s s m e ?"

Ayyash tersenyum hanya dengan membaca pesanan Dhia.

"A b a n g t e n g o k I m a n n i !"
-my love-

"Hah? Call jelaa!" Laju tombol call ditekan.

Bip.. bip... Telefon cuba untuk mendapatkan Dhia mengangkatnya.

"Eishh! Kenapa call huhu!"

Unexpected Love [Og]Where stories live. Discover now