Di tepi pantai yang indah, dan nyaman. Menenangkan hati Dhia. "Sayang,?" Panggilan Ayyash kepada Dhia. "Ah- ye?" Jawab Dhia. "Ngelamun ape? Tak pernah tengok pantai?" Tanya Ayyash. "Tak...". Selepas Ayyash mendengar jawapan Dhia, dia terasa sedih. "Nak jalan di tepi pantai?" Tanya Ayyash. "Boleh!!" Dhia dengan seronoknya membuka kasutnya dan pergi ke pantai. Senyuman di muka Dhia membuat Ayyash terasa lega.
"Dhia Eira. Aku pastikan kau bahagia dengan aku."
-Ayyash Amri-"Abang!! Mari la!" Dhia memanggil Ayyash dengan gembiranya. "Iye!" Ayyash berlari ke arah Dhia. "Abang, thank you. Abang dah bawa Dhia ke tempat that i've been dreaming before!" Dhia sambil melihat matahari yang surut itu. "Anything for you sayang".
Hari sudah malam, Ayyash dan Dhia selesai makan dan mahu pulang. Semasa di kereta, Dhia hanya memandang pantai itu. "Nanti abang bawak sayang lagi ea?" Ayyash sambil membawa kereta. "Thank you abang!.." Dhia tersenyum lebar.
Dhia tertidur.Sewaktu Ayyash membawa kereta, di jalan yang dipandunya gelap. "Aduh. Bukak flash pun belum nampak lagi ke?". Tiba-tiba, ada selingkuh di hadapan Ayyash dan tidak dijangka..
Ayyash sudah terlanggar masuk junam.
-Dhia Eira
"Aku terasa macam aku mimpi seseorang baru lepas aku. Aku terasa bebas. Tapi.. aku rindu dia. Badan aku belumuran darah. Aku dibawa ke unit kecemasan kerana luka yang aku hadapi, parah. Aku tak ingat apa-apa langsung. Yang aku ingat. Seseorang yang bawa aku ke tempat yang aku nak sangat pergi, iaitu pantai. Tangannya yang lembut, suaranya yang merdu, senyumannya yang lebar dan manja."
"Dia baik."
-Dhia Eira-"Doc, isteri saye??" Tanya Ayyash. "Isteri kamu.. hilang ingatan.. akibat kepalannya terhantuk sangat kuat. Mengikut ape yang ahli bomba dan ambulans nampak.. isteri kamu tercampak keluar dari kereta.". Selepas mendengar kata-kata doktor, Ayyash terasa kecewa akan dirinya.
-Ayyash Amri
"Selepas aku dengar apa yang jadi pada Dhia.. aku rasa kecewa atas diri aku. Sebab tak lindungi Dhia. Usaha aku selama ni.. di hilang?.."
Selepas beberapa hari Dhia tidak sedarkan diri, akhirnya, Dhia terbangun. Ayyash terus peluk Dhia dengan kuat. "Dhia Eira. Name engkau." Kata Ayyash. "Dhia? Eira? Awak.. siape?" Dhia sambil menyengetkan kepalanya. "Aku.. suami kau.." jawab Ayyash sambil senyum. "Suami? Aku dah kahwin?" Dhia melihat cincin yang ada di tangannya. "Aku dah kahwin." Kata Dhia. "Ye.. kau dah kahwin.. kau umur 20 sayang.." kata Ayyash. "Saya masih pelajar kolej?" Kata Dhia. "Ye.." air mata Ayyash mula jatuh. "K-kenape awak nangis?" Dhia sambil lap air mata Ayyash dengan tangannya. "Saya tak nangis. Cuma.."
"Bersyukur awak masih hidup, Dhia Eira."
-Ayyash Amri-Selepas beberapa hari Dhia sedar, Ayyash boleh membawanya balik ke rumah. "Welcome home sayang" kata Ayyash. Dhia perlahan-lahan memasuki rumah dan menerokanya. Mukanya tidak bersalah dan sepertinya tidak mengingati apa-apa. Dhia menoleh ke belakang iaitu ke arah Ayyash "Rumah..kita ke?" Tanya Dhia. "Ye.. rumah kita." Jawab Ayyash. "Sayang tak ingat ape-ape ke?" Tanya Ayyash. "Saye ingat... seseorang bawa saya pergi ke pantai. Tempat yang nyaman dan tenang. I've been dreaming that place." Kata Dhia. Ayyash kecewa apabila mendengar kata-kata Dhia tadi. "Oh.. ye.. nanti kita pergi lagi nak?" Tanya Ayyash. "Of course!!" Dhia tersenyum lebar. Dengan senyuman Dhia, membuat Ayyash sedih.
Keesokan paginya, Ayyash bangun dari tidurnya dan pergi masak sarapan untuk dia dan isterinya. Semasa dia sedang memasak, Dhia terbangun. "Awak?" Dhia sambil menggosok-gosok matanya. "Jangan digosok matanya sayang, nanti kalau tangan kotor? Kena jangkitan kuman ke ape ke." Ayyash sambil membancuh acuan pancake. "Oh.. awak nak saye tolong?" Tanya Dhia. "Sure.. boleh tolong kacaukan acuan ni? Abang nak bancuh air untuk diminum". Dhia ambil acuan itu dan mengkacaunya. "Awak, siape.. Ayyash Amri?" Tanya Dhia. Ayyash terkejut apabila mendengar soalan Dhia. "Tu saya.. suami awak.. kenape?" Jawab Ayyash. "Oh! Sorry! Tu terlintas dalam otak saya.." kata Dhia. "Awak ade ingat ape-ape lagi? Atau mimpi?" Ayyash sambil mencari serbuk teh. "Saye ade mimpi! Saya mimpikan.. waktu tu saya tengah makan, lepastu, ade lelaki yang hulur tangan dia dengan lembut. Bila saya pegang je tangan dia, bagai bunga yang mekarr!" Dhia dengan gembiranya cerita pada Ayyash. Ayyash tersenyum apabila mendengar cerita Dhia. "When i close my eye~. Its you there, my mind.~" nyanyian Ayyash. "Merdunya suara awak!" Dhia tersenyum lebar.
<Rumah parent Ayyash>
"Mama boleh tolong jagekan dia? Ayyash nak pergi keje.. dia baru nak recover.. thanks ma.." kata Ayyash. "Keje elok-elok Yash. Mama jagekan Dhia elok-elok ye.." Mak kepada Ayyash, Puan Elinda Amari. Ayyash pun berangkat kerja. Selepas Ayyash berangkat kerja, Elinda pun mengajak Dhia untuk menolongnya. "Dhia, jom, tolong mak siram pokok?". Dhia dan mak mertuanya sangatlah gembira sewaktu menyiram pokok.
<Tori Company>
Ayyash tidak berhenti merisaukan Dhia sehinggakan dia hilang fokus pada kerjanya. "tuan? Do you need something?" Tanya penolong khasnya, Eric Zayla. "Nothing.. i just can't stop thinking about my wife." Ayyash sambil melipatkan tangannya ke dagunya. "Your wife will be okay, she with your mom right? She have someone with her. Tak macam dia sorang, right?" Kata Eric.
<Rumah Puan Elinda>
Ayyash dan bapanya, Tuan Imra Han balik. "Dhia?" Ayyash tercari-cari Dhia. "Abang!!" Dhia berlari ke arah Ayyash dan memeluknya. Selepas mendengar Dhia memanggilnya abang, Ayyash terkejut serta lega. "Kenape ni? Dah macam kanak-kanak" Ayyash tertawa. "Eh. Ak alah. Abang, nii saya ada masak ikann!" Kata Dhia. "bukan masak sayang, goreng" Ayyash sambil mengelus kepala Dhia. "oh ye, goreng. A---". "DHIAAA! NI IKAN NAK HANGUS DAH NI" jeritan mak mertuanya. Dhia terus lari ke dapur lepas mendengar pekik mak mertuanya. Dhia dengan teragak-agaknya mengoreng ikan ditolongi mak mertuanya. Ayyash datang dan pegang pegelangan tangan Dhia dan mengajarnya. "Don't worry about the oil. Just relax" Ayyash sambil mengengam tangan Dhia yang sedang pegang sudip dengan lembut.
Selepas selesai makan dan sebagainya, Dhia dan Ayyash bersiap sedia untuk balik. "Yashh, marila tidur satu malam ke kat rumah mak. Kamu dan Dhia nampak penat je.." kata Puan Elinda. Ayyash dan Dhia pun masuk ke dalam rumah. Setelah masuk, Puan Elinda menunjukan bilik Ayyash dan Dhia.
Dhia berlari dan lompat ke atas katil."mandi dengan abang jom?". Dhia hairan apabila mendengar suaminya berkata begitu. "Eh taknak lah! Tak malu ke?!" Pekik Dhia. Ayyash pergi mengunci pintu bilik dan menolak Dhia sampai terbaring. "A-abang, awak nak buat ape ni??" Dhia mula gementar.
Hari keesokannya hari Ayyash cuti kerjanya. Dhia tiba-tiba terbangun dan berlari ke tandas. Ayyash terbangun. Dia hairan apabila mendengar Dhia muntah. "Aik, ape muntah pagi-pagi ni?" Ayyash pergi ke Dhia. "Sayang, dah kenape ni?" Tanya Ayyash. "Tak tahuu, tetibe muntah." Dhia sambung muntah.
Bersambung...
YOU ARE READING
Unexpected Love [Og]
RomanceDhia Eira x Ayyash Amri (Malaysian novel) Sinopsis: "Dia ke..Ayyash Amri?.." Dhia Eira didapatkan pasangan sukannya. Iaitu Ayyash Amri, suaminya di masa depan. Tetapi, kisah cinta ini tidak berlalu dengan bagus. Seorang perempuan yang bernama Darw...