episod 17

265 10 0
                                    

Di esok harinya pasangan ini bertolak balik ke Malaysia. Tempat asal mereka. Semuanya berjalan lancar tetapi apabila sampai di Malaysia, akibat kesejukkan, Dhia seperti mahu demam.

Kereta yang berjenama Rolls- Royce Sweptail laju dimandu oleh Ayyash. Suasana amatlah sunyi kerana Dhia hanya tidur di sepanjang jalan.

...

Sampai satu masa ini, terasa kereta berhenti membuatkan Dhia bangun dari tidurnya. Apabila matanya terbuka sedikit, disebelahnya tiada orang. Langsung dia bangun menegak badan serta mata terbuka luas. Ke kanan kiri dia menoleh mencari Ayyash. Apabila dia ternampak sosok seperti Ayyash, dia hanya memerhati.

Itu memang Ayyash. Terlihat gembira tertawa. Rambutnya yang jatuh memucuk dahi, tangannya ke dalam poket. Betapa sempurnanya dia kepada Dhia. Tapi, pikiran itu tidak lama lagi akan rosak. Tiba-tiba ada seorang wanita yang turut tertawa memandang tajam Ayyash seperti ada perasaan padanya. Namun, Dhia hanya menatap wanita itu.

Selepas beberapa minit, Ayyash kembali ke keretanya. "Sayang dah bangun?" Tanya Ayyash teramatlah tenang seperti tiada apa-apa yang berlaku.

"Ye." Jawab Dhia ringkas. Teramat pendek. Anak matanya pun tak sampai hati nak tengok wajah suaminya itu.

"O-ohhh. Okayy, sayang nak makan apa-apa?" Keadaan semakin rumit bagi Ayyash. Kerana dia tahu, silence mode isterinya ini teramatlah menakutkan.

"Abang. Awak tahukan saya ni cepat cemburu?"

Soal Dhia agak rumit untuk dijawab. Tidak tahulah Ayyash yang isterinya kuat cemburu. "U-uh. Apa maksud sayang?"

Dhia menyandarkan badannya ke belakang dan memeluk tubuhnya. "Siapa perempuan tadi? Ewah, seronok tertawa seronok bagaii. Bincang kahwin? Masa depan? Anak?" Matanya tajam menatap luar cermin tingkap.

"Sayang..?. What do you mean? Kahwin? Apa maksud awak??" Walau marah, tetap Ayyash tidak menguatkan suaranya kepada isterinya demi menjaga hubungan rumah tangga.

Dhia menegak badannya dari sandar dan menoleh ke Ayyash. "Awak jangan buat-buat tak faham! Siapa perempuan tu?!! Awak nak curang ke?!!" Pekik Dhia kepada Ayyash.

"Dhia Eira!. Its my secretary. Don't think nonsense!" Ayyash memegang tangan Dhia.

Dhia seketika menepis tangannya dari tangan Ayyash. "Well?! Awak tipu! Dia pandang awak dengan tajam! Takpalah abang. Saya jalan kaki balik rumah." Dhia membuka pintu dan berlangkah keluar dengan kaki tidak berkasut.

"DHIA!"

Ayyash bergegas mendapatkan isterinya. "Dhia! Tu pekerja saya!! Jangan salah faham! Saya takda apa-apa dengan dia!" Ayyash terpaksa genggam pergelangan tangan Dhia dan melempar Dhia di tempat duduk hadapan. "Let go of me!!" Dhia menyepak-nyepak badan Ayyash. Walau isterinya begitu, Ayyash tetap sabar. Setelah saja tutup pintu hadapan, dia bergegas ke tempat pemandu. Dia masuk ke dalam kereta dan melabuhkan duduk di atas kerusi. "Dhia.. please dont misunderstanding.. its my secretary.. she worked with me for five year honey..." Kata Ayyash dengan lembut.

"Tipu."

...

Sesampai di rumah pun Dhia hanya berdiam. Hanya Ayyash mengangkat semua barang-barang itu seorang diri.

Unexpected Love [Og]Where stories live. Discover now