Blogolnék, de miről? Ez volt a poszt eredeti címe, mert mikor először felmerült bennem az ötlet, akadtak körülöttem, akik szemeztek a blogolással, de nem tudták, mivel tölthetnék meg azt. Nekem ez furcsa volt, mert eleve volt már blogom, időnként vannak random blog-ötleteim, és elkezdtem tűnődni, mit javasolnék ezeknek az embereknek. De aztán önálló útra keltek a gondolataim, és a Miről? kérdés mellé odakerült a Hogyan? is, meg az a sok-sok minden, ami eszembe jutott, ha visszaemlékeztem a "blogos" múltamra, így módosult a poszt témája is blogolásról szóló gondolatokra. (Lesz szó a miről-kérdésről is, de nem pontos listával, inkább szempontokkal szeretnék segíteni, amik remélem, közelebb visznek a válaszhoz.)
Ha nagyon menőn akarnék fogalmazni, mondhatom, hogy húsz éve "blogolok". Ha a kontextust is hozzáteszem, a húsz év így is igaz, csak a kép kevésbé menő:
Először is, nem bloggal kezdtem, bár ezt nem tekintem minőségbeli különbségnek, csak az igazság kedvéért el kell mondanom. És itt jelzem, hogy a cikkben blogolásként fogok hivatkozni bármiféle tartalomgyártásra, amit az internetre szánunk, egyrészt, mert így egyszerűbb fogalmazni, másrészt mert saját magamnál ezt tekintem az elsődleges social media területnek, itt vannak a legfőbb tartalmaim, és a korábbi tartalomgyártásaim is ehhez hasonlítanak a leginkább, csak más-más felületen történtek.
Soha nem vezettem jelentős oldalt, nincs olyan, amit most előhúzhatnék, hogy Ugye emlékszel tíz évvel ezelőtt arra a... Nem, amatőr szinten műveltem mindig, és a húsz év nagyrésze a kamaszkoromra esik, és olyan szintű is volt, mint amit tiniként össze tudtam hozni.
Ebben a húsz évben azért voltak kisebb-nagyobb szünetek, egyszer egy sokéves is. (És pont a blogolás fénykorszaka. Na, ezt azóta is sajnálom, hogy abból kimaradtam. :()
Ha nem csináltam semmi jelentőset, miért alapozom a posztot mégis erre az amúgy hosszú időre? Egyrészt, mert abból dolgozok, amim van. Másrészt, mert hiába nem csináltam semmi jelentőset, látni viszont láttam rengeteg mindent, és ez az alapja annak is, ahogy most gondolkodok a blogolásról. Harmadrészt ezen a téren is (mint egyéb területeken is), azt látom, hogy a dolgok, jelenségek más-más formában, de ismétlődnek. És végül, mert ekkora távolból már kisimulnak a régi emlékek, más a súlya az élményeknek, és úgy hiszem, objetívebben látom őket, mint akkor, amikor megéltem. Mindezek alapján remélem, hogy tudok néhány hasznos gondolatot átadni, akár egy-egy tippet, ha elakadtál, hogyan csináld, vagy épp szempontokat, ha a miérteken, hogyanokon tűnődsz.
A gondolataimat tippek formájában fogom megfogalmazni, pusztán mert így a legegyszerűbb, mert pontokba szedve a legátláthatóbb és így közvetlenebb is. De kérlek, ezeket kezeld szubjektív tippekként, amik az én tapasztalataim alapján születtek, és a listázás helyett, hogy ezt betartod, ezt nem tartod, inkább a gondolatmenetet nézd meg, ami mögötte van. És ha azzal egyetértesz, és egybevágnak a te tapasztalataiddal, akkor hajrá, kövesd őket! Ha meg nem, akkor remélem, adnak egy jó kiindulópontot, ami mentén átgondolhatod, te mit szeretnél máshogy csinálni és miért.
A tippeket aszerint hozom sorban, ahogy én emlékeim szerint felfedeztem őket a saját blogos utam során, azért, hogy így könnyebben követhető legyen, hogyan alakultak a gondolataim a netes jelenlétről, na meg, hogy én se veszítsem el a fonalat. :D Szóval ez itt nem csak tanácsok halmaza, hanem sztorizás is lesz, (avagy tippekbe bújtatott sztorizás) több okból is:
Mert jól esik elmesélni :D
Mert a saját bénázásaimat nyugodt szívvel megosztom, és ennyi idő távlatából név nélküli tapasztalatokkal (pláne, hogy sokszor nem konkrét oldalak, csak benyomások maradtak meg bennem, ha sokszor láttam valamit) a látottakról is beszélhetek, míg mai aktuális példákkal ez nem lenne korrekt.
YOU ARE READING
Gondolatok az írásról (és kapcsolódó témákról)
RandomNem csak írok, sokat gondolkodok is az írásról. Ha felfedezem egy hibámat, visszatérő szokásomat, ha elakadok, és keresem, miért, ha a rengeteg olvasott írástechnikai tanácsból kiválasztom, melyiket fogadjam meg, ha döntök arról, nevezzek-e egy pály...