ending?

92 4 2
                                    

Aira diam membisu. Bukan ini yang dia mahukan. Dihina, di sakiti, di herdik. Dia benci semua ini. Mengenali mereka. Melibatkan diri dalam hidup mereka. Menyesal? Perkara dah berlaku. Dah tercatat jalan takdir untuk dirinya bertemu dengan mereka. Setiap yang berlaku ada hikmahnya.


Aira mengeluh, "huh!" Keluhannya didengari oleh mereka. Aira meraup wajahnya dengan kedua-dua tapak tangannya.

12 pasang mata memandang kearahnya. Menunggu kata-kata daripadanya. Tetapi tidak sepatah perkataan pun keluar daripada mulutnya.

Mereka saling memandang. isyarat mata menyuruh sesiapa di antara mereka memulakan perbualan mereka.

Chanyeol, menyerah kalah. "Are you regret?" memulakan perbualan.

"Huh?" Aira tersedar daripada lamunan. "things had happened, why bother to regrets?" dia tersenyum sinis.

Mereka mengeluh. "i'll think we should get going, you need rest Aira." Suho berkata, mengarah mereka untuk keluar.

Aira hanya membisu, tidak menyokong tidak menghalang. Mereka melangkah keluar dengan hati yang berat.

Selang beberapa minit, telefon pintar Aira berbunyi menandakan sms masuk.

    'lets meet at Han river, tonight.'~Kai

'Tch. Kenapa tetiba Kai nak jumpa aku. Bercakap pun tak pernah dengan aku.' desis hati Aira.

    'ok' Aira membalas pendek.

Siang telah beredar, kini menjelanglah malam. Aira bersiap-siap untuk keluar berjumpa dengan Kai. Dia hanya mengenakan sweatpants dengan hoodie. setelah puas dengan pemakaiannnya, Aira terus bergerak menuju ke Han river. Dia lebih suka berjalan untuk ke sana kerana jarak rumahnya ke sana hanya 0.5 km. sepanjang perjalanannya, dia menikmati permandangan Seoul di waktu malam. Menenangkan.

setibanya disana, dia mencari kelibat jejaka yang ditunggunya. tetapi tidak di ketemui.

   'mungkin belum sampai lagi kot.' kata hati Aira. Aira mengambil peluang yang ada untuk menikmati udara segar. Dia berjalan menuju ke tepi Han river lalu melemparkan pandangan ke hadapan. memandang Han river. Dia memejamkan matanya sambil menghirup udara. segar. terasa mindanya sekarang tenang.

Daripada jauh, terlihat kelibat sesorang yang sedang memerhati Aira. Redup matanya memandang ke arah Aira.

  'this girl. i barely talked to her. but something about her make me to protect her. but i dont know what is it.'

Dia menapak ke hadapan ke arah Aira lalu berdiri di sebalah Aira. Dia melihat ke sisi, melihat Aira masih memejamkan matanya.

"sorry, late" ucap Kai. Aira membuka matanya lalu melihat ke sebelah kirinya.

"its okay." balas Aira ringkas. Diam memenuhi ruang di antara mereka. "so, what is it?" tanya Aira.

Kai melepaskan keluhannya. Berat untuk mengucap. "stop meeting us."

Aira terkejut, tetapi cuba dikwal raut wajahnya. "it should you and your members. stop meeting me."

"i know right, but, they'll never do that." ucap Kai tenang, masih memandangke hadapan.

"why dont you ask them, and what should i?" Aira membalas. Permintaan Kai seolah- olah menampakkan dia yang terkejar-kejarkan mereka selama ini. sedangkan sebaliknya.

"the problem is they will not listen to me. Do you get it? rather than me, they only listen to you!" Kai cuba menahan amarahnya, bergetar suaranya. Dia mengalihkan pandangannya ke Aira. Redup renungan matanya. Tersirat seribu rahsia di sebalik mata itu.

"okay, if that you want." cuba menahan rasa sebak di dada.

"and go catch your dream, and meet us after you cathing your dream." tiada kata yang keluar daripada mulut Aira.

"and we're meant together, we'll meet in the future." Kai kelihatan terkejut dengan kata-katanya sendiri. Begitu juga Aira.

"err, I mean, if God wills, we will meet you again in the future." Kai cuba membetulkan kata-katanya.

"ohh, okay!" Aira hanya tunduk membisu. Apabila di angkat semula wajahnya, Kai sudah tiada di sisinya. Dia menoleh kebelakang, namun kelibatnya sudah tidak terlihat.

Namun matanya tertancap kepada sesuatu di sebelahnya. Gelang tangan yang terukir padanya 카이.

Dia mengenggam gelang tangan itu lalu beredar dari situ.

............................................................................................................................................................................................

sebulan kemudian...

sudah sebulan, Aira tidak berhubung dengan EXO. Mereka sibuk dengan aktiviti promosi mereka di luar negara. Tetapi bagi Aira itu permulaan yang bagus untuk menjauhkan diri daripada mereka.

Aira sedang mengemas barang-barangnya. Dia menarik keluar apa sahaja yang ada di dalam laci mejanya. sedang dia menarik-narik, sesuatu jatuh, lalu dia menunduk untuk mengambilnya.

Gelang tangan pemberian Kai. Dia membelek gelang tangan itu, lalu terimbau masa lalu yang menyebabkan dia mengemas barang-barangnya hari ini.

Flashback

"Mama, papa, Aira rasa nak sambung belajar kat Ireland." ucapnya perlahan. Mama papanya kelihatan sedikit terkejut.

"kenapa ni sayang tetiba membuat keputusan sebegitu." ucap Mama perlahan sambil mengusap kepala Aira.

"err, Aira rasa cukup kot masa untuk Aira bermain-main. its time for me to catch my dream, to be a dentistry." katanya bersungguh- sungguh.

Mama Aira melihat ke arah papanya.

"hahaha, so my daughter is already an adult, of course you can, but do you've applied to any universities? tanya ayah Aira.

"really? yes, i'd applied." Aira menyahut kegembiraan.

"okay, the rest i'll take care." ucap papanya.

end flashback

Aira memakai gelang tangan tersebut, lalu meneruskan kejanya yang terbantut sebentar tadi.

tomorrow is the day.

.............................................................................................................................................................................................................................

Aira sudah berada di airport. menunggu panggilan untuk check in. Dia menggunakan masa ini untuk berbual mesra dengan mama papanya.

Flight to Dublin Ireland will departure in 30 minutes. Passengers may check in.

Aira mula bersalam-salaman dan berpeluk-pelukan dengan mama papanya. Dia melambai ke arah mereka sebelum melangakah ke hadapan. tanpa memandang kebelakang lagi.

Go catch your dream.






The Stars [Malay]Where stories live. Discover now