7 tahun kemudian...
tujuh tahun berlalu dengan penuh persoalan. apa yang berlaku antara Aira dengan EXO? Masihkah mereka berhubung? atau adakah malam itu bermulanya cerita antara Aira dengan Kai? Apa yang berlaku kepada EXO selama 7 tahun AIra 'menghilangkan' diri? dan apa yang berlaku kepada Aira selama dia mengejar cita-citanya?
"hai Dr! termenung jauh nampak, teringat buah hati ke?" sergah Nurse Dilla. Aira tersedar daripada lamunannya dek sergahan Dilla. Dia memandang Dilla lalu tersenyum.
"eh, mana ada laa, tengah berfikir nii, hmmm" balas Aira acuh tak acuh.
"fikir apa tu doktor, masalah negara ke? ke masalah hati nii" acah Dilla. Aira tersenyum.
"kalau masalah negara saya takde kat depan awak nii, saya dh join the avengers dah." balas Aira selamba. Dilla menghamburkan ketawanya setelah mendengar tutur yang d ucapkan oleh Aira.
"doktor sekarang ni dah pandai buat kelakar laa...." belum sempat dilla menghabiskan ayatnya, satu suara datang menyampuk.
"amboii bahagianyaa, sakan ketawa, apa yang kelakarnya sangat nii cuba 'share' sikit." tegur Dr Amin.
"takde apa apa laa doktor, ni haa dr aira dah upgrade sikit panadi buat kelakar." kata Dilla dalam sisa ketawanya. Dr Amin mengerling Aira, Aira menjungkit bahu.
In my dreams you're with me, We'll be everything I want us to be . lagu shawn mendes yang terbaru menandakan Aira menerima panggilan. Aira melihat smartphone nya lalu meminta izin untuk menjawab panggilan.
"kau kat mana? hospital?" suara dari pemanggil membuatkan Aira menjulingkan mata.
"salam tak bagi terus tanya orang kat mana. haa aku kat hospital. pehal kau call aku ni?" tanya Aira.
"sajaa. rinduuuu" Aira dapat mengagak wajah si pemanggil ketika ituu.
"eleh kau rindu aku, mengada, tindu datang la hospital." balas Aira.
"aaaahhh malas laa, semalaman aku dh on call, kau nak suruh aku datang hospital lagi pagi nii? memang tak laaa. k lahh byee aku nak tidur" sebelum Aira sempat membalas apa-apa talian sudah di putuskan.
'celaka kau ihsan'
..........................................................................................................................................................................
"Aira, asal kau stay kt Malaysia eh? sedangkan parents kau kt Korea." tanya Akma ingin tahu.
Aira memandang Akma sekilas sebelum menjawab pertanyaannya, "saje." ringkas jawapannya.
"what? saje? dey! kalau aku jadi kau dah lama aku stay kt korea tau."
"tu kau bukan aku, tu Akma bukan Aira, nampak tak bezanyaa." balas Aira malas.
Deringan smartphone menyedarkan Aira dari lamunan.
"dh siap ke kemas beg oi?" tanya si pemanggil.
"assalamualaikum ihsannn!" jawab Aira sarkastik.
"waalaikumussalam ustajiah Aira. dh kemas beg belum? esok nak gerak awal kan?" Aira dapat merasakan riak wajah ihsan ketika itu.
"tengah kemas la ni, 50:50, kau?"
"dah, sebab tu laa aku call kau nii, nak lepas rindu." balas Ihsan. Aira dapat merasakan yang aura kegatalan ihsan sudah datang.
"mai dah gatai dia tuu, k bye, jangan lupa amik aku esok." balas Aira sebelum mematikan talian.
Ihsan, ihsan. Aira menggelengkan kepala. tersenyum sendiri.
.............................................................................................................................................................
Setelah beberapa jam dalam penerbangan, Aira dan Ihsan selamat sampai ke bumi winter sonata. Aira menenarik nafas dalam-dalam menghirup udara bumi winter sonata. sudah lama dia tidak menjejakkan kakinya ke sini. 7 tahun. bukan masa yang singkat. Dan ini kali pertama selepas dia bergelar doktor dan dia datang bersama- sama Ihsan. tapi itu hakikatnya. Hakikat bahawa bumi ini menyimpan seribu satu kenangan dalam hidupnya, sebelum dia berangkat ke Ireland.
"kau okey tak ni Aira? ke jet lag?" tanya Ihsan risau.
"sejak bila Ihsan yang aku kenal care pasal aku ni? aku okey je, cuma hmm teringat kenangan lama." balas Aira dengan senyuman kelat.
"kenangan lama biarkan jadi kenangan, jangan buang. Ni ha aku kenangan baru kau, kau kena ingat sampai bila bila." Ihsan berselorah.
belum sempat Aira membalas, satu suara menjerit memanggil namanya.
"Aira!!!" Aira menoleh ke arah datangnya suara itu.
"mama!!" jerit AIra lalu berlari mendapatkan mama nya.
"anak mama sihat? dah besar anak mama, dah cantik."
"tengokla sapa yang jaga dia aunty" balas Ihsan. Aira menjulingkan mata. Mama Aira ketawa melihat telatah mereka.
"dah jom, balik rumah, mama masak special untuk korang dua." mereka bertiga bergerak bersama-sama. Dalam perjalanan banyak benda yang telah di bualkan. ye la! 7 tahun tidak bersua muka. perjalanan menuju ke rumah hanya memakan setengah jam. setibanya di rumah, Aira, Ihsan mengangkat luggage mereka ke dalam rumah.
Dari jauh, kelihatan ada sepasang mata memandang ke arah rumah Aira, melihat gelagat Aira dan Ihsan.
......................................................................................................................................................................
YOU ARE READING
The Stars [Malay]
FanfictionWhat will happened when a normal girl meets with extraordinary guys?