9.~Kınalı Gelin~

11K 562 571
                                    

[HAYKIRAN YÜREK]

KINALI GELİN

550 vote / 500 yorum

9. Bölüm

_____

Zaman geçiyordu durduraksız senden ne aldım ne verdim demeden. Hayatın artıları ve eksileri ile birlikte devam ederdi.

Gökyüzü çoktan kararmışken gece ilerliyordu. Kadın üzerindeki kırmızı kaftanın eteklerinden tutup gelin için avlunun ortasına koyulan bir pufa oturmuştu.

Etrafında bütün kadınlar gülüp eğlenip halay çekerken o başına örtülen duvakla yerine sinip oturmuştu. Halay şarkısı durup Ferzani konağının kapısı ihtişamla açılırken sağda ve solda olacak şekilde davullar çalmaya başladı.

Erkek tarafı yaklaşmıştı.

Kız evinde hanımlar, oğlan evinde erkekler toplanmıştılar. Damadın arkadaşları ve akrabalarının toplandığı yerdeki eğlenceye "Asbab Gecesi" kadınların toplandığı yerdeki eğlenceye ise "Kına Gecesi" denirdi. İkisi de aynı gece ve aynı saatlerde başlamıştı.

Gece saat onbire doğru oğlan evi tarafından kadın, erkek ve çocuklardan bir grup kına gecesi yapılan eve toplu halde yine türkü mani söyleyerek çalgıcılarla birlikte gelmeye başlamıştı.

Büyük bir komvoyla geldikten sonra iki üç sokak ötede durmuştular. Geri kalan yolu yürüyerek gitmiştiler.

Evleri sekilidir
Toprehen ekilidir
Eger babası yoksa
Dayısı vekilidir
Hala hala heey.

Şanlıurfa Merdan Asaf Merdazinin kınası ile şenlenmişti.

Leblebi koydum tasa
El vurdım basa basa
Bizim gelin çok güzel
Azıcık boydan kısa
Hala hala heey....

Gecenin kör karanlığında dar sokaklardan, kadınlar önde, çocuklar ortada, erkekler arkada olmak üzere toplu olarak yürüdüler Merdaziler. Ellerindeki fanıs denilen gaz lambaları yollarını aydınlatmıştı.

Bu topluluktan ara sıra geriye kalmış bir hanım olursa, koruma görevini üstlenen erkeklerden biri "Ayallar öge" diyerek kadının hızlı yürümesini ikaz eder.

"Portakalı oyarlar
İçine kına koyarlar
Evvel adı Şilan'dı
Şimdi gelin koyarlar
Hala hala heey.."

"Bahçalarda pırpırım
Yaprağı dilim dilim
Biz Merdanı everdıh" Aram arkadan bağırıp." Arama Allah Kerim
Hala hala heey." dedi şevkle Busenin yanakları utançtan kızarırken çoğu kişi Aramın sevdasında haberdar olduğu için gözler onun üzerine gitmişti.

Kına evine iyice yaklaşıldığında Zehra bağıra bağıra. "Çakmak çakmağa geldıh
Kına yahmağa geldıh. Koçer Dayze ağlama Kıziy almağa geldıh. Hala hala heey.." dedi Urfa şivesiyle Koçer anaya ithafen.

Birkaç gün önceden ferzani evine gönderilen kına kadınlar tarafından bir kab içerisinde dua ile okunmuş süt ile yoğrulmuştu.

Kapıdan giren ilk adam damat Merdan Asaf Merdazi olmuştu. Üzerindeki şal û şepik heybetli omuzlarına attığı puşisiyle karizması nefes keserken arkasında ellerinden meşalelerle bir erkek ordusu gelmişti. Davullar ve zurnalar hız kesmeden çalmaya devam ederken damat geline doğru yürüdü.

𝐻𝐴𝑌𝐾𝐼𝑅𝐴𝑁  𝑌Ü𝑅𝐸𝐾Hikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin