--------------------------------------------------------------
Srebrny
--------------------------------------------------------------Cechą, która charakteryzuje umaszczenia srebrzyste u kotów jest częściowe odbarwienie pojedynczych włosów okrywowych u ich nasady. Taki rodzaj pigmentacji włosów nazywamy tippingiem. W zależności od tego, jak duża cześć włosa okrywowego jest zabarwiona, wyróżniamy cztery typy umaszczeń srebrzystych. Podszertek w każdym z nich jest srebrzystobiały. Kolor obwódek oczu, lusterka nosa i poduszek łap odpowiada barwie tippingu. Zabarwione końce włosów mogą występować we wszystkich znanych kolorach podstawowych.
Odmiany srebrzystego umaszczenia u kotów
Umaszczenie srebrzyste muszlowe u kotów - Umaszczenie srebrzyste muszlowe bardziej znane jest jako umaszczenie szynszylowe. W tym typie umaszczenia barwniki znajdują się tylko na czubkach włosów i obejmują około 1/8 ich długości.
Umaszczenie srebrzyste cieniowane u kotów - W umaszczeniach srebrzystych cieniowanych zabarwiona części włosów obejmuje około 1/3 ich długości.
Umaszczenia srebrzyste tabby u kotów - Jak zapewne wiecie określenie tabby odnosi się do umaszczeń, w których na futrze widoczny jest rysunek. Z tego powodu zabarwienie włosów w tym przypadku jest nieco bardziej skomplikowane i różni się od rodzaju rysunku. W umaszczeniu zwanym srebrzystym tickingiem, kocie włosy są poprzecznie prążkowane (prążki srebrzyste i w innym kolorze). Przy czym nasady włosów są zawsze odbarwione a ich końcówki zabarwione. W umaszczeniach srebrzystym klasycznie pręgowanym, srebrzystym tygrysio pręgowanym oraz srebrzystym cętkowanym na ciele kota prócz włosów z tickingiem pojawiają się włosy zabarwione jak w umaszczeniu dymnym.
Odmianą umaszczenia srebrzystego u kotów jest umaszczenie srebrzyste dymne. Jednak omówię je trochę później. Z dwóch powodów. Przede wszystkim powszechnie używa się nazwy „dymne umaszczenie u kotów", a nie „srebrzyste dymne". Prócz tego istnieją pewne genetyczne różnice między umaszczeniami dymnymi a srebrzystymi.
--------------------------------------------------------------
Za srebrzyste umaszczenie u kotów odpowiedzialny jest przede wszystkim dominujący gen zwany inhibitorem koloru, który zapisywany jest literą I. Allel ten jest mutacją dzikiego recesywnego allelu i, który warunkuje jednolite zabarwienie kocich włosów.
Jak działa allel I? W trakcie wzrostu włosa, w pewnym momencie wstrzymuje produkcję barwników, które nadają włosom kolor. Dzięki temu pigment znajduje się tylko w górnym fragmencie włosów - ich podstawa jest go pozbawiona.
Skoro allel I jest dominujący, to koty o genotypie II oraz genotypie Ii mają srebrzyste umaszczenie. To jednak nie wszystko. W powstawaniu umaszczeń srebrzystych znaczącą rolę ogrywa również allel agoutii A i jego antagonista allel non-agouti a.
Jak wyglądają efekty współpracy genów z locus I oraz locus A? Koty o genotypach aaII oraz aaIi mają umaszczenie dymne. Jeśli jednak obok allelu I pojawi się allel A (genotypy: AAII, AAIi, AaII, AaIi), kocie futro będzie srebrzyste muszlowe, srebrzyste cieniowane, srebrzyste tabby.
--------------------------------------------------------------
Dymny
--------------------------------------------------------------Podobnie jak srebrzyste umaszczenia, umaszczenie dymne u kotów charakteryzuje się białą nasadą włosów i zabarwionymi końcówkami. Zabarwiony fragment obejmuje aż 2/3 długości włosów, czyli znacznie więcej niż w umaszczeniach srebrzystych muszlowych i cieniowanych. Zabarwione części włosów mogą występować we wszystkich istniejących kolorach podstawowych. Drugą typową cechą dymnego umaszczenia u kotów jest to, że znacznie lepiej jest widoczne u kotów długowłosych. Koty krótkowłose wydają się być jednolicie zabarwione, zwłaszcza gdy się nie poruszają. Umaszczenie dymne najlepiej prezentuje się w ruchu, gdy włos faluje; albo gdy wieje wiatr.
Za dymne umaszczenie u kotów, podobnie jak w przypadku wszystkich umaszczeń srebrzystych, odpowiada dominujący gen-inhibitor koloru, który zapisujemy dużą literą I. Jego działanie polega na hamowaniu produkcji melanin w trakcie wzrostu włosów, czego efektem jest ich częściowe zabarwienie. W przeciwieństwie do powyższego recesywny allel i warunkuje normalną produkcję melanin w skórze i we włosach.
Jak pewnie już wiecie, koty o srebrzystym umaszczeniu mają jeszcze w swoich genotypach przynajmniej jeden gen agouti A. Koty o umaszczeniu srebrzystym dymnym są tu wyjątkiem. W ich genotypach nie znajdziemy allelu agouti. Oznacza to, że każdy dymny koty ma genotyp aaII lub genotyp aaIi.
--------------------------------------------------------------
Złoty
--------------------------------------------------------------Złociste umaszczenie u kotów bardzo przypomina umaszczenie srebrzyste. Różnica między nimi polega na tym, że białe partie włosów w umaszczeniu srebrzystym, w umaszczeniu złocistym są złocistorude.
Czubki włosów w złocistym umaszczeniu mogą być w każdym ze znanych kolorów: czarnym, niebieskim, czekoladowym, liliowym, cynamonowym, płowym, rudym i kremowym. Dodając do tego siedem typów tego umaszczenia, otrzymujemy całkiem sporą gamę złocistych odmian kociego futra.
Odmiany złocistego umaszczenia u kotów
Umaszczenie złociste cieniowane - Odmiana ta cechuje się tym, że nasada każdego włosa jest złocistoruda, a czubek w jednym z wymienionych powyżej kolorze - barwa ta zajmuje około 1/3 ich długości włosa.
Umaszczenie złociste muszlowe: Podobne jest do powyższego, ale kolor inny niż złocisty zajmuje 1/8 włosa.
Umaszczenia złociste tabby nieokreślone - Na złocistym tle widnieje rysunek w jednym z wymienionych powyżej kolorze. Ten typ nosi nazwę „tabby nieokreślone" ponieważ występuje w połączeniu takimi umaszczeniami jak point czy van, co sprawia, iż nie można określić z jakim konkretnie rysunkiem mamy do czynienia.
Umaszczenia złociste klasycznie pręgowane - Na złocistym tle widzimy klasyczny rysunek, który przypomina skrzydła motyla.
Umaszczenia złociste tygrysio pręgowane - Na złocistym tle widzimy rysunek przypominający tygrysie pręgi.
Umaszczenia złociste cętkowane - Na złocistym tle widzimy cętki.
Umaszczenia złociste ticked - każdy włos jest prążkowany - prążki złociste i w jednym z wymienionych wyżej kolorów.
--------------------------------------------------------------
Wedle oficjalnych źródeł koty złociste wywodzą się bezpośrednio z kotów srebrzystych - mają być ich potomkami, czyli kiedyś tam po srebrzystych rodzicach urodził się złocisty kociak.
Jak może wiecie, koty srebrzyste (wyjąwszy koty dymne) mają w swoich genotypach przynajmniej jeden allel A (agouti) oraz przynajmniej jeden allel I (inhibitor koloru). W efekcie ich działania pewne fragmenty włosów pozbawione są jakiegokolwiek barwnika, a na futrze pojawia się jeden z wymienionych rysunków tabby.
Koty złociste mają allele agouti (jeden lub dwa), nie posiadają jednak allelu I. Dlatego z włosów nie wymazywane są obydwa barwniki, lecz wyłącznie czarna eumelanina - pozostaje brązowa feomelanina, która nadaje złocisty kolor. Dlaczego tak się dzieje?
Niektóre źródła nie potrafią podać konkretnego wyjaśnienia, inne sugerują istnienie dodatkowego allelu Wb (wide band). Jego działanie byłoby podobne do działania inhibitora kolor, z tą różnicą jednak, że „wymazaniu" ulega jedynie eumelanina, feomelanina produkowana jest normalnie. Allel W ten jest dominujący - wystarczy więc jeden, by pojawiło się złociste futro.
Antagonistą allelu Wb jest recesywny allel wb, który nie warunkuje złocistego umaszczenia. Złociste koty miałyby zatem genotypy: AA WbWb, AA Wbwb, Aa WbWb lub Aa Wbwb. Koty o normalnym umaszczeniu tabby genotypy AA wbwb lub Aa wbwb.
CZYTASZ
☆Przewodnik po świecie wojowników☆
De TodoPiszesz fanfiction z wojo i chcesz żeby było wyjątkowe? A może poprostu poddałeś się kiedy chciałeś aby twój kot został mentorem bo nie znasz technik łowieckich? Jeśli tak, idealnie trafiłeś! Oprócz rzeczy wklejonych żywcem z wojownicy wiki znajdzie...