Genetyka - oczy

22 2 0
                                    

Barwny obszar wokół źrenicy oka nazywa się tęczówką. To w jej przypadku możemy mówić o kolorze. Tęczówka oka ma dwie warstwy: zręby i nabłonek. Obie zawierają komórki barwnikowe zwane melanocytami - to one wytwarzają pigment odpowiedzialny za kolor oczu, czyli melaninę. Kiedy komórki produkujące melaninę zwiększają aktywność, kolor oczu kota staje się bardziej intensywny.

To właśnie ilość melaniny determinuje barwę kociej tęczówki. Im więcej melanocytów znajduje się w tęczówce, tym więcej produkują melaniny i tym ciemniejszy będzie kolor oczu kota. Ale koty nie mają brązowych lub czarnych oczu jak ludzie. Najciemniejszy kolor, jaki wśród nich występuje, to głęboka miedź.

Choć kolor oczu kota to kwestia genów (no właśnie: genów, a nie jednego genu), to wciąż nie można z całą pewnością określić barwy oczek, jakie będzie miał maluch na podstawie koloru oczu jego rodziców. To z jednej strony utrudnia życie hodowcom, ale z drugiej gwarantuje moc niespodzianek. W tej kwestii nie ma nigdy pewności, a jedynie pewne prawdopodobieństwo

Kolor oczu kota jest powiązany z umaszczeniem. Kolor futra i kolor oczu definiują różne geny, więc melanocyty w futrze mogą być znacznie bardziej (lub mniej) aktywne niż te w oczach. Jedynym wyjątkiem od tej zasady są białe koty. Ponieważ biały gen jest dominujący i maskuje inne kolory, białe koty statystycznie częściej mają niebieskie oczy niż koty o innym umaszczeniu. Niestety, niebieskookie koty o białym futrze często muszą zmagać się z głuchotą.

☆Przewodnik po świecie wojowników☆Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz