--------------------------------------------------------------
Chimery
--------------------------------------------------------------Czym jest kocia chimera? Najprostsze wyjaśnienie tego skomplikowanego zjawiska brzmi następująco. Chimera to kot, którego ciało złożone jest z dwóch, zupełnie inaczej wyglądających części.
Otóż chimeryzm to inaczej mozaicyzm - przypadłość genetyczna, polegająca na obecności dwóch linii komórkowych o różnym genotypie u jednego osobnika, który powstał z jednej zapłodnionej komórki jajowej. Inaczej mówiąc: Chimeryzm występuje, gdy 2 wczesne zarodki łączą się ze sobą w macicy, tworząc jednego osobnika. W ten sposób dwa kocie zarodki ostatecznie stają się jednym kociakiem. W rezultacie koty chimery mają dwa odrębne zestawy DNA, co może powodować, że mają dwa różne kolory lub wzory sierści po przeciwnych stronach twarzy, a czasem także reszty ciała.
Chimery mogą powstać np. wskutek podwójnego zapłodnienia komórki jajowej, połączenia zarodków lub częściowej wymiany komórek pomiędzy zarodkami. Tak więc kocięta chimery rodzą się z własnym, indywidualnym DNA oraz z DNA z drugiego zarodka.
Zjawisko to jest dość popularne, ale tylko nieliczne przypadki są zauważalne, a jeszcze mniej przypadków jest oczywistych. Tylko w niektórych sytuacjach wygląd kocich chimer nie pozostawia żadnych wątpliwości.
Wiele kociaków może urodzić się z taką genetyczną mieszanką, jednak różnice ubarwienia wyglądają naturalnie bądź są niezauważalne. Kot może mieć więcej niż jeden zestaw DNA, ale czasami dotknięte nim części ciała są niewidoczne. Niektóre chimery rodzą się z dwoma grupami krwi. Inne rodzą się z męskimi i żeńskimi narządami rozrodczymi, ale z zewnątrz mogą wyglądać na kotki z męskimi narządami schowanymi wewnątrz. Tylko operacja lub badania genetyczne są w stanie potwierdzić lub zaprzeczyć tezie o chimeryzmie.
Chimery często mają różnokolorowe oczy. Może to być najbardziej zauważalną cechą niektórych chimer, zamiast futerka dzielącego kota na dwie połówki. To zjawisko zwane jest heterochromią. Jednak większość kotów o różnych kolorach oczu wcale nie jest chimerami, jest jednak o wiele większe prawdopodobieństwo, że nimi są, niż w przypadku kotów o jednakowych oczach.
Trójkolorowe koty i koty szylkretowe często wyglądają jak chimery, ale w większości przypadków nimi nie są. Ogromna przewaga z tych kotów to samice, ale raz na jakiś czas rodzi się samiec. Jest duża szansa, że to ten samiec będzie właśnie chimerą.
Czy chimera będzie miała chimeryczne potomstwo? Chimeryzm może być dziedziczny. W zależności od tego, na które części ciała matki wpływa drugi zestaw DNA, matka również może przekazać kociętom tę genetyczną niespodziankę.
Nie da się jednak tego przewidzieć. Nawet jeśli masz pewność, że twój kot to chimera, nigdy nie będziesz miał pewności, co potomstwo odziedziczy po mamie, a co po tacie.
Chociaż wyglądają bardzo unikalnie, koty chimery nie różnią się w zasadzie od innych kotów pod względem zachowania i zdrowia. Są one po prostu fascynującym przykładem różnorodności życia na naszej planecie.
Jedne z najpopularniejszych chimer:
--------------------------------------------------------------
Heterochromia
--------------------------------------------------------------Różnokolorowe oczy spotyka się zarówno u zwierząt, jak i u ludzi. Jest to pewnego rodzaju zaburzenie rozwojowe tęczówki, choć z dość intrygującym efektem. Na szczęście, jeśli występuje samodzielnie, jako cecha izolowana dysmorficzna (wrodzona), to nie wiąże się z innymi wadami, nie wywołuje żadnych negatywnych zdrowotnych następstw ani dyskomfortu u zwierzaka. Może jednak występować wraz z innymi wadami rozwojowymi i być ich składową. Najczęściej są to niedosłuch czy też różnego typu przebarwienia skórne. Heterochromia może również być konsekwencją urazu albo choroby, np. stanu zapalnego siatkówki czy rogówki, guzów i tętniaków. Co ciekawe, heterochromia jest dziedziczna.
Częściej zjawisko to dotyka koty biało umaszczone lub z dominacją białej barwy, ponieważ gen odpowiedzialny za białą sierść często blokuje dystrybucję melaniny do oczu. Co trzeci kot z różnobarwnością tęczówek jest głuchy lub częściowo głuchy od strony niebieskiego oka.
U kotów cecha uaktywnia się dopiero po kilku tygodniach, ponieważ wszystkie małe kociaki rodzą się z niebieskimi oczami. Dopiero później komórki zaczynają produkować melaninę. Czasem jednak barwnik nie dotrze do jednego oka, przez co jedno pozostanie niebieskie, a drugie zmieni swój kolor.
Heterochromia pojawia się zatem wtedy, kiedy brakuje pigmentu melaniny - substancji odpowiadającej za kolor oczu, ale także umaszczenia. Melanina to grupa pigmentów odpowiadających za pigmentację. Wyróżnia się:
• sektorowa/częściowa - jedna tęczówka ma dwa kolory, np. niebieski i zielony. W takim przypadku oczy często stanowią swoje lustrzane odbicie.
• całkowita - każda tęczówka ma inny kolor, np. jedno oko jest niebieskie, a drugie bursztynowe.
• centralna - tęczówka ma dwa kolory, jeden z kolorów oka jest umiejscowiony wokół źrenicy, a drugi, zabarwia pozostałą część tęczówki.
Heterochromia może wystąpić w wyniku urazu mechanicznego (zmian barwy oka w wyniku np. krwawienia do gałki ocznej), choroby i podawanych leków czy infekcji. Choroby wpływające na stan oczu kotów to:
- cukrzyca
- nowotwór oka (m.in. czerniak rogówki, gruczolakorak)
- dysplazja siatkówki
- irytacja tęczówki
- jaskra
- niedorozwój nerwu wzrokowego
- zaburzenia perfuzji tkanek
- zaćma
- zapalenie otrzewnej-------------------------------------------------------------Źródła: Koty.pl, catit.com, zoonews.pl
CZYTASZ
☆Przewodnik po świecie wojowników☆
AléatoirePiszesz fanfiction z wojo i chcesz żeby było wyjątkowe? A może poprostu poddałeś się kiedy chciałeś aby twój kot został mentorem bo nie znasz technik łowieckich? Jeśli tak, idealnie trafiłeś! Oprócz rzeczy wklejonych żywcem z wojownicy wiki znajdzie...