Cikgu Salwa melihat dirinya di cermin, pinggangnya tidak seramping dulu, lemak ada sini sana, perutnya agak buncit, kelihatan parut pembedahan kelahiran anak keduanya melintang di bahagian atas ari-ari. Dengan usia mencecah 35 tahun, dengan anak tiga orang, adakah laku lagi tubuh macam ni. Perlahan-lahan Cikgu Salwa mengusap bahagian tundun dan segitiga emasnya itu.
"Ermm..... " dia mendengus. "Nanti ada batang lain yang akan masuk, kalau suami aku tau, mati la aku..." getusnya. "Ahh, biarlah, aku pandai-pandai la nanti, aku pun nak hidup mewah macam diorang jugak"
Malam itu, Cikgu Salwa digauli suaminya, namun dia tak dapat nak fokus. Fikirannya menerawang memikirkan perkara yang belum terjadi tapi akan berlaku. Layanannya pada suami alar kadar, namun kepuasan turut dikecapi. Banjir juga kemaluannya dipenuhi air mani suaminya yang dicintai itu, dan Cikgu Salwa tahu, selepas ini akan ada air mani lain yang akan bertakung di lubuk kewanitaannya.
Esoknya di sekolah, Cikgu Salwa menemui Ustazah Raihan, dan kebetulan mereka berdua tiada kelas, lalu mereka menuju ke perpustakaan, kawasan yang paling tak ramai orang. Cikgu Salwa meminta tunjuk ajar daripada Ustazah Raihan tentang pekerjaan tersebut.
"Layan je macam layan suami" mudah sahaja Ustazah Raihan memberi tips. "Anggap je macam suami kita"
"Debar ni..."
"Mula-mula macam tu la, macam Rai dulu pun, serba tak kena. Tapi Datuk tu OK, dia faham, dia tahu apa nak buat, sedar-sedar dah abis. Puas pun puas... heheee..." sambung Ustazah Raihan.
"Kita nak kena sedia apa je?"
"Yang penting, sedia mental dan fizikal kita, kita kena rela, bukan terpaksa. Pastu shave biar licin, badan wangi...hehhee.."
"Licin, mana boleh, ada gak sikit-sikit tu"
"Takpe, janji takde bulu, kalau esok jumpa, malam ni shave. Macam Rai, Rai buat Brazilian wax. Memang licin la"
"Wawa ada gak dengar pasal tu, nanti bawak Wawa buat ye"
"Boleh, no problem"
"Ermmm...Rai....boleh Wawa tau, camne Rai boleh ...."
"Terjebak? Hehehe..." Ustazah Raihan memotong pertanyaan Cikgu Salwa.
"A'aaa..." anggup Cikgu Salwa melihat Ustazah Raihan yang berhadapannya, memakai tudung labuh bercorak hitam putih, bersama jubah hijau gelap yang longgar. Mata bulatnya melihat keliling risau kalau ada mata-mata yang memandang, atau telinga yang mendengar.
"Sama macam Wawa le, nak hidup mewah, nak pakai barang branded" jawab Ustazah Raihan sengih., namun jauh di sudut hatinya, biarlah rahsia itu kekal dalam dirinya.
Ustazah Raihan tidak mahu ada orang tau tentang kehidupan dan konflik yang dilalui, hanya Cikgu Fatin sahaja yang tahu, yang membimbingnya ke arah jalan ini. Biarpun berdosa, namun hatinya puas, batinnya puas. Setelah pendedahan suaminya akibat penangkapan itu, hatinya telah tawar terhadap suami. Dia tak benarkan hubungan badan dengan suaminya, dan dia juga tak kisah sekiranya suaminya makan luar. Biarlah dia membesarkan anak tunggalnya itu sahaja tanpa perlu memenatkan otak memikirkan pasal suami.
YOU ARE READING
SETIA KUKORBANKAN
General FictionKarya terbaharu TICERSHAM, Mengisahkan kehidupan para isteri yang tabah menghadapi onak ranjau yang mencabar dalam menjalani hidup berkeluarga dalam dunia yang penuh liku, dengan suasana masyarakat yang mementingkan diri, dan ekonomi yanag tidak me...