BAB 5

41 1 0
                                    

"Awak, saya nak keluar pergi majlis kahwin Maisarah dan Umar."

'Dia baca saja? Hemh, keluar sajalah.' Suraya memasukkan telefon bimbitnya semula ke dalam beg tangannya.

☆★★☆

"Suraya! Kau datang!" ucap Maisarah dengar teruja.

"Mestilah aku datang. Kalau nama pengantin tu Maisarah Delisha binti Farhan." Suraya melabuhkan punggungnya di atas kerusi di tempat meja makan.

"Anaqi tak datang ke?" tanya Umar tiba-tiba.

"Eh, dia ni. Awak nampak kan apa yang saya nampak haritu?" tegur Maisarah. Umar tersengih sambil mengangguk.

"Entah lah, Mai."" Suraya mengeluh.

☆★★☆

Apabila Suraya tiba di rumah, dia ternampak Anaqi bersama seorang perempuan yang memakai baju tanpa lengan dan berskirt pendek sedang melentukkan kepala di atas bahu Anaqi.

Anaqi dan wanita itu bangkit dari sofa.

"Ehem, ni best friend aku. Elly Natasha. Just call her Elly. Kau tak kisah, kan? Tak marah, kan?" tanya Anaqi sambil mengangkat keningnya.

"Oh, saya tak marah. Tapi awak fikir-fikirlah tuhan marah atau tak. Sebab tak silap saya, awak dulu sekolah tahfiz." Kemudin Suraya melangkah ke tingkat atas.

Anaqi terdiam sebentar. Dia tersentap.

☆★★☆

"Hello...you, Suraya,kan?" sapa Elly pada Suraya apabila Anaqi masuk ke dalam tandas.

"Assamualaikum. Ini kenapa duduk rumah ni? Dah tak ada rumah ke?"

"Ehem.." Elly tersentap. "Dah husband you ajak, I ikut sajalah."

"Tahu pun suami aku. Tapi buat macam suami sendiri. Jaga lah adab tu. Jangan buat macam perempuan murahan" Kemudian Suraya menatap telefon bimbitnya kembali.

Anaqi keluar dari tandas. Dia memandang ke arah Elly dan Suraya.

"Oh, you...I cuma berkenalan. Jom kita makan. I lapar lah." Elly membuat muka. Geli saja Suraya tengok. Anaqi memandang Suraya memberi isyarat agar makanan segera dihidang⋅

☆★★☆

"Wow...Jom makan." Elly bermanja. Anaqi menyuap sesudu ke dalam mulutnya. Dia membaling pinggan kaca tersebut ke arah Suraya dan ia terkena di kepalanya.

"Aaah..." Suraya memegang kepalanya yang sedang berlumuran darah.

"Makanan macam ni kau bagi aku dengan Elly makan?" Anaqi berang.

"You! Makanan ni okey saja! Tengok wife you dah cedera teruk! Let me call the ambulance!" kemudian Elly berlari mendapatkan telefon bimbitnya.

"Awak memang nak saya mati, kan? Awak tahu tak kalau saya mati, anak kta pun akan mati!" Suraya memandang Anaqi.

"Heh! Siapa peduli?"

☆★★☆

"Puan Suraya masih belum sedar, tetapi keadaannya dah stabil. Buat masa ni dia perlu ditahan di wad." kata seorang doktor yang pernah merawat Suraya sebelum ini. Fahmi namanya. "Baiklah, saya minta diri dulu." kemudian doktor tersebut pun pergi.

"Kamu dah qila, ke Anaqi?! Kamu nak bunuh Suraya ke?! Kalau kamu betul-betul bencikan dia, bercerai saja! Mak tak sanggup lagi!" Mata Anaqi buntang. Emaknya sudah membuat keputusan.

"Tengok! Kamu pun tak bantah! Bila Suraya sedar, mak akan berbincang dengan dia. Ini yang kamu nak, kan?" lantas Puan Atiqah merambu air mata di bahu suaminya.

"Tak apalah, mak dengan ayah balik dulu. Assalamualaikum"

"Waalaikumussalam." Anaqi keliru. Tidak tahu keputusannya. Lepaskan atau sebaliknya?

THE CRUEL HUSBANDWhere stories live. Discover now