"Dah siap dah? You haus tak? Nak air?" Elly mempelawa Anaqi air yang telah diletakkan dengan ubat 'guna-guna' tadi.
"Boleh." Apabila Anaqi hendak membuka penutup botol minuman tersebut, tiba-tiba telefonnya berdering. "Kejap eh" Anaqi meletakkan botol tersebut di atas kerusinya lalu dia keluar.
Elly memuncung. 'Ish! sikit saja lagi. Kalau dia minum, apa yang aku cakap, semua dia percaya. So dia akan percaya aku kandung anak dia.
☆★★☆
Tiga bulan kemudian. Suraya terserempak dengan Anaqi dan Elly. Oh, nampaknya dah discharge.
"Hello, Suraya. You buat apa kat sini?" tanya Elly dengan gedik. "Tengok ni. I dengan my husband dah ada anak. Comel tau."
"Are you sure he is your son, Anaqi? Your new son? Bukan ke kau kata kau tahu tu bukan anak kau? Sekarang nak agung-agungkan pula. Kalau macam tu, kau jaga sajalah anak baru kau ni. Jangan jumpa Aniq lagi."
"Hei, you. Don't believe this is our son, Haikal?"
"Tak, saya tak percaya. Dah lah kahwin memaksa. Haikal ni anak luar nikah!"
Pap!! Sebuah tamparan singgah dipipi Suraya. "Hei, mulut tu jaga eh" kata Elly dengan suara yang tertahan-tahan.
"What? I'm telling the truth! Tak percaya, pergi buat ujian DNA!" cabar Suraya. Aniq masih tidur di dalam troli bayi.
"Ok, fine. Let's do it." Anaqi mencelah. Mata Elly terbuntang.
"Hei! For what? This is your son, Anaqi! Don't you remember when we spend our time together, when we weren't married yet!" tuduh Elly. Takut kantoi!
"No."
☆★★☆
"See? Berdasarkan keputusan ni, Haikal bukan anak Anaqi yang sebenar! You made this baby with other man! And you blame him? Oh, mesti lelaki tu dah lari? Lepas tu kau..! By the way, this is not my problem. Kau buat, kau tanggung. Segalanya sudah terbongkar. Bye, assalamualaikum." kemudian Suraya beredar bersama anak lelakinya.
"Tengok. Tengok! Ini bukan anak aku! Aku tak nak jaga budak ni!"
"You, tapi Haikal masih kecil lagi.."
"Aaaaargghhh!! Sekarang, aku dah tak ada Suraya. Ini semua sebab kau!" marah Anaqi.
Elly mencebik. "You dah tahu Haikal bukan anak you, kenapa kahwini I juga? Kenapa sibuk nak bertanggungjawab?"
"Dasar perempuan murah!!" Anaqi menampar Elly.
"How dare you Anaqi! I ni wife you tau! Memang patut pun you kehilangan Suraya! You tu hot-tempered! Tak layak untuk Suraya! You faham tak?!"
"Kau iangan nak menandai-mandai! Sebab kau aku hilang Suraya!"
"Oh,yeah? Tapi siapa yang lafazkan talak tu?! Sapa yang nak bebaskan Suraya? You juga!!" Air mata Elly mengalir berjura-jurai. "Now, you can't get her back! She won't accept you anymore!"
"Diam! Kau tak layak cakap apa-apa pasal dia!"
"Kau tu pun bukannya sayangkan dia! Sebab tu kau berani ceraikan dia! Kau pilih aku
berbanding dia! Itu maksudnya kau tak pernah sayang dia! Kau nak anak dia sajakan?! Kau memang lelaki tak guna!""Elly Natasha binti Danial, aku ceraikan kau dengan talak satu!"
YOU ARE READING
THE CRUEL HUSBAND
Short Story"Anak yang dia kandung tu anak kamu!" - Puan Afiqah. "Macam mana mak tahu dan pasti itu anak Anaqi?" - Uwais Anaqi. Suraya terpaksa melalui rumah tangganya yang terlalu banyak pancaroba. Suaminya Anaqi, langsung tidak sayangkannya. "Haikal ni, anak...