"Hai, you nak pergi mana pagi-pagi ni?" tegur Elly di hadapan rumah Anaqi.
"Nak keluar. Ada hal. You nak apa?" tanya Anaqi pula sambil memakai jam tangan.
"Nak keluar? Pergi mana? I nak ikut?" pinta Elly.
"Tak payah lah."
"Mana wife you?"
"I nak pergi jumpa Aniq." Anaqi membuka pintu keretanya.
"Member you ke?"
"Anak I." kemudian Anagi terus keluar dari pekarangan rumahnya dan hilang dari pandangan.
'What?'
☆★★☆
Sedang Anaqi sibuk menggendong bayinya, tiba-tiba pintu wad itu terbuka dengan kuat sekali.
"You! Finally!"
"Elly, what are you doing here?" tanya Anaqi. Aniq yang sedang tidur diletakkan di atas katil bayi.
"Tu, anak siapa? Yang you kendong tu?!" tanya Elly tercungap-cungap.
"Why? That's my son!" kata Anaqi.
"You admit tu anak you? Hei, you dah lupa ke apa yang you dah buat kat wife you, time dia pregnant? And now?" Elly berang. Dah ada anak, baru tau hargai!
Anaqi terdiam. Dia pernah cakap yang dia tak kisah kalau Aniq gugur. Tapi sekarang dia lebih-lebih pulak.
"I don't care, he is still my son! Dont's mention about the past!
95
"You anggap tu perkara remeh? Whatever. I just nak you bertanggungjawab!" teriak Elly.
Suraya yang mendengar dah menelan liur. Apahal ni?
"For what?" tanya Anaqi tercengang-cengang."For the baby that we made !"" Elly menunjukkan pregnancy testnya yang positif.
"What? Are you crazy? You jangan tuduh I! Bila masa pulak kita- !?"
"Oh, bila masa?? Now you tak mengaku? How dare you!" Elly menyeka air matanya yang
kian lebat mengalir.
"Anaqi! Apa yang awak dah buat ni? Betul ke apa yang... Elly cakap tu?" tanya Suraya. Bibirnya terketar-ketar."Tak! Awak tahu kan saya sekolah agama dulu? Saya takkan tergamak buat?"
"Tapi awak pernah sentuh dan bermanja dengan Elly. So it's possible!" muka Suraya merah.
Elly yang menundukkan mukanya ke lantai mula tersenyum sinis. Dia memanggung kepalanya.
"No! You have to marry me! You must!"tegas Elly.
"Elly! I'm married! Takkan I nak kahwin lagi!?"" tingkah Anaqi.
"Can't you?!" mata Elly merah.
"I..! No way! I won't marry you! You jangan tuduh I! I tak pernah buat apa-apa pada you!""
"Are you sure? Then, what's this? What have you done?" Elly menunjukkan pregnancy testnya kepada Suraya.
"Elly! I tak buat!" bantah Anaqi lagi. Suraya yang tadinya duduk, rebah semula di atas katilnya.
YOU ARE READING
THE CRUEL HUSBAND
Short Story"Anak yang dia kandung tu anak kamu!" - Puan Afiqah. "Macam mana mak tahu dan pasti itu anak Anaqi?" - Uwais Anaqi. Suraya terpaksa melalui rumah tangganya yang terlalu banyak pancaroba. Suaminya Anaqi, langsung tidak sayangkannya. "Haikal ni, anak...