BAB 9

33 1 0
                                    

"Anaqi... awak kahwin sajalah dengan Elly. Saya sanggup. Tapi dengan syarat, Elly tak boleh kacau Aniq. Jangan sekalipun sentuh anak aku. Kau tak layak! Kau boleh ambil laki aku, tapi bukan anak aku." Suraya menahan air matanya yang bertakung.

" I don't care about your son. You, Anaqi. You have so many explanations to make. Let's meet our parents! I'm sure they will agree." Elly menyembunyikan rasa gembira di dalam hatinya.

"Akhirnya, akan kumiliki Anaqi!" Elly berbisik.

☆★★☆

Seminggu telah pun berlalu. Kini, Suraya pun telah dimadukan. Elly akan tinggal di rumah lain. Suraya pun tak nak tengok muka Elly tu. Sekarang Suraya sedang menjalani pantangnya di rumah. Elly dan Anaqi pula pergi berbulan madu di luar negeri.

Telefon Suraya berbunyi-bunyi menandakan ada mesej masuk. Dia tahu tu mesti keluarga dan kawan dia yang mesej.

Suraya memandang sayu wajah Aniq.

"Sayang... Ibu tak kuat. Sayang kena selalu temankan ibu. Ibu sayang Aniq sangat. Aniq jangan sedih tau kalau ayah selalu tak balik. Ibu selalu ada dengan Aniq." Suraya mengalirkan air mata di sisi putera sulungnya yarg sedang nyenyak tidur. Kemudian Suraya turut terlena.

☆★★☆

Selepas seminggu, Anaqi pun pulang. Dia bergegas mendapatkan Aniq yang sedang tidur di dalam baby cot yang berada di ruang tamu.

"Seronok?" tanya Suraya. Dia menyalam Anaq.

"Kenapa tanya macamtu? Awak tahu kan, tu bukan anak saya?"

"Kalau saya tak percaya? Cakap sajalah, awak suka sebab dah halal dengan perempuan tu. Saya ni, nak kena pegang gelaran isteri pertama. Isteri tua. Saya sedih awak tau tak?" muka Suraya memerah.

"Awak juga yang izinkan, kan?"

"Sebab saya tak nak maruah awak tergadai! Saya tak nak perempuan tu buruk-burukkan nama awak! Mesti perempuan tu happy, sebab dia dah dapat awak dengan begitu mudah,"

"Awak jangan macam-macam eh. Dia tu isteri saya." 

"Tengok, awak sebelahi dia. Habistu, saya ni apa? Orang gaji? Awak pun selama ni impikan dia rupanya. Patutlah rela saja kahwin dengan dia."

"Suraya!!"

"Apa?! Awak nak lepaskan saya? Lepaskanlah! Awak tak sampai hati sebab Aniq je kan?! Kalau awak lepaskan saya, mesti  perempuan tu buat pesta. Happy sangat" Suraya hilang kawalan.

"Suraya, saya letih lah asyik nak jaga hati awak saja"

"Ceh! Bila masa awak jaga hati saya? Sejak Aniq ahir ni pun awak dah tak ganas-ganas, tu saja" Suraya mengeluh.

"Kalau dah tak nak, buat apa simpan." Air mata Suraya gugur jua.

THE CRUEL HUSBANDWhere stories live. Discover now