Cahaya yang memancar ke arahnya buatkan mata Naira menyipi memandang. Berpinar pandangannya saat ini. Seketika dia lihat ada tubuh keluar dari perut kereta.
"Naira!" kuat suara Eiman bergema bila dia dapat lihat wajah Naira dengan jelas. Lampu suluh ditangan serasa bergetar semacam. Kepala Naira berdarah teruk! Wajah Naira sudah lencun dengan air mata.
"Naira, kepala kau berdarah teruk!" Eiman jatuhkan lutut dihadapan Naira. Sapu tangan dari poket seluar buru buru ditarik keluar kemudian ditekup ke kepala Naira. Panik dia jadinya.
"Berdarah?" Naira terkebil kebil.
"Ya! Apa kau tak rasa sakit ke? Pening?" Eiman ketap bibir. Kepala dah berdarah teruk macam ni tak akan lah Naira tak rasa sakit? Paling tak pun pening!
Kepala Naira menggeleng. "Saya memang dah pening lepas kena simbah air sejuk..."
Eiman mengeluh kasar. Dia pandang sekeliling. "Boleh bangun tak?"
Disoal sebegitu laju saja bibir Naira melengkung. Sedihnya!
"Kan saya dah kata kaki saya sakit... saya tak boleh bangun... esok mesti kaki saya kena potong..." menitis nitis air matanya saat ini. Sepanjang menunggu Eiman tiba, dia tak habis habis fikir macam mana nak selesaikan semua masalahnya ni. Masalah menimpa bertubi tubi! Dia rasa seolah olah kena hentam dari semua arah saja saat ini.
"Sakit sangat ke sampai kau menangis ni?" panik Eiman jadinya. Sungguh dia risaukan keadaan Naira. Entah entah betul kaki gadis itu cedera teruk hinggakan kepalanya yang berdarah sudah tak dihiraukan.
Naira angguk saja sebagai balasan. Dah tak ada tenaga nak jawab setiap soalan yang Eiman ajukan.
"Mari aku tolong kau..." Eiman lepaskan beg sandang dibahunya kemudian dihulur pada Naira.
"Awak nak suruh saya pergi hiking ke?"
Sumpah Eiman rasa nak tepuk saja dahi Naira saat ini. "Pakai je lah. Kau ni sakit ke tak sakit sama je. Banyak mulut!"
Cemberut wajah Naira. Orang tengah sakit boleh pula Eiman ni kutuk dia. Dengan wajah bengang, Naira galas juga beg itu ke bahu. Belum sempat dia proses apa yang terjadi, beg di bahu serasa ditarik ke atas. Tersentak Naira. Dalam sekelip mata dia sudah berada dalam keadaan berdiri. Laju matanya memandang Eiman yang tayang wajah selamba.
"Teruknya cara awak tolong saya bangun!"
"Kira elok lah ni. Mesti kau tak pernah dengar orang kata yang people get smart when they are dying. Ikutkan hati aku biar je kau mereput kat sini." Eiman masih mencengkam tali beg tersebut. Seriau juga dia andai Naira kembali jatuh bila dia lepaskan tali beg itu. Tengok dari muka Naira, dia yakin gadis itu benar benar bertarung dengan rasa sakit. Kaki pun dia lihat macam tak nak sentuh tanah.
"Jalan perlahan lahan..."
Naira buka langkah berhati hati. Kakinya yang rasa berdenyut dicampur pula rasa pening di kepala buatkan air matanya menitis dalam setiap langkah.
"Eiman..."
"Ya?" Eiman buka pintu kereta. Tubuh Naira ditolak agar masuk ke dalam perut kereta. Kemudian dia pandang wajah Naira yang memerhatinya dengan linangan air mata. Ni dah kenapa pula?
"Kalau kaki saya kena potong..."
Pak!
Tak sempat Naira habiskan bicaranya pintu kereta sudah ditutup kasar. Terkebil kebil dia jadinya.
"Tak habis habis dengan kaki kena potong." Eiman picit pelipis sendiri. Kepala dah menggeleng geleng. Dia harap sangat sepanjang perjalanan mereka ke hospital Naira tak suarakan lagi tentang kaki tu, kalau tak memang dia pukul saja kepala Naira. Bagi senyap buat sementara waktu.
YOU ARE READING
Noktah Terakhir
RomanceRumah. Rumah adalah tempat untuk pulang. Tetapi rumah tak seharusnya adalah rumah. Kadangkala ianya hadir dalam sosok manusia. Bagi Naira Fareeha, rumahnya adalah keluarga. Keluarga lah tempatnya untuk pulang. Tak sehingga perpisahan menjadi piliha...