"Qīn'ài de, please listen to me." Ryan menahan tangan Lethia.
"Stop Ryan Xu. I'm freaking tired right now." Lethia melepaskan tangannya dari genggaman Ryan.
Ryan mengeluh. "I'm also tired. Not only you. But please listen to me. Don't end this day with an unresolved misunderstanding. I'm begging you, Aein Lethia."
Tiba-tiba Lethia rasa ingin tergelak. "Wait a minute, why you're so desperate to explain? If you are not wrong, you shouldn't be like this, right? Ok tell me. Explain to me." Lethia berpeluk tubuh.
Ryan memejam matanya menahan diri. "I'm begging you like this not because I was wrong."
"Then because of what? You wanna tell me that it's just a joke? To prank on me? To prank me with that fucking cuddle? You fucking hug her! In front of my eyes! Are you crazy? At least do that in the car! Disgusting." Lethia menjeling Ryan. Dia membelakangi Ryan.
"Speak no words. I hate hearing you voice." Datar Lethia sebelum dia melangkah pergi.
Ryan menguak rambutnya ke belakang. "Argh! Aein Lethia! I fucking told you listen to me first! Aein Lethia!"
"Cào!"
Lethia menutup pintu bilik. Lututnya lemah. Dia melorot jatuh. Lethia teresak-esak menangis.
"Kenapa aku sensitif sangat ni? Padahal aku tahu dia tak salah!"
"Kau pengecut Lethia!"
...
Lethia menghampiri ruang tamu. Ryan yang menyandar di dinding dengan keadaan memeluk lutut ditatap datar. Kakinya dibawa menghampiri Ryan.
"Ryan. Pergi mandi then solat." Suruh Lethia.
Ryan mendongakkan wajahnya. Matanya bengkak. Sah dia baru lepas menangis.
"Qīn'ài de." Ryan menyentuh tangan Lethia dan digenggam.
Ryan menggeleng laju. "Qǐng bùyào líkāi wǒ. Hǎo ba?" Rayu Ryan.
Lethia mengeluh. "Pergi solat dulu."
"Baobei, wǒ bùxiǎng ràng nǐ líkāi wǒ! Qǐng bùyào líkāi wǒ." Ryan teresak-esak menangis. Bibirnya tercebik.
"I'm not gonna leave you! Ok?! Saya suruh pergi solat kan? Kenapa susah sangat nak faham?" Tanpa sedar Lethia ternaikkan suara.
Tersentak Ryan. Dia bangun berdiri dan berlalu tanpa sepatah kata. Lethia tersedar.
"Ryan-haih..." Lethia menguak rambutnya kebelakang. Entah kenapa sejak dua tiga hari ni dia begitu sensitif.
Zahra menatap lama Lethia yang termenung sambil mengacau air menggunakan straw.
"Weh Thia!" Zahra mengetikkan jari di hadapan Lethia.
Lethia tersedar. Dia menatap Zahra. "Apa?"
"Kau tu kenapa? Dari pagi tadi sampai sekarang asyik termenung je." Hairan Zahra.
"Aku bergaduh dengan Ryan." Jujur Lethia.
"What? Dah kenapa pula? Selama 2 tahun korang tak pernah langsung bertekak kenapa tiba-tiba ni?" Tanya Zahra prihatin.
"Salah faham." Lethia menunduk menatap airnya.
"Salah faham apa? Cuba kau cerita panjang terus." Kesal Zahra.
Lethia mengeluh. "Diana. Semalam aku tumpangkan dia. Tapi tiba-tiba aku sakit perut jadi berhenti kejap dekat stesen minyak. Aku biar la Ryan dan Diana tu tunggu dekat kereta. Tapi Ryan tunggu dekat luar kereta, Diana pula dekat dalam. Tapi lepas je aku selesai membuang aku tengok si Diana tu tengah berpeluk dengan Ryan dekat luar kereta. Mana tak angin aku. Balik tu aku terus marah-marah Ryan, pagi tadi pula tu aku tanpa sengaja tertengking Ryan. Jadi begitula ceritanya."
Bulat mata Zahra. "What the fuck? Jadi betul ke si Ryan tu curang dengan Diana?"
"Memang taklah. Kau ingat orang macam Ryan tu akan buat benda macam tu ke? Tadi pagi pun dia menangis merayu-rayu dekat aku."
"Lah. Habistu dah kenapa kau marah dia pula?" Pelik Zahra.
"Entah. Aku pun tak tahu. Emosi aku yang kawal aku. Aku pun tak faham kenapa aku sensitif gila." Lethia mengangkat kedua bahunya.
"Aih kau ni." Tergeleng-geleng kepala Zahra.
"Tapi kan, aku memang kurang suka dengan Diana sejak pertemuan pertama lagi tau. Pastu kalau kau nak tahu, aku pernah ternampak dia menyorok dekat pokok macam tengah memgintai sesuatu pun ada. Tapi aku tak tegurlah. Kau tak rasa dia ada niat jahat ke?" Risau Zahra.
"Hm rasa sangat. Ikut suka hati minah tu la. Pagi tadi pun aku tengok tudung dia dah terbang. Jubah labuh dan longgar dia pun dah hilang digantikan dengan croptop dan skirt ketat paras bawah punggung." Santai Lethia menghirup air minumannya.
Ternganga Zahra. "Dia macam memang sengaja plan nak hancurkan rumah tangga kau je. Kau tak takut ke?"
Lethia menggeleng. "Nak takut macam mana? Aku kenal Ryan Xu tu macam mana. Muka je cantik comel macam tu tapi akal fikirannya? Nanti suami aku tu akan settle sendiri. Dia tahu apa yang dia buat."
.
.
.
YOU ARE READING
C | SOULMATE
Conto-𝕷𝖎𝖌𝖍𝖙 𝕽𝖔𝖒𝖆𝖓𝖈𝖊 𝕾𝖊𝖗𝖎𝖊𝖘- Simple and short story by @lazysya "𝐍𝐢̌ 𝐬𝐡𝐢̀ 𝐰𝐨̌ 𝐝𝐞" 𝐀𝐞𝐢𝐧 𝐋𝐞𝐭𝐡𝐢𝐚 "𝐖𝐨̌ 𝐬𝐡𝐢̀ 𝐧𝐢̌ 𝐝𝐞, 𝐧𝐢̌ 𝐬𝐡𝐢̀ 𝐰𝐨̌ 𝐝𝐞" 𝐑𝐲𝐚𝐧 𝐗𝐮 Perkahwinan mereka sangat tidak dijangka. Malah umur mer...