الاخير

59 3 0
                                    

....-$البارت العاشر والاخير $_....
" هدية من الله وعفو كريم لتلك القلوب التى تحتمى بخوف من الله.. بارك لهما وبارك عليهما وجمع بينهما في خير تلك الزيجة التى تعطرت بابهى مفاتيح الهدى!!
انه من عبادك وانه لمن الصالحين عفاه الله من غفلة وها هو من المصلحين.. كذلك تجعلك زوجة مؤمنة تقية ترضى بك دينا ودنيا.. بالحلال رزق بها فعففته دينه ونفسه ليصلح الله ذات بينهم تلك الندية التى معها شرح صدره.. نسأل الله ان يجمعنا بمن نرضى به دينا وخلقا.. اسال الله لى ولكم الزوج الصالح!!.."
... امير....
" تم تحديد موعد عرس ولاء وسط لمة العائله فلم يعد هناك ناقص الا والد حبيبه حدثني هاتفيا ف الصباح فدعوته ولا ادرى هل سيأتى ام لا حتى اننى اخفيت عنها الامر.. استعد الجميع واتى احمد وتم الزفاف بمكان رخيم يليق بعائلة احمد.. اهتممت بكل شي فلم اخرج معها فرايتها تاتى الي بداخل قاعة الزفاف مرتدية فستان احمر قاتم اللون به مطرزات خزفية بيضاء وسوداء اعطته بريق لامع يخطف العين وهناك ذاك البرقع الذى لم يخفى جمال عينيها الاخاذ لتزهلنى بروعتها التامة بكل شئ!!.."
امير : ياهلا بالقمر اى دا مش اتفقنا ف شريطه بتبقى فوق تغطى العين ؟!
حبيبه : اتفقنا المره الجايه بقى
امير : بتشتغلينى يابيبه ماشى ماشى
...حبيبه ...
" لم نكد نكمل حديثنا حتى خطفنى ذاك الصوت من ورائي جعلنى اتجمد فلم انطق ولم استطع ان احرك اصبعا !!.."
ناصر : حبيبه ازيك يابنتى
امير : اهلا وسهلا ياعمو ناصر اتفضل.. يااحبيبه دا دا بابا كلميه ياحبيبى
ناصر : انا مش عارف اقول اى بس انا جايلك يابنتى وكلى امل تسامحينى ياعينى بصي فى عين بابا مره شوفينى خسرت اد اى في غيابك وغياب امك انا من غيركم ماليش قيمة يابنتى
... امير ...
"وجدتها لا تنطق بشئ فقط تبكى وتنظر إلى الارض كانما عقلها تدور به حرب لا اعرف كيف اهدئها وكيف ازيلها ندمت للحظات اننى اتيت به ولكن كان يجب ان يتم الامر دامت معى وعلى زمتي فلن يستطيع طرفا ان يمسها بقيت اشجعها ان تجيبه حتى ارتخت وجنتاها ونظرت اليه نظرة عبرت عن فجاج اللوم المكتوم بداخلها طوال عمرها فلو تحدثت بكل لغات العالم اجمع لما وصفت شعورها كما تلك النظره فخر والدها باكيا وامسك بمعصمها ياخذ منه اخر ذرة امل فنزلت زوجتى الرقيقى الى حيث موضعه وبكت بكائا يثلج النفس اللئيمة فلم يبقى لى الا ان تركتهم لتجتمع قلوبهم وتشفى جراح الزمن لتعود الي زهرتى لا ينقصها شئ ولكن ما ان خطوت خطوتين حتى رأيتها تاتى الي مسرعة وتختبئ بداخل احضانى وبكت بنشيج قوي وبدات عويل يدمى القلوب!!.."
حبيبه : مش ممكن يكون ف منك حد فى الدنيا دى انت مين وصلك لحياتى ازاى قدرت تصلح لى قدرى وحياتى رجعت لى ثقتى وشرفى وأبويه وخليتنى ضلع منك قولى عملت عشانك اى عشان تعمل عشانى كل دا
امير : اهدى حبيبى انا معملتش حاجه دا لعيونك الحلوين ياجميله انتى تستاهلى فوق الخير وزياده قدرك عند ربنا وهو اللى غيرو انا بس سبب عايزك بس تسامحى بابا لو واثقه فيه انا عارف هو اد اى ندمان..
... امير ...
" هدئت قليلا فاخذتها لمكان مخصص وتركتها مع امها وخرجت للعرس كانت العروس لم تاتى بعد وما هى الا ثوانى وكان قد احضرها عريسها فبدات الات العزف تاخذ موضعها بداخل كل اذن تسمع وكل عين ترى وذادت البهجة المكان وذاد الحضور وتالقت النفوس وبارك الجميع للعروسين اما انا فعدت الي حيث خليلتى فوجدتها قد عادت لنظرتها الاولى وحين رأتنى اتت الي الى مسرعه واحتضنتنى ببهجة لارى بعينيها بريق لم اره بها من قبل!!.."
حبيبة : بحبك ياميرى !!..
امير : ياعيونى بعشقك ياميرتى ودنيتي وقلبى كلو طمنينى عليكى انتى كويسه ياماما ؟!
حبيبه : انا كويسه كويسه جدا طول مانت معايه..
... امير ...
" ارتاح فؤادى وتالقت روحى حتى صرت شخص اخر شعرت كاننى ملكت العالم اجمع وهى بداخل احضانى وتمتلك تلق الثقة وتلك الفرحه البهيه التى تستحقها.. خرجنا الى العرس وذاد المكان بهجة فى نفوسنا ولتطمئن قلوبنا .."
احمد : ها يالولو مكنتيش عايزه تيجى من الكوافير لى كنتى ناويه تباتى هناك
ولاء : وانت كنت متسرع لى اطلع وانا لسه محطتش اللينسز حتى عايز جوازه والسلام كنت خد بنت خالتك
احمد : هاموت ناقص عمر منك يابت
ولاء : بعد الشر عليك ياقلبى معلش انت عارف لسانى بقى
احمد : وهو انا عاجبنى فيكى الا طول لسانك ربنا مايحرمنى منو
ولاء : انت بتتريق ااه شكلك ناوى تعملها طب طلقنى
احمد : اطلق مين يا مجنونه اعدى فى الارض..
...امير ...
" انها رقيقة كالنسيم يتهلل وجهها حينما ادرك المنزل.. لقد اخذت لها منزلا منعزلا يتكون من طابقين تعلوه قبة زخرفية زاهية ويتزين باشجار الورود وبداخله فسحة به جنينه تجمع كل الفاكهة التى تخيرناها انا وهى لنعيش بداخل جنة خاصة بنا.. انها رفيقة دربى وامينتى ومحبوبتي!!.. لقد مرت ثلاث سنوات منذ جمعنى الله بها ولا زلت اراها كاول مرة واشتاق لها كل مرة ومره وبداخلى لا زلت احتفظ لها كل ما مر بيننا انها مليكتى وملكتي وتذكرتى الي السعادة حين اراها!!.."
امير : السلام عليكم
حبيبه : وعليكم السلام نورت بيتك ياغالى
امير : منور بيكى يانور العين اى اللى مخرجك بره مش منبه عليكى تفضلى جوا لحد ماجى ونخرج سوا
حبيبه : هاعمل اى الست فطوم حكمت فيه لازم تقطف خوخ اقولها لسه صغير وطعمو مر تقولى عايزه خوخ
امير : فين هى بطه يابطووط
فاطمه : بابا دبلى دوخ
امير : عيونى ليكى ياقلب بابا تعالى نجبلك احلا دوخ فى الشجره كلها
حبيبه : قولى الاول عملت اى ف الندوه بتاع النهارده وكانت مختلطه ولا لا انطق
امير : امممم طب هاقولك هاقولك تعالى يابطوط هنا قدامى كدا... كانت مختلطه!!..
...حبييه ...
"تاتينى سعادة وبهجه عجيبة حين اراه يدلف المنزل كانما اجتمعت روحى بروحه فلا تعود لى الروح الا حين عودته .. وجدته يختبئ خلفها وقال مختلطه ثم خطف ابنتى واختفو بداخل المنزل وانا لا زلت اقف بصدمتى بالخارج مع ابتسامة لا تختفى عنى منذ رؤيته امامى حتى يذهب الى الخارج مرة أخرى.. روحت اعدو ورائهم وانا اضحك واتوعد له بالنكد النسائي اليومى الذى اعتاد عليه منى!!.."
حبيبه : مختلطه ياراجل ياشايب مش مكسوف ع دقنك ياشيخ الحاره تعالى هنا روحت فين يومك مش معدى قال وندوه دينيه كمان مش كنتو تعملو تسالى بالمره
امير : ماهو الشيخ سيد جابلنا لب اسمر وأزأزنا
حبيبه : نهارك مش فايت انت بتخطف الكلمه وتجرى وبتضحك كمان ماشى طب كنت تجبلى شويه ف جيبك
امير : خدى تعالى زعلتى لى تعالى قربى متخافيش وادى احلا شوية لب لاحلا حبيبه ف الكون !!..." (*تمت*)

🎉 لقد انتهيت من قراءة جارتى المنتقبه .. 🎉
جارتى المنتقبه ..حيث تعيش القصص. اكتشف الآن