*الروح ليست ازليه،بل هي تبقي بعد فناء الجسد وتبقي النفس الي الابد*. "ارسطو"
اتفق كل ماهو قريب وغريب علي ان يفني هذه الروح،ونسو انها روحها!
كانت نور تجلس في كافيه علي النيل فهو احد الاشياء الذي يجعلها تشعر بالحريه ولو بنسبه قليله شاردة كالعاده ثم اتي صوت ينادي باسمها.
نور!
التفتت لكي تري "قمر" كانت فتاه قصيره القامه،بيضاء اللون،ملامحها بارزه لا تجعلك تتعمق فيهم من كثرة وضوحها،وكان ينبع من هذه الملامح الامان لكل مارٍ من هنا،صديقتها الذي جعلت نور تتاكد ان الاصدقاء يحلون محل الاهل حقًا.
جيبت المشروب اللي انت بتحبيه اهو وال chocolate cake اي خدمه كله من خير صاحبه الcaffe اللي هي انا طبعًا،كانت ابتسامة قمر تجعل نور تبتسم تلقائي فهي تعلم كم قمر نقيه،ثم قالت نور بصوتها الهادئ نابع من الم اقسم انه لن يتركها:
شكرا ياقمري؛
نظرت لها قمر بابتسامة اخري وقالت:عملتي ايه بقي عند الدكتور احكيلي كل صغيره وكبيره،مين راح معاكي،حسيتي بايه،قالك ايه ،كان عامل ايه قرة عيني كده يعني احكيلي عنك وعنه
ضحكت نور بصوتها العفوي علي ما تفوهت به صديقتها هي تعلم انها معجبه بدكتور النفسي الخاص بها،فهو حقًا وسيم وفي نفس سن قمر
قالت نور بعد ان مسحت علي وجهها بتعب:مفيش اتكلم شويه عن الاعراض الجانبيه للادويه اللي باخدها،وقالي لازم اخرج،اسافر احاول اختلط بالناس اكتر واتكلم اكتر وبس.
تأففت قمر من حديثها المختصر وهي تقول:دة ايه دة ان شاء الله هي دي التفاصيل بالله عليكي،عاوزه تعرفيني انت قاعده هناك ساعه ونص بتتكلمو في كده بس،بعيدا انك بالكلام دة تدخلي الاوسكار عشان اخيرا اتكلمتِ اكتر من اربع جمل بس ولو لازم نتطور،قالتها بغمزه فهي علي الرغم من هدوئها ايضًا ولكن تعرف كيف تجعل القعده لطيفه خاصه مع نور.
ما علينا انا هقوم اشتغل بقي عشان انت اما بتيجي بتقطعِ عيشي وبفضل اقعد اتكلم قد كده وانسي عملائي الكرام،قالتها وهي ترفع حاجبها الاثنين بابتسامه خبيثه ورحلت،تعلم نور ان كافيه صاحبتها هو تاني اكثر مكان يجعلها تشعر انها في عالمها الخاص.
ظلت نور تُتابع خطواتها حتي استقرت عند الزبائن ثم عادت الي منظر النيل من جديد كانت تضع الheadphone وتسمع سوره "القصص" بصوت "شيخ المشاري" هذه السوره المسكن الروحي لنور.
Flash back
شردت نور في مقابلتها مع الدكتور "طه" كان طويل القامه،عينيه ينبع منهم لون الشمس،كان قمحي البشره،ليس كنوع الدكاترة النفسين اللي في خيال نور،كان مختلف و كأنه يُعيد مبادئ هذه المهنه من جديد،صوته الهادئ يجعلك تريد تحكي كل شئ.
ازيك يانور عامله ايه انهارده؟
قالها بابتسامه ليسه مصطنعه علي الاطلاق هو حقًا يريدها ان تتعافي،
انا الحمدلله،بس حاسه بدوخه طول الوقت دايمًا عاوزه انام ومش بقدر،في افكار كتير اوي جوايا بس مش عارفه احددها ودة عملي صداع جامد طول اليوم.علي الرغم من ان وجنتاها ينبع منهم الحُمرة وكأنها دائمًا في خجل ولكن كانت هذه شخصيتها حقًا وهذا ما جعله يُعجب بها،تحدثت وبان اثار الدوخه عليها عندما توقفت فاجاه فهرول نحوها لكن هو يعلم ان لا يجوز لمسها يعلم مدي التزامها بدينها جيدًا،لذلك استدعي الممرضه بنظرات قلق وخوف عليها ويتردد الي ذهنه جمله واحده فقط"لا بد من انقاذها"
امسكتها الممرضه ثم جلست،وسقيتها،ثم طلب منها الرحيل
انا تمام مفيش حاجه شكلها اثار الادويه اللي باخدها،قالتها وهي تعلم انها اثار السنين،اثار اشخاص،اثار جعله منها ان العيش الطبيعي بالنسبه لها اصبح اعظم امنياتها.
نور! لازم تاخدي الجرعات بعد الاكل،عدم الاكل هو اللي بيخلي الاعراض تبقي اكبر عارف انه صعب عليكي الاكل طبيعي ولكن حاولي علي الاقل الوجبه الوحيده اللي بتكون في يومك يكون فيها بروتين كفايه،لاني الادويه تقيله.. قالها بقلق شديد حقًا،ملامحها البريئه تجعل كل رجل يحارب من اجلها،المهم ان يري غمزتها عندما تبتسم.
فاقت نور علي صوت النادل وهو يقترب لكي يأخذ ما يوجد امامها،وحدث ما لم تحلم به قط...
يُتبع💗
أنت تقرأ
حينما يشاء الله
Short Storyالقدر اللي بيبعته ربنا لينا دايما بيخلينا نقف قدامه خسرانين اننا ناخد اي قرار عقلاني بس هل القدر اقوي من الظروف اللي هي مرت بيها؟ وهل ايمانها بالقدر دة هيخليها تتجاوز الحاجات اللي هي عاشتها؟ وهل ممكن الناس توصل للدرجه دي من الوحشيه؟ بس دايمًا بن...