Teaser 2

611 22 14
                                    

"OH, jadi selama ni kamu la yang ambil baju mak dengan adik-adik? Cuba baju diorang?!" abah menyinga.


Lucy terpempan. Gincu di tangan terlepas daripada genggaman.


"Aku didik kamu dengan agama, Lutfi, kenapa kamu buat macam ni?? Sanggup kamu?!"


"Mintak maaf, abah." Air matanya mengalir sambil mengelap bibirnya yang merah terang dengan belakang tapak tangannya. Gincu tersebut meninggalkan kesan merah di pipi dan sebelah bibirnya. Comot.


Mak tertunduk sayu di belakang abah. Matanya tak sanggup diangkat untuk memandang anak lelakinya.


"Allah benci kamu, Lutfi. Allah benci orang macam kamu! Apalagi aku!"


"Abang...!" Mak bersuara perlahan, namun tak diendahkan abah.


"Hina sangat ke Lutfi, abah? Kotor ke Lutfi sebab jadi macam ni?" Bergetar suara yang keluar daripada kotak suaranya.


Adik-adik dah menangis. Simpati dan memahami perasaan abang sulung mereka.


"Kau hina, kau kotor, kau buat aku jijik!" Abah lempang pipi Lucy, lalu bibirnya berdarah. Begitu sekali abah menghukumnya.


"Kau ingat cantik ke kau pakai macam ni?? Cantik?! Buruk macam badut, hodoh macam buaya! Kau keluar, jangan balik rumah ni lagi! Aku tak mengaku kau anak aku. Aku tak ada anak macam kau! Keluar!"


Abah ambil beg dan beberapa helai bajunya, dimasukkan dalam beg dan beg tersebut dilempar ke muka Lucy.


"Abah, ampunkan Lutfi, bah...! Lutfi nak pergi mana, bah..." Peperiksaan SPMnya akan menjelang tak lama lagi. Dia peluk kaki orang tuanya itu namun ditolak dan rambutnya dicekak sebelum ditolak keluar dari rumah lantas tersembam ke atas tanah.


"Abang... jangan buat macam ni, bang!" mak cuba memujuk.


Lucy menangis di atas tanah. Rambutnya yang sedikit panjang sampai leher jatuh menutup sebahagian wajahnya.


"Abah, kalau abang pergi, Di pun akan pergi!" Diana mendapatkan abangnya dan dipeluk bagi menenangkan abangnya yang dah tersedu-sedu menangis.


"Haa, bagus la.... Pergi, pergi dua-dua! Jangan balik lagi rumah ni. Aku tak nak tengok muka korang lagi, pergi!" abah menempik kuat.


"Di, jangan, Di! Di nak ke mana ni??" mak memujuk bila Diana masuk kembali dan mula mengemas pakaian yang sempat diambil. Mak cuba mencapai tangan anak perempuannya itu namun Diana menepis lembut.


"Maafkan Di, mak. Di faham perasaan abang macam mana. Abah kejam, terlalu kejam. Siapa nak jaga dia kalau dia kat luar sana, mak?? Apa yang dia boleh buat? Di tak sanggup biarkan dia seorang diri.... Maafkan Di, mak. Doakan Di dengan abang, restui kami, mak." Diana mencari tangan ibu yang melahirkannya itu lantas disalam dan dicium sebelum menggalas begnya lantas keluar.


"Nak, jangan pergi, nak...!" Mak pandang wajah sembap Diana dan Lutfi sambil mengelap tubir matanya dengan hujung baju kurung Kedahnya. Itulah kali terakhir mak menatap kedua-dua anaknya yang paling awal dilahirkan beberapa belas tahun yang lalu.


"Di... kau patut biar aje abang. Kenapa kau libatkan diri sekali?" Lucy terkedu. Entah macam mana pintu bilik air boleh terbuka masa dia ada kat dalam. Dia yakin dia dah kunci. Kena pulak abah yang tolak pintu tu, memang kiamat dunia sebelum masanya bila nampak dia berpakaian wanita. Dengan mekap di muka, lagi la menambahkan kekalutan. Dada rasa macam nak pecah, lutut bergegar bila kena sergah dengan abah. Masa tu rasa hidup dah tamat. The end. Dan sekarang, lagi la the end of the end.


"Abang... kalau bukan Di, siapa lagi??" Diana membalas dengan bibir yang diketap. Mereka duduk di sebuah pondok menunggu bas."Maafkan abang, Di."

MARCHMELLOW (TomboyxMakNyah) PUBLISHEDWhere stories live. Discover now