Bab 9

248 36 11
                                    

“CIKGU DANIAL ada tanya tentang kamu dekat ayah.”

Daripada menunduk kopek petai, aku terus angkat kepala pandang ibu di depan dengan mata yang sudah terbeliak. Bukan terkejut, tapi takut. Sebab orang tanya pasal aku dekat ayah itu dah biasa. Yang tak biasanya, kalau ibu dan ayah sampaikan kepada aku.

“Ayah tolak kan?” soalku.

“Status terkini, pending.” Pula dah? Ini dah macam status report kes dekat telco je. Siap ada pending bagai.

“Kenapa ayah tak tolak lagi?” soalku lagi.

“Ibu yang tak kasi ayah tolak. Ibu nak tunggu kamu balik sini baru ibu tanya dan bagi jawapan dekat Danial.”

“Tolak jelah, ibu.” Tak fikir dua kali, aku terus lempar jawapan. Apapun memang kena tolak dulu semuanya. Menyesal, kemudian boleh cerita.

“Tolak lagi? Masuk yang ni dah kali keenam kamu tolak. Kalau enam-enam tu lelaki yang sama tak apalah juga. Ini lelaki lain-lain, ada yang besar, ada yang kecil. Ada yang miskin, ada yang kaya. Satu pun tak ada yang kamu terima. Apa nak jadi ni, Alisa? Nak jadi andartu ke apa?” Itu dia! Ibu dah mula membebel. Kalau aku salah cakap sikit je, mesti ibu terus keluarkan rotan dia.

“Alisa muda lagilah ibu…”

Ha! Itulah skrip kamu dari tiga tahun lepas. Tak sedar diri umur tu dah bertambah-tambah. Kamu tu perempuan. Jangan nak jual mahal sangat. Waktu muda inilah kena kahwin. Nanti dah tua, dah kendur semua, siapa yang nak?”

Heiii… Kendur-kendur jangan main, hokey!

Aku dengar ibu mengeluh geram bila aku pilih untuk diam dan tutup mulut. Aku ini bukannya apa, tapi aku tak nak menjawab sebab aku rasa aku dah terlalu tua untuk kena rotan dengan ibu lagi. Sebab kalau aku menjawab, confirm aku kena punya!

“Macam inilah, Alisa. Cuba kamu jujur dengan ibu. Kamu dah ada pilihan hati ke belum?” soal ibu.

Pilihan hati? Ada… Tapi pilihan hati itu nun jauh di sana. Terlalu jauh dari jangkauan. Di korea. Lee Jae Wook kesayanganku.

“Tak ada,” jawabku. Nak jawab Lee Jae Wook? Mahu ibu campak aku masuk dalam parit nanti. Jangan cari pasal!

“Dah tu, kenapa kamu tak nak terima Danial tu? Okey apa si Danial tu? Kerja ada. Rumah ada. Kereta ada. Rupa tu tak berapa nak ada, tapi kira okeylah.”

Aku tersengih. Sempat lagi ibu kutuk Cikgu Danial itu ye. Kalau Cikgu Danial itu dengar, mahu menangis lelaki itu. Walaupun Cikgu Danial itu kureng sikit, tapi boleh tahan apa rupa dia?

Ceh! Aku cakap macam itu, tapi aku baru je tolak dia tadi. Aku ini bukan tolak sebab rupa dia. Aku tolak sebab aku tak ready nak kahwin. Lagi-lagi dengan dia! Orang yang aku hanya kenal kerana dia pernah jadi cikgu praktikal zaman sekolah aku dulu. Mengajar subjek Bahasa Melayu. Zaman itu, ibu dan ayah pun belum bersara lagi. Sekarang Cikgu Danial itu dah jadi guru bertauliah.

“Ibu jangan tak tahu. Alisa ni dia punya taste anak-anak ongkaye! Anak orang biashe-biashe dia tak layan, ibu. Kena hensem, macho dan bergaya. Nak kena ada BMW sebiji. Cikgu Danial tu pakai Bezza je. Baju pula nak kena jenama Polo. Cikgu Danial tu hentam baju T pasar malam dua helai RM 10 je, ibu.” Kak Hanan yang baru masuk ke dalam dapur terus mencelah.

Grr… Nasib baiklah kakak. Kalau adik, dah lama aku sepak terajang lepas itu campak masuk dalam perigi. Bukan main kuat lagi Kak Hanan menyindir aku. Siap pelat-pelatkan perkataan depan bini bekas cikgu Bahasa Melayu.

“Banyaklah cerita korang berdua. Orang macam tu wujud dalam novel je. Nak cari dekat dunia? Lelaki umur 50 an, perut boroi tu banyaklah. Tu, kamu tengok je muka orang kaya dekat internet sana. Siapa je yang perut kempis?”

CINDERLISA Where stories live. Discover now