“SEMUA sekali RM 26.30. Cik nak bayar pakai cash ke?”
“Kad.”
Juruwang itu terus menekan-nekan terminal petak yang berada di atas meja sebelum kemudiannya diberikan kepada aku. Aku sentuh kad debit pada bahagian bergambar kad buat beberapa saat sehinggalah skrin berdetik. Selesai dengan pembayaran dan terima resit, barulah aku angkat semua barang yang aku beli.
Berdiri di sisi kereta, aku terus seluk tangan ke dalam beg. Geledah mencari kunci kereta yang memang tak pernah nak memudahkan aku. Sentiasa tenggelam masuk ke lubuk terdalam walaupun aku sudah masukkan ke dalam poket beg tangan itu elok-elok. Entah aku yang ganas sangat, atau poketnya sudah terkoyak.
“Alisa.”
Dengar saja namaku dipanggil, aku terus pusing pandang belakang. Kening terjungkit saat lihat si pemanggil yang segak walau hanya berbaju T. Qairul.
“Eh, Qairul? Awak buat apa dekat sini?” soalku.
Pakaiannya kasual saja. Maksudnya, dia tak ada apa-apa urusan berkaitan kerja dekat sini kan?
“Hai? Tak suka ke tengok saya dekat sini?”
Eh, dia ini. Memang genetik kaum kerabat Fareez ini suka jawab soalan dengan soalan agaknya. Kalau tengah jawab ujian lisan, confirm gagal dan pakej dapat penyepak. Lagi-lagi kalau cikgu yang mengendali ujian itu ialah ayah aku.
“Tak adalah macam tu. Saya tanya je, awak buat apa dekat sini?”
Qairul kuntum senyum. Aku pula terus buka pintu kereta dan letak plastik tadi di seat penumpang belakang.
“Bakeri mommy saya ada dekat depan sana tu. Saya singgah untuk hantar order dari office. Awak pula buat apa dekat sini? Shopping?” balas Qairul.
Lah? Bakeri Auntie Lyn ada dekat area sini juga ke? Aku baru tahu! Selama aku duduk sini, tak pernah lagi aku perasaan wujud sebuah bakeri yang maha sedap itu.
“Tak adalah. Saya beli barang sikit je. Bakeri Auntie Lyn dekat mana? Saya tak perasan pula selama ni.”
Qairul senyum lagi sebelum terus tunding jari ke arah sebuah bangunan yang terletak tidak jauh dari sini. Oh! Patutlah aku tak pernah perasan wujud bakeri dekat situ. Sebab kedainya ada di dalam shopping mall yang aku memang sangat tak rajin nak masuk. Kerana kalau masuk, memang paling kurang sekeping not purple akan habis punyalah.
Membazir!
“Jadi apa pula awak buat dekat sini?” Aku tanya dia lagi. Sebab walaupun bakeri itu tak berapa jauh dari sini. Tapi kalau jalan kaki memang makan masa sepuluh minit juga.
“Saya pergi jumpa kawan lama kejap dekat kedai mamak tepi tu. Dari jauh saya dah nampak cik bidadari jatuh dari langit tengah sibuk pilih roti. Tu yang saya datang,” jawab Qairul.
Alahai! Bidadari jatuh dari langit? Kalau dengar dek Kak Hanan, mahu berguling dia ketawa. Aku, jatuh dari langit? Bidadari? Ini namanya babi jatuh dari jentolak!
Tapi Qairul kata dia jumpa kawan dia kan?
“Habis tu, awak tinggalkan kawan awak ke?” soalku lagi. Hai laa… Dekat sini pun sudah terserlah genetik penyiasat tak bergaji ibu itu. Banyak pula soalan aku!
Aku lihat Qairul terus tersengih sebelum anggukan kepala, mengiakan.
Wah! Bertuah punya kawan! Kalau aku jadi kawan dia itu, memang aku terus datang sini, piat telinga dia dan seret pergi kedai mamak itu semula. Tak terus bersuara, aku perhatikan Qairul yang masih tersengih itu. Dia memang kacak betul. Kalau ikutkan sengal aku, mahu aku terus ajak dia kahwin. Sepuluh kali tengok pun mukanya tetap mengingatkan aku dengan Halit dalam Pera Palace.
YOU ARE READING
CINDERLISA
RomanceTAJUK SEBELUM INI : CALON ISTERI UPAHAN CALON ISTERI UNTUK DIUPAH! Bujang belia, tak laku lagikan terlajak dijemput untuk mendapatkan khidmat calon isteri upahan. "RM 5,000 for each job... -FAREEZ Tapi lain yang dirancang lain pula yang jadi bila...