“UISH! Siapa yang tengah tunggu kau dekat depan rumah tu? Putera raja mana pula yang sesat masuk Puchong ni?” soal Kak Hanan sambil terkocoh-kocoh masuk ke dalam bilik aku.
Kak Hanan selak langsir yang menutupi tingkap bilik lalu intai ke bawah. Aku juga turut sama mengintai ke bawah meski aku dah tahu gerangan orang yang dimaksudkan oleh Kak Hanan itu. Putera raja sesat itu ialah Fareez. Dari sini aku boleh nampak Fareez yang santai berbaju T belang biru dan putih yang dari jauh pun dah nampak logo Polo itu. Lelaki itu sedang bersandar pada BMW berwarna hitamnya sambil kadangkala mengerling jam di tangan, dan kadangkala pula mendongak pandang rumah Kak Hanan.
“Itulah orang yang sama-sama gila dengan kau tu ye? Yang ambil kau jadi calon isteri upahan tu?” soal Kak Hanan sambil mata tak lepas dari mengintai Fareez di bawah.
Aku angguk sajalah. Tak pasal-pasal Fareez kena cop gila sekali dengan aku oleh Kak Hanan.
Tudung di kepala aku rapikan sebelum beg tangan aku capai.
“Pergi dulu kak.” Tangan Kak Hanan aku salam.
“Ha, kau jaga-jaga sikit dekat rumah orang tu. Jangan nak buat perangai tiga suku kau dekat situ. Tak pasal-pasal kau kena halau dengan mak bapa mamat tu. Buat malu keturunan je.” Sempat Kak Hanan meleteri aku sambil membuntuti langkah aku ke pintu depan.
“Tahulah. Tak adalah orang ni nak mengila dua puluh empat jam, tujuh hari seminggu.” Pintu rumah aku buka sebelum aku melambai Kak Hanan.
Melangkah ke arah Fareez, tiba-tiba rasa kaki ini lembik semacam je. Mana taknya kalau Fareez dah serupa lelaki terhangat di pasaran dekat depan pagar rumah ini. Sedar akan kehadiran aku, Fareez terus berdiri tegap. Tidak lagi bersandar santai seperti tadi. Dengan kedua belah tangan diseluk ke dalam poket seluar, Fareez tenang berdiri sambil memerhati setiap satu langkah aku. Mana tak ketaq lutut kalau kena tenung dengan lelaki macam Fareez? Kira baiklah aku tak rebah ke lantai!
“Hi, querida.” Fareez menyapa terlebih dahulu bila aku sudah berdiri di depan dia.
“Hish, querida, querida. Suatu hari nanti saya mesti akan dapat tahu juga maksud perkataan tu. Encik tunggu jelah.”
Bibir Fareez menyenget tersenyum sebelum Fareez anggukan kepala beberapa kali. “Of course, querida. Suatu hari nanti aku sendiri yang akan beritahu kau apa maksud dia. Cuma sampai suatu hari tu datang, pandai-pandailah kau faham sendiri,” balas Fareez.
Fareez buka pintu penumpang sebelah tempat duduk pemandu lalu dia berdiri di tepi pintu yang dah terbuka itu bagi mempersilakan aku untuk masuk ke dalam. Senget kepala aku pandang Fareez yang bukan main gentleman lagi.
“Dipersilakan, Cinderlisa. Lagi lambat kita gerak, lagi lambat kita sampai. Dan lagi lambat kita sampai, lagi lambat kau dapat balik. Nanti pukul 12 tengah malam bila Cinderlisa bertukar jadi Sleeping beauty, siapa susah? Aku juga yang susah. Kalau kau tergolek jatuh dan tertidur atas lantai tak apalah. Tapi kalau tertidur atas riba aku? Tak pasal-pasal aku fikir kau dah terjatuh cinta dengan aku.” Dengan bibir yang sedang tersenyum senget, Fareez mengarang ayat panjang lebar.
Berasap telinga aku dengar kata-katanya yang juga merupakan kata-kata aku semalam. Menyindir kuat nampak!
Masuk saja ke dalam kereta, Fareez terus tutup pintu dengan penuh cermat. Lelaki itu bergerak ke tempat duduk pemandu sebelum dengan lafaz bismillah dan doa naik kenderaan yang kedengaran sayup-sayup digumamnya, kereta mula bergerak. Di dalam kereta, macam biasalah. Mulut aku mana reti nak diam walau seminit. Ada je benda yang aku nak pot pet kan.
“Monthly kereta ni berapa, encik?” soalku. Tengok! Punyalah kepoh sampai perkara macam itu pun aku nak tanya.
Fareez kerling aku sesaat sebelum kembali tumpukan perhatian pada pemanduannya.
YOU ARE READING
CINDERLISA
Storie d'amoreTAJUK SEBELUM INI : CALON ISTERI UPAHAN CALON ISTERI UNTUK DIUPAH! Bujang belia, tak laku lagikan terlajak dijemput untuk mendapatkan khidmat calon isteri upahan. "RM 5,000 for each job... -FAREEZ Tapi lain yang dirancang lain pula yang jadi bila...