BIBIR tersengih bila baca mesej Qairul yang sempat tangkap gambar pastri terbaru dan bakal dilancarkan beberapa hari lagi. Auntie Lyn pun ada dalam gambar, sedang berbungkus dengan apron sambil berkerut dahi. Agaknya dia tak bersedia lagi, tapi Qairul dah snap dulu.
Anak beranak ini nampak rapat. Rasanya kalau nak dibanding Qairul dan Fareez dalam kategori siapa lebih rapat dengan mak sendiri, aku yakin yang Qairul akan menang. Mama Fareez ada kata yang Fareez suka komplin masakan dia. Qairul pula nampak seperti jenis yang nganga saja asal boleh makan, mestilah mommy dia bertambah sayang!
Kalau akulah, orang komplin masakan aku, memang aku campak je senduk dan kuali ke muka dia. Kau masak sendiri!
Pin!
Bunyi hon mengejutkan aku. Kepala terus pandang depan. Senyuman diukir bila lihat sebuah kereta Nissan sudah elok terletak di depan stesen minyak ini. Projek kali ini untuk seorang lelaki Melayu yang berumur 35 tahun. Nizam. Katanya dia perlukan aku untuk ikut dia ke hotel. Bukan bilik hotel, tapi restoran dalam hotel itu. Perjumpaan bersama keluarga.
Peranan aku mudah, hanya jadi calon isterinya untuk diperkenalkan kepada semua keluarganya yang akan turut serta nanti. Dia sudah beri amaran awal yang keluarganya bermulut laser, jadi aku kena pandai-pandailah jawab tanpa tayang muka tak puas hati. Sebulan dua nanti dia akan kata yang kami tak sehaluan. Selesai!
Tawaran yang diberikan, RM 2,000! Pembayarna sudah dibuat awal-awal. Siap dapat makan buffet percuma sebab kos ditanggung oleh pihak lelaki. Haha, penuhlah perut aku hari ini!
Pintu kereta aku buka. Lelaki itu kuntum senyum lebar sambil mempersilakan aku untuk masuk. Sebaik saja punggung dilabuhkan atas kerusi, mataku menangkap kehadiran sebatang gincu di bahagian letak kaki. Malas nak tanya apa-apa, aku terus tutup pintu dan biarkan pemanduan bermula.
Agaknya lelaki ini sudah ada teman wanita. Tapi mungkin teman wanitanya tak mahu berkahwin lagi. Biasalah, sekarang banyak wanita bekerjaya yang punya segalanya. Kahwin? Biar lambat, asal jangan dapat lelaki tak guna atau biawak hidup yang hanya tahu mengikis harta.
“Rumah you dekat mana, Alisa? Kenapa suruh I ambil dekat Caltex je?” soalnya. Aku dikerling lelaki yang santai berkemeja biru itu. Nampak sebaya along. Kulitnya cerah dan wajahnya manis.
“Dekat-dekat situ juga. Saya minta encik ambil dekat situ sebab tak mahu jiran-jiran fikir yang bukan-bukan.” Lagi-lagi sekarang ini sudah malam. Baru lepas maghrib. Lagilah aku tak mahu jiran-jiran nampak.
Hari itu kereta lain, hari ini kereta lain. Tak pasal-pasal aku jadi buaya darat versi betina nanti. Kalau diikutkan, aku boleh je pergi ke hotel itu sendiri. Google Maps kan ada? Tapi itulah, kereta aku buat hal pula. Dia boleh rosak di tengah jalan masa aku dalam perjalanan nak pergi bakeri Auntie Lyn! Nasib baiklah kebetulan Qairul ada dekat-dekat situ. Dialah yang panggil tow truck, dialah yang hantar aku ke bakeri dan dia jugalah yang ambil aku masa balik.
Aku tak minta! Dia yang terpacak dekat depan bakeri sepuluh minit sebelum habis masa kerja aku.
Aku tunduk pandang telefon di tangan bila tiba-tiba nada deringku berbunyi. Encik Muhammad. Fareez? Kenapa dia call aku malam-malam ini? Jangan kata yang dia perlukan khidmat aku pula. Sudahlah upah dia mengiurkan.
Aku tak jawab panggilan. Biarkan sampai panggil tamat, lalu aku hantar mesej.
Sorry... Tak dpt angkat. Kenapa encik call?
Tak lama kemudian, mesej dibaca lalu Fareez menaip. Tak lama.
Kau dekat mana? Aku nak bawa kau dinner. Mama nak jumpa kau.
YOU ARE READING
CINDERLISA
RomanceTAJUK SEBELUM INI : CALON ISTERI UPAHAN CALON ISTERI UNTUK DIUPAH! Bujang belia, tak laku lagikan terlajak dijemput untuk mendapatkan khidmat calon isteri upahan. "RM 5,000 for each job... -FAREEZ Tapi lain yang dirancang lain pula yang jadi bila...