الفصل الثالث (الجزء 1)

18 13 0
                                    

* في روسيا في منزل بسيط وجميل *
كان ايان متعلق على باب غرفتة..وكان ينظر الى فراس الذي جالس على الاريكه يشاهد كرتون سبونج بوك باستمتاع تاركاً ذلك المسكين معلق اكثر من ساعتين...وتكلم ايان بابتسامة : عمي..
نظر له فراس ثم نظر الى التلفاز قائلا ببرود : عاوز ايه..
ايان برجاء : نزلني يا عمي الهي يارب تفرح في حياتك ويطول في عمرك ومراتك ترجع لك وتعملك المقرونه بالبشمله من اللي قلبك يحبه وتأكل كل انواع الاكل الحلو واللي مش حلو..
فراس ببرود : اعذرني ياخوي مش هنزلك انا مش مستغني عن عمري..
ايان بغيظ : حتى انت استغنيت عني طب اسفوخس عليك عم واطي..
نظر له فراس قائلا بغيظ وصوت عالي : نعم ياخوي قولت ايه سمعني اصل مسمعتكش..
ايان بابتسامة صفراء : ها قولت عادي يا عمي ولا يهمك ده كافيه اوي اني صعبان عليك..
انهى ايان كلامه ثم تكملت بسره بغيظ وسخرية : لا قصدي اني من صعبان عليك قصدي انك زمانك عامل حفله فرحاً في التعليقه اللي متعلق لها..
فراس : اه بحسب..
ايان : لا اضرب احسن..
- ايه في ايه ما تتخرسو منك ليه اصواتكم واصل للمحيط الهندي..
صرخت بها إيلين بغيظ من المطبخ...واجابها ايان بغيظ وصوت عالي : ايه يختي هو انتي نسيتي ان في طفل صغير وبريئ وحساس وملاك متعلق يختي..
اجابته إيلين بغيظ وسخرية وصوت عالي : لا سبني اصحح لك الاخطأ اللي قولتها
قولت انك طفل صغير صح ده انت مش طفل صغير ده انت عجوز الساحر الشمطأء على هيئة جسد صغير وطفل...وقولت بريئ لا ده انت متعرفش ريحه البراءة ده انت اخبث وامكر حد شفته على وش الدنيا...وقولت حساس اه ده انت من كتر ما انت حساس متعرفش معنى العياط ده انا من اول ما شفتك ياخوي مشفتكش تعيط لا شفتك تعذب الخلق في مصايبك...قولت انك ملاك اه ده ملاك بوش شيطان ياخوي...بقا انا تقول عليا اني بربريه يا ايان الكلب..
كتم فراس ضحكته بصعوبة...وابتسم ايان بغيظ قائلا بصوت عالي : نعم يختي لا وانتي الصداقه ما انت فعلاً بربريه ووزنك 42
وبرضو بارده برود الجبل وقاسيه قسوة الدنيا دي كلها...ما تنزليني يختي..
خرجت إيلين من المطبخ بابتسامة شر وهي تكور يديها بحركه يعرفها عز المعرفة قائلة بشر : حاضر ياحبيبي عاوزني انزلك تمام دي القاسية هتنزلك دلوقتي احلى تنزيل شوفته في حياتك..
_❥_❥_❥_❥_❥_❥_❥_❥_❥_❥_❥_❥_❥_❥_❥
كان يزن وزين متعلقين في الباب وكانت يارين تنظف المطبخ بل القبو الذي لم يدخله اي احد منذ سنين...وكان يزيد وريان وياسمين وراما يعلبون الكوتشيتة...وتاركين يزن وزين متعلقين...وغنى زين اغنيه حزينه ألفها من دماغه وغنى بحزن مصطنع ونظرو له الكل بصدمة ومن ضمنهم يزن الذي اقسم ان نزله احد سيقطع رأس ذلك الاحمق اما الكل كاد ان يصيبهم نوبة قلبية : اااه ياقلبي ااااااه اه ياقلبي ااااااه ااااااه من غدر الاخوه ااااااه اه من غدر الاخوه ااااااه اه من قلبي اللي اتكسر ااااااه اه من قسوة الدنيا ااااااه ايه اللي حصلت يا دنيا ااااااه بتعذبي فيا ليه ااااااه بتطعني في قلبي ليه ااااااه انا قلبي مبقاش مستحمل ااااااه ايه يا خويا ساكت ليه بتعذب فيا كده ليه انا عملت لك ايه ااااااه بتخذلني ليه يا ابن ابويا وامي ااااااه والف ااااااه من الدنيا وغدرها..
صرخ يزن بغيظ وعصبية وهو يتخيل طرق كثيرة لقتل ذلك الاحمق الذي سوف يتعلقون شهر بسببه : اه يا بن ال....نزلوني عشان اقطع له دماغه الزفت ياللي هيودينا في مليون داهيه..
صرخ ريان ويود ان ينقض عليه لكن منعه يزيد ومسكه من ذراعة : ده انت لو هتقتله هنزلك من عينيا....سبني يا يزيد على الاهبل ده ياللي هيجلطني..
سحبه يزيد نحيت غرفته قائلا ببرود : انا لو سبتك هتقتله من غير تفكير وسيبك منه وهدي اعصابك وعقاباً مني هيتعلقو لبكرة الظهر..
انهى يزيد كلامه ثم دخل غرفته تحت انظار الكل...ونظر يزن الى زين بصدمة وعصبية فهو يود الان ان يكسر اعظامه بشده..وهتف زين بغباء كاد ان يجلط الكل واولهم يزن : الله هو ماله متعصب كده ليه هو انا عملت حاجه..
##################################
ملحقتش اكتب الفصل كامل وعارفه انه قصير اوي بس اعذروني اصل اتمرمطت النهارده

وبالله عليكم يا جدعان انا رقمي اللي في الواتس اتمسح ومش عارفه ارجعه ولو اي حد عنده الحل يكتب في الكومنتات..
ودمتم في امان الله

وجع القلبحيث تعيش القصص. اكتشف الآن