الفصل الخامس (الجزء 2)

17 7 0
                                    

_الساعة الان 9 مساء_
كانت رقية تتمدد على الاريكة باهمال بعد ان اوصلتها مايا الى ابها وهي تفكر في طلبها الغريب لما تريد منها ان تراقب عائلة لا تعرفها لكن ستنظر منها رساله لكي ترسل لها معلومات عن العائلة وتذكر كلامها الغامض الغامض والشقه الذي اثارت رعبها..

## فلاش باك ##

دخلت رقية الى الشقه وهي تستعد لاي شيء قد يحدث من تلك هذه الماكرة لكن ما ان رفعت عينيها تنظر امامها حتى صرخت برعب وهي تترجع للخلف عندما رأت عظام لاناس جثث قد قتلو من مئات السنين وايضا قد قتلو بطريقة دموية فكل جسم من اعضاء جسمه مفصوله عن جسده رأس في مكان وايد في مكان وقدم في مكان وكان بالفعل هياكل..
وكانت الشقة مليئة بالدماء الجائفة..
وابتسمت مايا بخبث وهي تنظر الى الشقه المليئة بالجثث..
فهي قد سمعت عن هذه العمارة المهجورة من مئات السنين وايضاً قد حدتث مجزرة في هذا العمارة الذي كانت مشهورة في جمالها وجمال الشقق ف الان تحولت من كل ذلك واصبحت مهجورة ومخيفة ويملئها الجثث..
ولذلك اختارت ذلك المكان التي ستقابل بها رقية لكي تثير رعبها..
قائلة بمكر : ايه رأيك في الشقة دي يا رقية حلوه صح..
استدارت لها رقية تنظر لها بغضب صارخاً بغضب تخفي رعبها الذي اظهرته منذ وهلة : حلوه!؟ هو انتي من جدك تقولي حلوة؟!
حلوه ده ايه دي مليانة جثث لو مش واخده بالك ولا البعيده مبتحسش..
تحركت مايا وجذب كرسي وجلست عليه ووضعت رجل على رجل قائلة بكلام جعلت الاخرى يكاد ان يغمى عليها من الرعب : بالنسبة ليا المنظر روعة...واصلا العمارة دي مسكونة...تؤ تؤ...هو انا نسيت اقولك ان العمارة دي هي عمارة "الحجر" ياللي حصلت فيها مجزرة من الالف السنين تقريباً بعام 1837 بالعصر الفيكتوري بالسعودية واللي من وقتها اصبح المكان ده استطورة في الجن...والقصص الجن ياللي في العمارة دي حقيقية 90%
انتي لو كنتي ركبتي بالاسانسير كنتي هتلاقي عظام والمصعد كله دم وكنتي عرفتي ان العمارة دي هي عمار الحجر
واللي من بعد المغرب هيظهر الجن وتتحول الهدوء ده ياللي في العمارة الى مجزرة وكان الزمن بيعود في العمارة دي..
انهت كلامها ببرود وهي تراقب ملامح رقية التي عبارة عن صدمة..
وكانت تنظر لها رقية برعب بعد ان تخطت صدمها بصعوبة وهي متأكده ان التي جالسه امامها ماهي الا مختله نفسية وعقلياً..
فكيف لها ان تجلس وتقابلها بتلك هذا العمارة المسكونه الذي قد حذر منها الشرطه شخصياً من دخولها عندما لم يكونون موجودين..
وقد أكدت الشرطه ان عمارة الحجر مسكونة منذ مئات السنين..
وان من يدخلها بعد المغرب لم يخرج منها حي..
فصرحت بها بغضب وهي تهم ان تتحرك فلم تجلس هنا دقيقة واحده : لا..لا...ده انتي مش بس مريضة...ده مختله عقلياً والله...ازاي جاتلك الجرئة انك تدخلي مكان انتشر بالعالم كله انه مسكون من العصر الفيكتوري...والعالم كله بيعرف قصته...انتي مخفتيش وانتي داخله المكان ده...انا طالعه ومش هقعد هنا ثانية..
كادت ان تتحرك لكن وقفت مايا وامسكتها ببرود وجعلتها تجلس على الكرسي رغماً عنها قائلة ببرود : وهخاف ليه...هو لقيتي واحد قلبة ميت بيخاف....انا مجتكيش لهنا الا بسبب واحد...وهو ان مفيش حد في الحارة دي..........ثم نظرت الى ساعة يدها قائلة ببرود : بظن ان في السعوديه في خميس مشيط بيأذن المغرب الساعة 6:29 دقيقة يعني الساعة 6:30 ودلوقتي الساعة 2:30 دقيقه وفاضل 4 ساعات على ما بيأذن...يا توافقي على اللي هطلبه منك بمقابل اني مش هخلي حد يعرف يوصلك واللي مرمي بالسجن سكته بطريقتي ومش هيقول لحد ولا هيرقب لك ومش هيعرف رماح يوصل لك طول ما انا عايشه...يا اما نتقتل بعد المغرب هنا وهنبقى زي الجثث دول...والقرار في ايدك..
صرخت رقية بعصبية : ايه هو الطلب ده..
مايا ببرود : تراقبيلي عيلة..
رفعت رقية حاجبها بعصبية صارخاً بعصبية : وليه إن شاءلله وعاوزة منهم ايه ومين دول اصلا..
مايا ببرود : اولاً العيلة دي بعتبرها زي عيلتي واكتر كمان وهما غالين على قلبي اوي...وثانياً العيلة ياللي هتراقبيها رماح عاوز يأذيهم انتقاماً من وحده بعد ما ابوكي ربنا يرحمه ورماح قتلو زوجها وعاوز يخلص منك ويجوزج عشان يفضى ليهم...وثالثاً واخيراً انتي بتعرفي حد من العيلة دي وعشان كده انا عاوزك تراقبيهم وخاصة انهم ساكنين بنفس العمارة ياللي ساكنه فيها وانا عارفه انك قوية جداً وعارفه ان بضربه منك لحد بيوقع ع الارض متكسر ولا نسيتي ان ابوكي ربنا يرحمه علمك كل انواع الكراتيه ف يعني انتي مش سهله ولما توافقي هبعتلك ملف كامل معلومات ليهم عشان تعرفيهم...ها بقا موافقه ولا لا...القرار في ايدك دلوقتي..
نظرت لها رقية وزفر بعصبية قائلة بعصبية ولم تفكر فهي في الحالتين ستوافق رغماً عنها لكي لايموتون : موافقة..
ابتسمث مايا وهي تتحرك نحيت الباب تفتحه بالمفتاح بعد ان اغلقته قائلة ببرود وتحذير : كده كويس اوي...واوعي تعلبي على ذيلك وتكدبي عليا عشان تخرجي من المكان ده...وبظن مش محتاج اهددك عشان انتي عارفه بشري كويس اوي..
يلا قدامي عشان اوصلك وابقى باليل هبعت لك المعلومات في الليل..

##باك##

اضاء هاتفها برساله...ففتحت هاتفها ودخلت الواتساب وابتسمت بسخرية عندما رأت الرساله من مايا ارسلت لها الملف الذي به المعلومات عن هذه العائلة..
دخلت الملف وقرأت المعلومات عنهم وعلمت اين هي شقتهم فهم بنفس الدور التي تسكن به ويسكنون قصادها..
لكن ما ان خلصت من الام والابن الاكبر وما أن قريت اسم الابن المتوسط حتى صرخت بصدمة ووقفت وهي تفتح عينيها وتغلقه عده مرات حتى تتأكد من اسم الذي قرأته وما ان تأكدت حتى صرخت بصدمة : لا لا...مستحيل يبقى هو ده تشابه اسماء...هروح اشوف دلوقتي واتأكد وحظي بقا ان انا النهارده عامله كيك ولسه مكلتهوش هبقى اروح لعندهم واتعرف عليهم واتأكد بنفسي..
اهنت اخر كلامها ثم رمت الهاتف على الاريكة...واتجهت نحيت المطبخ بسرعة ثم مسكت طبق جميل شفاف متوسط الحجم ثم فتحت نص الطبق ورفته لفوق..

(معرفش يا جماعه ان كنتو فهمتو او لا بس تعرفو الطبق اللي بتاع الكيك واللي يجي معاه حاجه نقدر نفقها ونرجعها معرفش اسمها بس إن شاءلله تبقو عرفتوها)

ثم اخرجت الكيك بحذر ووضعته بالطبق وابتسمت بغرور وثقة من نفسها قائلة بمرح : الله عليكي يا رورو ده انتي طباخه من الدرجه الاولى..
انهت كلامها ثم خرجت من المطبخ ودخلت الغرفة وفتحت الدولاب ووقعت عينيها على فستان رقيق طويل لونه وردي الغامق منقش بازهار بيضاء واكمامه طويلة وشفافة..
ابتسمت باعجاب على الفستان التي لم ترتديه الا مرة واحده..
امسك الفستان بسرعة ثم دخلت الحمام..
_ بعد 5 دقائق _
كانت واقف تنظر الى نفسها باعجاب والى شعرها البنى الحرير الذي ربتطه على تسريحه ذيل الحصان..
ونظرت الى نفسها والى الفستان باعجاب..
ثم خرجت من الغرفة ودخلت المطبخ وامسكت طبق الكيك..
ثم تحركت وفتحت باب المنزل ثم نظر الى الشقه الذي قصادها ثم تنهدت بعمق وتحركت وطرق ع الباب بهدوء..
وما هي الا ثواني وفتحت الباب فتاة جميلة نظرت لها بيعيناها الرمادية بابتسامة هادئة ما ان رأتها...وابتسمت رقية بابتسامة هادئة وكادت ان تتكلم...لكن جحطت عينيها بصدمة عندما سمعت صوته ورفعت عيناه ترأه يأكل الحلا بمرح قائلا بمرح وهو يقترب منها : بنت يا حياة مين اللي دق..
نظرت له حياة وكادت ان تتكلم لكن رفعت حاجبها عندما رأت الصدمة على ملامحه وصرخت رقية وهو بصدمة ومع بعض وصوت واحد : رقية / اسر..

##################################
اح ع الصدمة ياللي خدوها 😂😂

كنت ناوية اطول في الجزء ده فقولت لنفسي لا اقفليها عليهم افضل 😂😂

وبخصوص اخو اسر ياللي هو سامر انا في فصل يا جماعة كنت مستعجله وبدل ما اكتب سامر كتبت ياسر ف ولسه واخده بالي منها وكل ما اجي افتح السيره دي بنسى ف اعذروني بقا ع الخبطه..

وجع القلبحيث تعيش القصص. اكتشف الآن