hoofdstuk 1

398 17 0
                                    

Ik ben verdwaald in een wereld waar alles anders is.

Ik slenter door een drukke plaats.
Elk geluid.
Elke stem.
Elke stap omringt me in een krappe ruimte.

Ik heb moeite met nadenken of uberhaupt ademen.
Ik kom iemand tegen.
Ze schreeuwen tegen me.
Ze porren me.
Ze spreken me tegen.
Ze maken me onzeker.
Ze halen me naar beneden.

Er is geen plek om te ontsnappen.
Ik ben overweldigd.
Ik slaak een kreet, want ik lijd.

Niemand die kan helpen.
Ik hou mn gedachtes en gevoelens vast, terwijl ik ergens hoop dat iemand het gaat merken.

Ik ben autistisch.
Ik ben 'anders'.





'Hey schat' roept Robbie door het huis van Matthy als hij binnenkomt. Matthy werkt iedere maandag en vrijdag vanuit huis, zodat hij ook voor zichzelf wat rust kon vinden. Behalve vandaag was een uitzondering. Hij mocht deze donderdag ook thuis werken, omdat hij t nodig had. Hij merkte toen hij opstond al dat het bijna niet ging. Zn sociale batterij had niet opgeladen van de dag ervoor. Iedere dag op kantoor met al die mensen en drukte was niks voor hem en dat nemen de jongens hem ook niet kwalijk. Zo hoe de jongen in casa del huts had geleeft door de drukte heen, wouden ze nu voorkomen. Rob krijgt geen reactie en loopt daarom ook de woonkamer binnen, om te zien dat hij daar met zn headset op, inslaap is gevallen aan de eettafel. Af en toe denkt Robbie nog dat er te veel druk op hem ligt, omdat hij altijd kapot is richting het weekend. Hij gaat achter de jongen staan en ziet het editprogramma openstaan met een video voor volgende week.

'Word je eventjes wakker schatje' fluistert Robbie als hij de headset voorzichtig af heeft. 'Hm? Word je eventjes wakker' zegt Rob. Matthy schrikt wakker en schiet overeind. 'Ik ben het maar schatje' lacht Robbie zacht. Matthy knikt en zet zn headset weer op en begint weer met editten. 'Lieverd ga lekker op de bank of op bed liggen, je bent kapot en dan ga je niet nog werken' zegt Robbie. 'Maar deze moet af' zegt Matthy. 'Lieverd hij komt volgende week pas online' zegt Rob. 'Nee morgen schat' zegt Matthy en gaat verder. 'Owh sorry schatje, dat wist ik niet. Werk rustig verder en dan zorg ik voor het eten straks' zegt Robbie. Matthy knikt en focust zich op het editten.

Eindelijk is Matthy klaar. Het was 1,5 uur later, maar hij had hem af en was kapot. Hij stuurt hem naar Luuk en staat op om in de hoek op de bank te liggen. 'Klaar Mat?' Matthy knikt en gaat liggen. Zn knieen wat optrekkend en zich op zn zij leggend. Robbie kijkt de jongen aan, terwijl Matthy vermoeid terugkijkt. Robbie glimlacht zacht en legt een dekentje op. 'Ga maar eventjes rusten' fluistert hij. Na eventjes staat Robbie op en begint maar al met koken. Af en toe werpt hij zn blik op Matthy die diep ligt te slapen.

Hij dekt de tafel en zet de pan spaghetti op tafel. Rustig loopt hij naar de bank en hurkt voor Matthy neer. Hij wrijft over de zij van Matthy, maar die slaapt te diep. 'Matje, schat, word je eventjes wakker' zegt Robbie. 'Hmh' komt er zachtjes. 'Hey word je eventjes wakker' zegt Robbie. Matthy opent rustig zn ogen en kijkt in die van Robbie. 'We gaan eten liefje' zegt Robbie. Matthy knikt en wrijft in zn ogen. 'Word maar eventjes wakker lieverd' fluistert Robbie en wrijft over de zij van Matthy. Matthy knikt en word rustig wakker.

apocalypse||mabbieWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu