hoofdstuk 5

202 13 0
                                    

Echte vrienden vinden het niet erg als je afzegt, omdat je mentaal gesloopt bent.
Ze begrijpen dat je batterij laag is, ook al zijn ze er zelf misschien niet mee bekend.

Je hoeft je niet uit te leggen of ze proberen je niet over te halen.
Ze weten dat je hier zelf ook niet voor hebt gekozen en begrijpen de signalen.

Het zijn die mensen waar je altijd dankbaar voor zal zijn.
Ze begrepen je wanneer andere dat niet deden en zij zorgen voor de verlichting.









'Matthy, we gaan opnemen' zegt Robbie zacht, na een uurtje. Matthy opent zn ogen en wrijft er zacht in. 'Doe rustig je zendertje om, dan gaan we' zegt Robbie en geeft het zendertje aan. Matthy doet hem om en loopt met de rest mee. Hij weet dat ze in elke provincie een of ander shotje moeten nemen, maar t boeit hem nu niet. Robbie stapt achter het stuur, waardoor Matthy daarnaast wilt gaan zitten, maar Koen zit daar al. Matthy neemt daardoor in t midden van de bus plaats aan het raam en kijkt naar buiten. Zn knuffeltje ligt op zn schoot en houd hij stevig vast. Hij was niet van plan die los te laten.

'Mat kom je mee' zegt Raoul. Matthy opent zn ogen en kijkt op met tranen. Hij had alweer gedroomd over wat zn vader deed. 'Hey, wat is er maatje' zegt Raoul zacht. 'Papa' zegt Matthy zacht en begint te snikken. Raoul knikt en snapt t. 'T is oke maatje, wil je liever niet meedoen en gewoon in de bus blijven?' Matthy knikt en veegt zacht zn tranen weg. 'Blijf maar lekker zitten maatje en als iets is dan bel je een van ons' zegt Raoul zacht. Matthy knikt en legt zn hoofd weer tegen het raam. 'Waar is Mat' vraagt Robbie als Raoul aankomt. 'In de bus' zegt Raoul zacht. 'Hij had gedroomd over zn vader en dat lag hem zwaar, dus heb ik afgesproken dat hij lekker in de bus mag blijven en eens even goed uitrust' zegt Raoul. Robbie knikt en ze beginnen met opnemen.

-

Robbie gaat naast Matthy zitten. 'Matje?' Matthy kijkt om. 'Hey gaat ie nog' vraagt Robbie. Matthy haalt zn schouders op en legt zn hoofd tegen de borst van Robbie. 'Kan ik iets voor je doen?' 'Hoofdpijn' zegt Matthy zacht. Robbie knikt klein en pakt zn air up. Hij geeft hem aan Matthy en laat hem drinken. Ondertussen krijgt hij van Luuk 2 paracetamol, die de jongen ook slikt. Hij legt zich terug met dit keer zn hoofd op de schouder van Rob. 'Nog iets?' Matthy schud zacht zn hoofd en kijkt wat naar voren. Als ze vertrekken sluit Matthy zn ogen weer. Hij voelt iemand zachtjes over zn been wrijven en ontspant.

Voorzichtig tilt Milo Matthy van Robbie af en pakt hem in zn armen. Matthy schiet overeind en raakt meteen in paniek. 'Hey sst, ik ben Milo maar maatje' zegt Milo zacht, maar de jongen duwt zich uit de armen van Milo en laat zich tegen de bus aanzakken naar de grond. Koen en Milo wisten inmiddels ook wel wat er met Matthy was gebeurd, maar hielden zich er wat meer buiten. 'Mat' zegt Robbie zacht. Matthy kijkt op en duwt zich in de armen van Robbie. 'Sst, sst' sust Robbie. De handen van Matthy klampen zich vast aan de trui van Robbie, waardoor hij zn knuffeltje verliest. Koen ziet hem vallen en raapt hem op. Hij hurkt naast de 2 neer en houd het knuffeltje vast. Robbie blijft de jongen troosten, maar t lijkt niet te werken. Dit is alles wat de jongen op had gekropt sinds gisteravond en ook Rob wist dat het er ooit uitkwam, maar nu? Waar alle jongens bij waren? Nee, niet nu.

'Wat is t liefje' fluistert Robbie als Matthy na anderhalf uur aanzienlijk kalmeert. 'Robbie' snikt Matthy na. 'Wat is er liefje' vraagt Robbie zacht. 'Papa pakte me van je weg' zegt Matthy. 'Het was Milo lief, papa is er niet' fluistert Robbie. Matthy knikt enkel. 'Sorry' fluistert Matthy. 'Geen sorry zeggen Mat. Het is oke, we zijn er allemaal voor jou en snappen het dat het nu wat moeilijker is' zegt Robbie. Matthy knikt en laat Robbie los. Hij wrijft in zn ogen en ziet Koen dan zitten met zn knuffeltje. Matthy pakt hem aan en bedankt Koen zacht. 'Geen probleem, he, maar zullen we rustig naar boven lopen, de rest is al gegaan' zegt Koen. Matthy knikt en staat op. Samen lopen ze rustig naar boven. 'Gaat het je lukken om nog wat te werken of wil je liever bij Robbie zitten?' 'Rob' komt er zacht uit. 'Dat is oke maatje, neem je tijd he' zegt Koen. Matthy knikt en geeft hem voorzichtig een knuffel. Robbie glimlacht naar de 2, terwijl Koen zn armen ook om Matthy slaat.

apocalypse||mabbieWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu