Part 14 🦋

319 27 1
                                    

VOTE DULU

RASA macam sudah lama aku tak balik ke kampung belah papa

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

RASA macam sudah lama aku tak balik ke kampung belah papa. Jadi hari ini aku buat keputusan untuk balik ke Kelantan. Nak ambil angin kampung sambil nak release stress, jauh dari kesibukan bandar. Lagipun dah lama aku tak jumpa dengan nenek aku.

Lepas solat subuh, aku terus mengemas barang-barang aku ke dalam bagasi. Selesai sahaja berkemas, segera aku masukkan ke dalam bonet kereta. Aku memilih untuk drive sendiri berbanding naik kapal terbang. Walaupun perjalanan mungkin memenatkan dan mengambil masa yang agak lama.

"Mama, adik gerak dulu tau." kata Kayla seraya berjalan ke arah Puan Hani.

Puan Hani mengangguk. "Yalah. Hati-hati bawa kereta tu. Jangan bawa laju sangat. Biarkan lambat asalkan selamat. Dengar tak ni?"

"Ya mama. Adik dengar" balas Kayla.

"Kalau penat berhenti dulu. Rehat ke makan ke baru jalan balik. Pintu kereta tu jangan lupa kunci. Seatbelt tu jangan lupa pakai. Ni hah kereta ni dah servis ke belum? Dah check semua dah?"

Banyak betul Puan Hani pesan. Dah banyak rap bunyinya. Senafas sahaja dia bercakap.

Aku hanya diam mendengar pesanan dari mama. Bukan main banyak dia pesan tu.

"Dengar tak?" soal Puan Hani.

"Dengar mama. Semua pesanan Puan saya dengar. Ada apa- apa lagi ke yang Puan nak pesan?" saja Kayla bertanya seolah-olah menyindir.

"Nanti dah sampai jangan lupa call mama."

Aku mengangguk kepala. Tangan Mama aku raih lalu dicium bertubi-tubi begitu juga dengan muka mama. Seluruh muka mama aku cium. Aku juga bersalaman dengan papa yang dari tadi lagi diam di sisi mama.

"Papa ada apa-apa juga ke nak pesan?" tanya Kayla sedar yang Encik Iskandar hanya diam sahaja dari tadi. Mungkin Papa nya juga mahu berpesan.

"Takde sebab semuanya Mama dah bagitahu. Jadi itu lah pesan Papa." ujar Encik Iskandar tersenyum.

Aku gelak kecil.

"Okaylah semua pesan mama papa adik dengar. Kalau macam tu adik gerak dulu lah." kata Kayla.

Aku berpelukan dengan mama dan papa sebelum menuju ke arah kereta. Pintu kereta dibuka, aku terus masuk ke dalam kereta. Sempat aku melambai tangan pada Mama Papa sebelum kereta aku mula bergerak.

Maka bermula lah perjalanan aku ke Kelantan. Jarak yang jauh tidak menjadi halangan untuk aku sebaliknya aku harap perjalanan ini selamat, dan beri aku ketenangan.

Beberapa jam memandu, aku mula memasuki kawasan kampung. Pemandangan di sekeliling ku berubah dari bangunan-bangunan tinggi dan jalan raya yang sibuk kepada rumah-rumah kayu tradisional dan jalan-jalan kecil yang dipenuhi pokok-pokok hijau. Hatiku sedikit lega melihat pemandangan sawah padi dan gunung-ganang yang menenangkan jiwa. Udara segar yang menyapa wajahku melalui tingkap kereta yang terbuka sedikit, membuatkan hatiku berasa tenang.

Second Chance Of Love [OG]Where stories live. Discover now