"Dulu tok depa ni sekolah Inggeris, pasal itu lah semua nama duk bunyi macam mat salleh. Vick, Diane, Roy, Sam, Carl. Dua beradik tu Kelly dengan Kay." Ujar Cik Hanum sambil tunjuk kearah Khalidah dan Kaisara yang duduk bersila bersama yang lain didapur. Ada Astra, Diane, Gee dan beberapa makcik yang datang menolong untuk kenduri.
Cik Hanum ni banyak betul cerita. Habis salasilah keluarga 7 keturunan dia bawa keluar. Contohnya, arwah Pak Hussien berasal daripada melaka tapi kahwin dengan Cik Hanum anak tauke buah dekat penang. Carl, Khalidah dan Kaisara tu tiga beradik tapi Carl atau nama sebenarnya Khalil tak dapat hadir ke kenduri kesyukuran sebab menetap di Singapura. Roy dan Sam tu kembar tak seiras, nama panggil pun tak sama tapi nama sebenarnya Azrul dan Azam. Bila tengok balik keluarga Cik Hanum ni tak ramai mana, semua jenis beranak sikit-sikit.
Tapi meriah juga Keluarga Cik Hanum ni sebab semua nampak rapat. Ada kampung untuk dituju, berbeza dengan keluarga Astra, semua berasal daripada Klang Darul Colombia. Memang semua asal Selangor.
Astra dan Gee mengangguk terpegun dengan cerita Cik Hanum. Oh, begitu rupanya. Gee pun baru tahu cerita ni, nak harapkan Vick, balik-balik cerita pasal kerja.
"Hardy tu dulu pernah duduk sini. Dalam 3 tahun mcam gitu sebelum dia pindah KL. Family jauh, mak nya duduk di Pahang. Bapak dekat Amerika."
"Ohhhhh..." Mereka bersamaan mengangguk faham. Tangan masing-masing belum berhenti mengupas bawang dan segala bahan yang diperlukan untuk memasak. Ini baru betul acik bawang.
"Kamu nama apa?" Tanya Cik Yam kepada Astra. Cik Yam, jiran sebelah rumah yang juga merangkap AJK Wanita Taman Sentosa.
"Astra, cik." jawab Astra malu-malu.
"Ha? Astegha?"
"Astra... Damia,cik."
"Oh Damia... kamu belajar apa kat KL?"
Ni soal jawab cari menantu ke?
"Saya ambik MassCom."
"Hah?"
"Komunikasi Media."
"Multimedia?" Berkerut-kerut dahi Cik Yam nak fahamkan percakapan Astra. Media lah, multimedia lah. Astra cuba memikir ayat yang paling mudah untuk dijelaskan kepada orang tua disebelahnya.
"Benda ni macam wartawan, Cik Yam. Mudah faham." Diane menyelit.
"Ohhhh, masuk TV la ni." Aduhai Cik Yam, sukahati Cik Yam lah. Cik Yam mengangguk buat-buat faham, Astra pun tak kuasa nak betul kan nanti lagi panjang ceritanya.
"Umur berapa?"
"22, Cik."
"Dah ada boyfriend?" Nahhh tudia habaq hang. Astra menggeleng sambil tertunduk-tunduk. Naik pedih mata mengupas bawang.
"Anak lelaki Acik kerja dekat Terengganu. Kerja offshore. Kalau nak Acik boleh tolong kenenkan. Nama nya Amirul, umur pun baru 28."
Astra tersengih-sengih. Segan dibuatnya. Ini lah kalau dah duduk dengan makcik-makcik memang kebiasaan akan jadi sesi mencari jodoh. Kalau tak layan karang dikatak pula menyombong.
"Budak tu belajar pun tak habis lagi, Yam. Hang ni pun." Sampuk Cik Hanum melantun. Cik Hanum bangkit menuju ke sinki lalu diambil sebilah pisau.
"Astra, tolong Cik Hanum ambik daun pandan kejap, ada dekat tepi rumah. Potong banyak sikit. Suruh si Anne nanti dia ambik 2 3 helai je." Pisau dihulurkan disambut oleh Astra. Diane dah muncung mulut kena petir dengan Mak sendiri.
Astra bangkit meninggalkan kumpulan wanita tersebut. Dia keluar menuju ke bahagian tepi rumah, kurang pasti tepi kiri atau tepi kanan tapi tak apa, benda boleh cari. Astra pergi ke bahagian kiri, kosong. Hanya kawasan semak. Dia putar balik ke sebelah kanan. Okay dah jumpa, ada pasu bunga dan beberapa tanaman lain. Ada daun pandan, ada pokok serai, pokok cili. Ada Hardy. Ha? Ada Hardy?
YOU ARE READING
RomAntics
ChickLit*Light Adult Romance Kpop? Not bad. Ballad? Boleh lah. Rock? Mehhhh. Dugem? LOL. Game? YES. Bagaimana kalau si Rockers baru nak naik bertemu dengan si gadis pendiam yang suka bermain permainan online? adakah kita bikin romantis bikin paling romantis...