MAMA cakap sekejap aje nak berborak dengan kawannya. Tapi kenapa aku rasa mama ni dah terlajak.
Bukan sekejap...
Tapi dah dua jam.
Naik bosan aku duduk dekat sini. Nak cari kawan berborak tapi semuanya budak-budak. Tak ada pula orang sebaya dengan aku.
Haih...Aku mengeluh lagi.
"Mama, lama lagi ke? Dah lewat ni, malam pula tu. Karang kita pula yang sesat nak balik rumah." Mama dan jeling-jeling aku.
Tak sukalah tu bila aku kacau daun.
"Alaaaa... tidur sini ajelah Maryam. Bilik tetamu tu ada orang guna. Uthman jarang balik sini. Lagipun macam anak kau cakap, dah malam." pujuk Aunty Nina.
Aku bagi isyarat mata pada mama. Janganlah mama terima pujukan aunty Nina tu. Aku dah lah tak biasa tidur di rumah orang.
"Seganlah aku nak tidur rumah kau. Tak apalah aku dengan anak aku nak balik dulu. Tak sedar dah malam."
Aku hela nafas lega. Baru nak bangkit berdiri, terdengar bunyi hujan turun.Rasa nak terbang pun ada.
"Hujanlah pula." Mama mengeluh.
"Bahaya kalau nak balik ni. Esok ajelah. Lisha pun susahkan nak bawa kereta waktu malam. Tak apa, Lisha jangan risau. Anak aunty tak balik malam ni." Bersungguh-sungguh Aunty Nina memujuk aku pula. Tak sampai hati pula nak menolak ajakan Aunty Nina.
"Yalah, hari ini aje kita tidur sini. Lisha bukan apa, Lisha tak biasa tidur rumah orang. Rasa janggal sikit," jujurku.
Aunty Nina tersenyum kecil.
"Jom ikut aku, Maryam. Kita pergi tingkat atas."
Dengan langkah lemah, aku ikut mereka dari belakang. Masuk aje dalam bilik aku rebahkan badan di atas katil.
Penat!
Tunggu mama berborak macam tunggu bulan jatuh ke riba. Kalau topik mama dan Aunty Nina bercerita aku boleh masuk tak apalah juga.
Ni topik...
Bila kau nak beli cincin baru?
Bila kau nak dapat menantu?
Bila kau nak travel ke Hatyai?
Bila kau nak join PS beli tupperware baru?
"Bila mama nak dapat papa baru?"
Tersedak mama bila aku tiba-tiba bertanya pasal papa baru.
"Kenapa tanya soalan pelik malam-malam macam ni? Buang tebiat ke?"
Muka mama dah lain macam. Macam tertelan kapur pun ada. Merah semacam aje mukanya.Mungkin marah atau mungkin dia segan.
"Tadi bukan main seronok betul berborak dengan aunty Nina pasal menantu. Kenapa, memang ada hati nak jodohkan Lisha dengan orang ke?"
Mama tersedak lagi.
"Tu kan berbual kosong. Saja aje mama nak tambah perisa. Bukannya betul-betul pun. Kamu masak pun tak pandai. Kemas rumah apatah lagi. Kerja pun tak nak. Ada hati nak bersuami?"
Eh...Aku pula yang dipersalahkan?
"Bila masa Lisha kemaruk nak suami? Lisha muda lagi tau. Baru 23 tak akanlah nak kahwin pula."
"Eh apa cakap macam tu... sepatutnya Lisha doakanlah yang baik-baik. Doa supaya Lisha dapat jodoh yang baik-baik."
"Dan mama pun dapat jodoh yang baik-baik dan kaya. Bolehlah Lisha tumpang senang. Tak payah fikir nak kerja apa lepas ni." Laju aku memotong cakap mama.