ATAS bawah aku tengok Umar dan seorang lelaki di sebelahnya. Tak lain tak bukan, Uthman.
"Aunty Lisha pun nak pergi jogging juga ke?" soal Umar dengan muka teruja.
Aku buat muka. Kenapa aku boleh bertembung dengan dia orang berdua di sini?
"Aunty tak jadi nak joging. Tiba-tiba badan jadi penat. Kaki pun dah lenguh buat kerja tadi. Mata ni pun," sengaja aku kelip-kelipkan mata depan Umar. "Dia nak tidur balik." Aku dapat dengar dengusan halus dari lelaki itu.
"Jangan nak temberang depan budak kecil, boleh tak? Ni kau dah mengajar dia yang bukan-bukan. Tak baik nak menipu. Mama Maryam cakap kau baru aje nak keluar jogging."
Runtuh semangat aku.
Mama ni!
Suka sangat jadi penyampai berita bergerak. Tahulah dia sayang sangat dengan si Uthman ni.
"Aunty Lisha, teacher Umar cakap kita tak boleh tidur waktu pagi. Nanti badan jadi gemuk. Berlipat-lipat perut nanti." Sampuk Umar dengan ceritanya.
"Teacher yang mana ajar awak pelik-pelik ni? Sampai berlipat-lipat dia bagitahu awak. Excuse me, badan aunty tak gemuk ya. Masih slim..."
"Macam papan."
Terbeliak biji mataku bila Uthman tanpa rasa serba salah dia mengejek aku! Kurang asam betul!
"Uncle Uthman!" Umar pukul lengan Uthman dengan perlahan bersama wajah tak puas hati. "Mummy dah pesankan jangan buli aunty Umar. Nak Umar report dekat mummy ke?" soalnya dengan wajah serius.
Aku angkat kening ke atas beberapa kali pada Uthman.
Ha! Tengok! Umar back up kita tau!
"Jom Umar. Kita pergi jogging, kita tinggalkan pak cik awak," ajak aku dan Umar dengan senyuman paling lebar, dia pegang tanganku.
"Jom aunty kita tinggalkan uncle Uthman." Aku jelir lidah pada Uthman yang sedang bengang dengan anak buahnya.
Matanya terjegil pada aku. Laju aku bawa Umar berlari meninggalkan Uthman. Bila rasa dah penat sedikit, baru aku perlahankan larian. Lebih baik buat brisk walk.
"Aunty..."
"Ya."
"Mummy cakap aunty sakit. Umar nak jenguk aunty tapi mummy tak bagi. Uncle pun tak bagi. Dia orang cakap aunty tak nak jumpa dengan sesiapa. Aunty dah tak nak kawan dengan Umar lagi ke?" soal Umar dengan riak wajahnya sedikit sedih.
Aku tersenyum kecil.
"Aunty kan sakit. So aunty tak larat nak bercakap dengan orang lain. Sekarang aunty dah sihat, Umar nak datang rumah aunty pun boleh. Tapi kena bawa buah tangan."
Dahi Umar berkerut.
"Buah tangan? Buah tangan tu macam mana?" Aku tahan dari ketawa. Umar ni senang kena gula-gula.
"Contoh Umar bawakan maknan untuk aunty. Bawa nasi lemak sambal kerang ke buah-buahan ke tak pun bawa pizza. Kita boleh makan sambil tengok TV."
Kak Long kaya.
Uthman pun tak kalah juga.
Tak salah pun kalau aku pau melalui anak dia.
Umar tepuk tangan.
"Bestnya! Nanti Umar minta dekat mummy."
Aku sorak dalam hati.
"Lisha,"
Laju aku pusing ke belakang memandang Uthman.
"Nak aiskrim tak? Aku nak pergi beli aiskrim dekat kedai depan sana."