Bab 16

19 1 1
                                    

"AUNTY LISHA, Aunty Lisha merajuk dengan Umar ke?" soal Umar dengan muka sedih.

Diam.

Jangan bercakap dengan dia, Lisha.

Cuba bertahan. Disebabkan Umarlah, kau kena marah dengan Uthman.

"Aunty tak nak bercakap dengan Umar ke?" Lagi sekali dia bersuara. Kali ini pakej dengan suara tersangatlah sedih macam nak menangis.

Aku sambung suapan nasi lemak lagi. Abaikan saja si budak kecil yang sedang bertenggek di sebelah aku.

"Aunty dah tak nak main dengan Umar lagi ke?"

Memang! Ajak Uthman, pak cik awak main bersama.

Jangan ajak aunty!

Aunty merajuk!

"Aunty..."

Terus aku ambil tudung saji dan letak di atas kepalaku. Muat-muat atas kepala.

"Aunty..." Umar sondol-sondol kepalanya nak masuk sekali dalam tudung saji hanya semata-mata nak melihat aku.

"Umar nak apa?" soalku sengaja buat garang.

Entah macam mana pula si Umar ni boleh tahu aku ada di sini? Aku dah cari tempat persembunyian yang terbaik tapi tetap juga aku ditemui.

"Umar nak aunty." Dia tersengih dengan lesung pipitnya terserlah.

Ingat comel ke?

"Tapi aunty tak nak Umar."

Dia mencebik tak suka.

"Berdosa tau kalau tak suka dekat orang."

Itu ajelah modal dia nak ugut aku.

"Nanti aunty mintalah ampun dengan Allah."

"Aunty... Umar rindu dengan aunty. Dah dua hari aunty tak nak keluar bilik makan sama-sama. Kesian dengan uncle, dia asyik termenung aje. Makan pun sikit sangat." luah Umar dengan wajah sedih.

Berkerut dahiku.

"Kenapa pula Uncle nak termenung?" soalku hairan.

"Yalah, aunty tak ada dekat sebelah dia. Waktu makan pun, uncle mesti tengok kerusi aunty. Kalau tak ada aunty, uncle masuk dalam bilik. Tak nak makan sama-sama. Tok Ma pun tak tahu macam mana nak tenangkan uncle."

Buang tebiat ke lelaki itu?

Dia merajuk ke?

Siapa pula yang buat dia?

Aku jadi tertanya-tanya.

"Umar? Umar bercakap dengan siapa tu?"

Uhuk!

Uhuk!

Tak sempat aku nak mengambil gelas, ada tangan sasa terlebih dahulu menyua segelas air dibibirku.

Aku minum air dengan rakus.

"Are you okay?" Lembut saja suaranya bertanya.

Aku geleng kepala.

"Air lagi..."

Pantas dia menuang air mineral di dalam gelas sebelum dia menyua ke bibirku sekali lagi.

Fuh!

"Lega?"

Aku angguk kepala. Seketika aku baru teringat yang aku melancarkan perang dingin dengan lelaki ini. Terus aku menikam tajam memandangnya dengan wajah masam mencuka.

JODOH JIRAN SEBELAHWhere stories live. Discover now